Wethouder Spek vol fietsplannen, maar (geen) voorrangsregel op rotonde blijft

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer wil de gemeente Sliedrecht graag nog meer fietsgemeente maken, maar de fietsers krijgen op de rotondes in Sliedrecht – in tegenstelling tot omliggende gemeenten – geen voorrang. “Wat ik jammer vind… altijd als we het over fietsen hebben, dan wordt dit het punt. Terwijl ik denk… er gebeuren heel weinig ongelukken en vaak krijg je als fietser voorrang. Laten we nu niet elk fietsprobleem of elke discussie over de fiets beperken tot discussies over rotondes”, zegt de lokale bestuurder in de Sliedrecht24 Podcast Het Raadhuis. Spek heeft wel meer plannen om het fietsen in het dorp nog aangenamer te maken. 

Wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer was te gast in de Sliedrecht24 Podcast Het Raadhuis. Daarin vertelde hij ook over de F15, de fietsroute die straks door Sliedrecht loopt. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

De voorrangregel verschillend per gemeente maakt het wel verwarrend voor bijvoorbeeld jonge scholieren. Eénduidigheid wordt gemist. “Dat lijkt het meest logisch. Ik kies voor de veiligheid. Ik zie in de tijd dat ik wethouder ben dat in de omliggende dorpen ongelukken zijn gebeurd met fietsers. Deze zomer nog twee keer in Papendrecht, in Gorinchem gaat het elk jaar wel een keer mis. In Sliedrecht gebeuren de minste ongelukken met fietsers. Misschien bijna ongelukken, maar ik weet niet of dat ook meer of minder is in vergelijking met andere gemeenten. Grote voordeel bij ons op de rotonde is dat de automobilist en de fietser met elkaar oogcontact hebben”, vertelt Spek. Vaak krijgt de fietser dan nog voorrang.

Geld
Je vraagt je af als dat zo’n succes is, waarom gaan andere gemeenten dat dat ook niet doen? Spek: “Kijk, ik word hier alleen maar om bekritiseerd, omdat iedereen vindt dat je de fietser voorrang moet geven. Omdat dat het bewijs is dat je een fietsvriendelijk dorp bent. Ik weet niet of we in een nulsituatie zouden beginnen, of we het dan weer op dezelfde manier zouden doen. Dat weet ik niet! Ik weet wel dat we op dit moment – als we zeggen waar moeten we nu onze centjes aan uitgeven – dan is de prioriteit wat mij betreft niet op de rotondes, omdat die qua veiligheid…, in de regio is die wat slechter. Als wij de rotondes moeten gaan aanpassen, dan kost dat tussen de € 60.000,– tot € 80.000,– per rotonde.” Dat is een hoop geld volgens Spek en hij vindt dat je dan een goede argumentatie moet hebben. 

Fiets boven auto
“De fiets is voor velen een prettig vervoermiddel, want je kan eigenlijk binnen tien minuten overal zijn. Nu is het verkeersbeleidsplan nog zo dat je met de auto binnen zes minuten bij de snelweg kan zijn. Dat is het doel en dat blijven we ook zo houden. Ik zeg ‘nee’. De bedoeling moet zijn dat je zulke goede fietspaden, zulke voorzieningen bij winkels en bij de bibliotheek en daar je fiets kunt stallen. Je zou eigenlijk gek zijn dat je voor kleine stukjes in de auto stapt”, zegt Spek, die zelf ook veel (elektrisch) fietst. 

Tekst gaat verder onder Podcast
Journalist Peter Donk van de Sliedrecht24 Podcast Het Raadhuis sprak wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer over het fietsen en het fietsbeleid in Sliedrecht…

Parkeerruimte
Spek wil graag eens praten over parkeerplaatsen bij winkelgebieden. Volgens hem kunnen op één parkeerplaats tien fietsen staan. “We hebben bouwprojecten bijvoorbeeld in de Kerkbuurt. Als iemand een winkel wil verbouwen tot zes woningen, dan moet de persoon ook ruimte hebben voor twaalf auto’s. Dat is de parkeernorm. Terwijl als we zeggen: één auto en een fiets, dan kan je in Sliedrecht…, laten we de fiets nu eens wat meer koesteren, laten we goede fietsenstallingen maken”, legt Spek uit. 

Betere fietspaden
Spek vindt dat de fietspaden er goed bij moeten liggen en dat is niet altijd het geval. Spek: “Sommige paden zijn bij ons niet goed, zijn niet comfortabel en er liggen vervelende plassen op. Ik zou heel graag daar naar kijken en zeggen ‘zullen we als we een weg aanpakken meteen het fietspad vrij leggen en zorgen dat het goede afschot heeft’. Zodat we met elkaar zeggen ‘het wordt een prettig dorp om met elkaar doorheen te fietsen’ en ‘je zou gek zijn als je voor kleine stukjes de auto pakt’. Laten we niet meteen zeggen dat als ik over een fiets begin, dat de ander meteen zegt ‘rotonde’. Als de rotondes moeten aanpassen, dan geven we veel geld uit. Of het veilig wordt? Ik vraag het me af.” Het fietspad langs de Sportlaan (heuvel op) noemt Spek als een prima fietspad. Voorheen lagen er straattegels en gebeurden er ook ongelukken. 

Elektrische fiets
Of Sliedrecht op termijn bekend moet gaan staan als fietsgemeente is voor Spek geen doel op zich. “Het gaat er mij niet om dat we persé ergens de beste in moeten zijn. Het fietsen is veel socialer. Mensen groeten elkaar op de fiets en mensen zien elkaar”, aldus Spek, die zich wel zorgen maakt om de langzame zelftrappende fietser en de bestuurder van een elektrisch aangedreven fiets. Spek: “Ze zitten op hetzelfde fietspad en op sommige trajecten lopen ook nog wandelaars. Het baart niet alleen zorgen, maar het zou beter kunnen. Dat vind ik interessant. Kunnen we dat beter en comfortabeler maken? Als we aan de slag gaan met een fietspad, dan wil ik een fietspad ook verbeteren.” Spek denkt dat in de verkeersmobiliteitsvisie, die wat hem betreft wel herijkt mag worden. “Dat de fiets centraal komt te staan en voorzieningen zo zijn dat mensen het prettig vinden om op de fiets te stappen.”

4 gedachten over “Wethouder Spek vol fietsplannen, maar (geen) voorrangsregel op rotonde blijft”

  1. Wat ik mis in de eerste reactie sl.24 dat de Overture en Rotondes op Papendrechts grondgebied staan is dat zo? Deze constatering isNiet meer weergegeven,, Wat is daarvan de reden?!! Om dit weg te laten?
    Immers als hetwel zo is kan dat volgens Sliedrecht 24 het begin zijn van de Annecsastie van Sliedrechts grondgebied door Papendrecht via poort 24 en poort 25 De A15..

  2. Wat “jammer,” geen voorrang voor fietsers of dat dit ter discussie komt.
    Iedere keer maar kijken stopt die auto wel of niet daar word ik onzeker van en of dit zo’n
    succes is betwijfel ik, net zoals de aanpassing van iedere rotonde voor tussen de € 60.000,– tot € 80.000,– voor 4 verkeersborden en een paar witte driehoeken op de weg.

  3. CDA Wethouder Spek Stelt dat de Fietsers in Sliedrecht GEEN Voorrang hebben op de Rotondes
    Ook CDA B.Raadslid Joop de Vries Stelt in Raadspraat 3 10 2019 Het Kompas.
    In Sliedrecht heeft de Fietser GEEN Voorrang op de Rotonde
    Voor Beide geldt deze vaststelling is bezijden de waarheid.
    Immers op Rotonde Overture vak C 8 Schoolroute heeft de Fietser WEL Voorrang op Rotonde Overture vak C9 heeft de Fietser WEL Voorrang!
    Komt ditomdat dat deze 2 Rotondes direct grenzen aan Papendrecht waar de Fietsers WEL Voorrang hebben ??
    Of ligt er een andere reden ten grondslag van deze onwenselijke dubbele regelgeving ? .
    Ter Info
    ANWB geeft en heeft geen voorkeur maar Stelt wel dat de uniformiteit voor een goed begrip voor de weggebruikers noodzakelijk is
    Dit laatste geldt zeker voor de 3000 kinderen ouders begeleiders op de Fietsschool Routes van uit Hardinxveld-Giessendam door Sliedrecht naar Papendrecht met welk vervoermiddel dan ook.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld