Terug naar toen: de profielzuiger Sliedrecht XXIV

SLIEDRECHT – Sliedrecht24 kijkt in juli en augustus terug op een aantal historische feiten, gebeurtenissen, die zich in Sliedrecht hebben afgespeeld of zaken waarmee het dorp aan de Merwede op de kaart werd gezet. In samenwerking met de Historische Vereniging Sliedrecht. Oud-nieuws dus, maar wel zaken die herinneringen oproepen, verhalen die nog worden verteld. Sliedrecht24 gaat terug naar toen. Vandaag: de profielzuiger Sliedrecht XXIV. 

Veel foto’s zijn er niet van dit baggerschip. De bodemzuiger Sliedrecht XXIV, hier gefotografeerd kort na de doop op 20 mei 1968. (Foto Nationaal Baggermuseum)

Het was de bedoeling dat de bodemzuiger Sliedrecht XXIV (Sliedrecht 24) niet meer zou terugkeren naar Sliedrecht na een klus in Nigeria. “Het plan was om het schip te laten afzinken”, weet een oud-baggeraar, die we spraken en werkte tussen 1965-2002 op de Sliedrecht XXIV. “Het was een optie en het draaide om invoerrechten aan Nigeria en kosten voor sloop. Toen was het idee om buiten de territoriale wateren te laten zinken. Dat gebeurde dan voor de kosten.” Dat gebeurde niet. De Sliedrecht XXIV werd teruggebracht naar Nederland, voor de sloop. 

Vondsten
Het schip was niet alleen actief in de delta van Nigeria, maar bijvoorbeeld ook bij het opspuiten van Almere-Buiten. Op zee werd de Sliedrecht XXIV soms op een ponton vervoerd of voortgetrokken door sleepboten. Zelfstandig kon het schip niet varen. De dieselmotoren wekten elektriciteit op voor de lieren. Via de zuigbuis, die brak weleens als de moeren van de bouten schoven, werd in andere schepen gespoten of rechtstreeks op de wal. “Soms werden bijzondere vondsten gedaan. Ik herinner me nog oude Nederlandse VOC-munten, die we baggerden bij Nigeria. Dat was wel bijzonder, maar ook niet. Nigeria was een Britse kolonie en VOC-schepen kwamen daar voor handel. Het deltagebied was een handelszone. We vonden ook botresten van bijvoorbeel de mammoet.” De Sliedrecht XXIV kende enkele slaapplaatsen. De hutten werden vooral gebruikt door de wacht. 

Historie
De bodemzuiger Sliedrecht XXIV is gebouwd in 1968 bij N.V. Scheepswerf en Machinefabriek P. Smit Jr. in Rotterdam. Dat gebeurde in opdracht van Adriaan Volker Baggermaatschappij, Rotterdam / Sliedrecht. Het bouwnummer was 663. Van het schip zijn bij het Nationaal Baggermuseum aan de Molendijk in Sliedrecht meer gegevens bekend. Het schip was 90 meter lang, lengte ponton 63,52 meter, geïnstalleerd vermogen 4.940 KW en de baggerdiepte was 45 meter. Dertig jaar na de doop werd het schip – in 1998 – gesloopt in ‘s-Gravendeel. Met de naam van deze website: Sliedrecht24, blijft de naam van het schip voortleven.

Met dank aan het Nationaal Baggermuseum (Remco van de Ven). Heb je aan de inhoud van dit artikel iets aan te vullen? Schrijf een reactie hieronder. Meer weten over de historie van het dorp? Ga naar de verenigingsbladenpagina van de Historische Vereniging Sliedrecht. Volgende artikel in deze zomerreeks: het terrein met de watertoren
Eerder verscheen in deze reeks:
Meer weten over de historie van het dorp? Ga naar de verenigingsbladenpagina van de Historische Vereniging Sliedrecht. Eerder verscheen in deze reeks: 
– Terug naar toen: het grote treinongeluk bij Sliedrecht.
– Terug naar toen: de Alpen Kreuzer van E.K.S.
– Terug naar toen: het terrein met de watertoren
– Terug naar toen: de begrafenis van een zigeunerkoning
– Terug naar toen: zwemmen in de haven

2 gedachten over “Terug naar toen: de profielzuiger Sliedrecht XXIV”

  1. Ik word dement. Het was de Sliedrecht21 waar ik op zat en die gezonken is.
    Daarna zat ik op de 24 met Cees Punt als hwtk.

  2. Dit is en verzinsel daar ik inderdaad afgezonken ben in Nigeria op mijn wacht samen met Ad vd Berg ’s morgens om 9 uur. Hij was binnen 10 minuten gezonken konden er net afstappen foto,s hiervan kan je zien op Facebook nostalgie in de bagger deze foto’s Zijn van mij.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld