Sliedrechtse betrokkenheid bij tweede Suezkanaal

CAIRO / SLIEDRECHT – Het tweede Suez-kanaal is donderdagmiddag 6 augustus 2015 officieel geopend. Daar is een groot aantal koninklijke gasten bij aanwezig. Namens Nederland is o.a. minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur) naar Egypte afgereisd. Aan het realiseren van het tweede Suez0kanaal hebben verschillende mensen uit Sliedrecht via hun werkgever meegewerkt, zoals de bedrijven Boskalis en Van Oord. Onder de Sliedrechters is Martin Smouter van het management Van Oord. 

Een consortium van Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis), Van Oord, NMDC (Abu Dhabi) en Jan de Nul (België) verwierven het contract van de Suez Canal Authorities voor de uitbreiding van het Suezkanaal, dat een cruciale verbinding vormt voor de scheepvaart tussen Europa en Azië. (Foto Royal Boskalis Westminster N.V.)

Het contract had een totale waarde van anderhalf miljard dollar, gelijk verdeeld over de leden van het consortium met een Boskalis-aandeel van USD 375 miljoen.

Breed en diep
Het ‘nieuwe’ Suezkanaal loopt ongeveer evenwijdig aan het huidige kanaal en omvat deels het de verbreding en verdieping van bestaande delen van het kanaal over een lengte van circa 50 kilometer. Schepen kunnen elkaar vrij passeren over een afstand van 35 kilometer, 147 meter breed en er is gebaggerd tot een diepte van 24 meter. Het merendeel van de baggerwerkzaamheden voor de uitbreiding van het kanaal is uitgevoerd met behulp van 17 snijkopzuigers Het project ging in 2014 van start.

Cutterzuigers
In een jaar tijd is zo’n 220 miljoen kuub zand weg gebaggerd, terwijl een waterweg door de woestijn werd gecreëerd. In het najaar van 2014 was de overgang naar nat werken. Lokale onderaannemers brachten vooruitlopend een honderden meters brede woestijnstrook van tientallen kilometers lang op zeeniveau. Daarbij ging het ook om hoge zandduinen van soms tientallen meters hoog. De cutterzuigers konden daarna aan de slag.

Tolopbrengst
De bodem bestond vooral uit zand en klei. Het project is onder een sterke tijdsdruk tot stand gekomen tegen een marktconforme prijs. Verwacht wordt dat zo’n 17.000 schepen gebruik zullen maken van het Suezkanaal. Met de tolopbrengst wil Egypte een groot deel van de kosten eruit krijgen. Het land verwacht in 2023 zo’n 13 miljard dollar tolgeld binnen te halen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld