College passeerde voor kaders gemeenteraad bij Ontwikkelvisie Sliedrecht

SLIEDRECHT – In een extra oordeelsvormende van woensdagavond 26 juni 2019 kwam de Ontwikkelvisie Sliedrecht aan de orde. De kritiek was niet van de lucht. Na de insprekers waren de sprekers van de politieke partijen ‘scherp’ en werd de Ontwikkelvisie Sliedrecht vermorzeld. Ook de manier waarop de visie tot stand is gekomen, werd de grond in geboord door een aantal fracties. 

Burgerraadslid Gert Jongeneel (Slydregt.NU) dat zijn partij niet instemt met een Ontwikkelvisie Sliedrecht in een ‘onvoldragen stadium’. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

De liberalen beten het spits af. De VVD is niet te spreken over de visie. “Wij zijn heel benieuwd wie de kaders voor Heijmans heeft gegeven. Die hadden door deze gemeenteraad te worden vastgesteld. Waarom heeft de portefeuillehouder ons niets gevraagd? Waarom de haast? Geen overleg met bedrijven? Als iets inslaat als een bom dan komt dat bij mij niet overeen met ‘overleg’. Graag zou ik horen waarom achteraf het gesprek aan te gaan met deze groepen. Heeft het college deze visie langs de lange termijnvisie van Tablis gelegd? Het gebrek aan overleg en toetsing doet mij vermoeden dat er haast is gemaakt. Wij hadden graag gezien dat er tijd was genomen en er een bruikbare realistische visie had gelegen. Noodzaak om dit op korte termijn te behandelen, ontbreekt voor ons totaal. De VVD kan zich vinden de te bouwen woningen en het aantal. Tot zover de complimenten”, stelde raadslid Sjors van Wijngaarden (VVD).

Onzalige visie
De liberalen noemden het onbegrijpelijk dat de locatie over het spoor niet is uitgewerkt. Van Wijngaarden: “Waarom is dit niet meegenomen in het onderzoek? Hoe kan het dat er wel naar het bouwen over het spoor is gedaan, maar dat dit in de nieuwe tekeningen is geschrapt! We hebben het over een visie tot 2050. Hoe serieus is dit college of heeft het realiteitszin? Neem nu het bedrijventerrein Kerkerak. De gemeente wil ook geen geld uittrekken voor het verhuizen van de bedrijven. Het proces is slecht gelopen, niet over kaders overlegd, niet gesproken met partners en niet getoetst. Trek deze onzalige visie in en betrek de partners nu wel op de juiste wijze.”

Goed, maar beperkt
D66 Sliedrecht wil dat de woonbehoefte vast op 4000 wonen tot 2050. “Zet een stip aan de horizon en werk daar naartoe. Wij zijn als raadsleden veel benaderd door ondernemers. Het plan is goed, maar toch te beperkt. Waarom niet over heel Sliedrecht?”, sprak fractievoorzitter René de Munck (D66). Hij miste een visie voor Sliedrecht-Noord. De Munck wilde het vooral hebben over het aantal woningen. “Een duidelijke tweede Noord-Zuid verbinding is noodzakelijk”, volgens De Munck. 

Niet betrokken
Slydrecht.NU zal niet instemmen met de ontwikkelingsvisie en wel omdat de visie volgens Slydregt.NU in een ‘onvoldragen stadium’ verkeerd. Burgerraadslid Gert Jongeneel: “Het college en Heijmans zijn er immers niet in geslaagd een ruimtelijke visie voor de gehele gemeente Sliedrecht vast te stellen met als doel een duurzaam zich vernieuwend Sliedrecht. Dit doel is niet bereikt wegens de beperkingen die de onderzoekers zich hebben gesteld. Het grondgebied van de gemeente Sliedrecht ten noorden van de Betuwelijn is – zoals ook het bedrijfsleven reeds uitdrukkelijk heeft gesteld – niet in het onderzoek betrokken. De bevolking is totaal niet bij de Woonvisie betrokken. Voorts is met de directe belanghebbenden in het geheel niet gesproken met als gevolg dat toekomstige bedrijfsontwikkelingen evenmin in de visie zijn opgenomen.” Verder moest het Slydregt.NU van het hart dat uitsluitend onderzoek heeft plaatsgevonden op basis van statistische gegevens en – zoals reeds gesteld – bevolking en bedrijfsleven niet in het onderzoek zijn gekend. Jongeneel: “Het bedrijfsleven vreest bij toekomstige ontwikkelingen van de ondernemingen in het vergunningentraject tegen belemmeringen aan te lopen omdat de ruimtelijke onderbouwing door de omgevingsvisie juist wordt gefixeerd. Naar de mening van Slydregt.NU niet ten onrechte.”

Onvoldragen
In het rapport Ontwikkelvisie Sliedrecht voorbij gegaan aan de beperkingen in het kader van geluidszonering van de bedrijventerrein Kerkerak en Moledijkpark alsmede de zonering van de A15. Het lijkt er niet op dat deze wettelijke beperkingen onverwijld zullen kunnen worden opgeheven. Jongeneel: “De financiële kaders bevestigen deze prognose van Slydregt.NU. De uitvoering van Ontwikkelingsvisie en de daarmee samenhangende kosten liggen bij marktpartijen die (woning) bouwinitiatieven nemen. De gemeente neemt hierin geen initiatieven. De kosten voor inrichting of aanpassingen in de openbare ruimte binnen de vijf sleutelprojecten zullen uit de opbrengsten van de projecten gedekt moeten worden. De ontwikkelingsvisie is onvoldragen en biedt geen oplossingen voor de financiële en milieutechnische beperkingen. Er is eigenlijk maar een oplossing en deze heeft het college bewust buiten gesloten. Sliedrecht ten noorden schreeuwt om een meer geoptimaliseerd Omgevingsplan. Slydregt NU voorziet dat de markt dan wel spontaan zal reageren op de Ontwikkelingsvisie door het nemen van initiatieven voor bijvoorbeeld woningbouwontwikkeling (kanttekeningen). Anders blijft het tobben en moet de oplossing (ook financieel) worden gevonden in hoogbouw.” Het rapport is volgens Jongeneel niet goed en hij wil dat er een ‘deugdelijke participatie’ wordt opgezet.

Veel beter overleggen
“Klakkeloos ervan uitgaande dat alle betrokkenen besmet zouden worden door het enthousiasme en er geen kritische geluiden van eigenaren, bewoners en ondernemers te horen zouden zijn, ging de landschapsarchitect enthousiast verder. Eigenlijk was ik best jaloers op zoveel enthousiasme over een nieuw Sliedrecht in de toekomst. Sliedrecht kon nog ruimte bieden aan haar eigen aanwas, want daar doen we het toch zeker voor? We hoefden niet massaal de hoogte in en was nog steeds een leefbaar dorp en we hoefden niet te bouwen ten noorden van het spoor”, begon raadslid Gökhan Toran (PvdA) zijn verhaal. “Nadat we weer met beide beentjes terug op Sliedrechtse bodem beland zijn rest ons de conclusie. Het was een mooie out of the box presentatie die wel degelijk kansen kan bieden en ons kijkrichtingen heeft geopenbaard die we wellicht zelf niet hadden bedacht. Maar op sommige andere onderdelen volstrekt niet haalbaar zijn. De ontwikkelvisie is een visie waarin Sliedrecht zich KAN ontwikkelen. Precies zo staat het ook in het raadsvoorstel, kan en niet hoeft.” De PvdA wil dat veel beter wordt overlegd. “Daarbij moeten we kijken naar de reële behoefte voortvloeiend uit onze eigen autonome bevolkingsgroei. En niet naar de zogenaamde woningbehoefte die de Drechtsteden ons probeert op te dringen. De sociale woningbouw wensen van Tablis moeten wat ons betreft daarbij worden overgenomen.”

A15
PRO Sliedrecht was eigenlijk best tevreden. “Als we naar de tekeningen kijken, zien we veel punten terug vanuit onze eigen kijk op wonen, en ideeën die we eerder kenbaar maakten en die in het verleden – afhankelijk van onze positie – werden weggelachen. Als we dan nu zien dat het college veel van onze ideeën van toen, heeft opgenomen in de wens voor de toekomst, kunnen we alleen maar concluderen dat onze fractie haar tijd al ver vooruit was”, aldus raadslid Maria Stam-Smeets (PRO Sliedrecht), “En dat willen we ook blijven, voorzitter, vandaar dat wij het college aanraden om in de toekomstvisie van Sliedrecht, niet alleen te kijken naar de elementen Wonen en Werken uit de groeiagenda van de Drechtsteden, maar ook meer te letten op een stuk Bereikbaarheid. Want wij vragen ons af in hoeverre de thema’s uit de mobiliteitsvisie nog herkenbaar zijn in deze ontwikkelvisie. Zo zou er bijvoorbeeld gekeken kunnen worden naar een eventuele verplaatsing van de A15, de spoorbereikbaarheid, en zo kan ik nog wel wat dingetjes opnoemen.”

Innovaties
Want PRO Sliedrecht heeft in de loop van dit jaar samen met PvdA Alblasserdam, T@B Hardinxveld-Giessendam en Onafhankelijk Papendrecht zelfs een gesprek met Economic Development Board (die ik hierna even het EDB zal noemen) en het Nederlands Investerings Agentschap over de mogelijkheden voor een Lightrail verbinding vanuit Sliedrecht rechtstreeks met Rotterdam. Stam: “In het najaar 2019 zullen de Young Professionals vanuit het EDB zich met dit thema gaan bezig houden. Voor wie zich niet bezighoudt met de Drechtraad een kleine uitleg: het EDB is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid in de Drechtsteden die zich inzet op het versterken van de economische structuur in de regio, met als doel meer werkgelegenheid en vernieuwing. The Young Professionals maken daar onderdeel van uit, dit zijn hoogopgeleide jongeren die werken bij grote regionale bedrijven, zoals Fokker, Damen en Boskalis. Zij worden dus uitgedaagd om samen te werken aan innovaties en bij te dragen aan maatschappelijke doelen. Een onderzoek naar de lightrail is daarvan dus een voorbeeld.” Een lightrail van Sliedrecht naar Rotterdam doet dan volgens Stam  ook aan te leggen stations in Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk aan. “In Sliedrecht zou hij dan aan kunnen sluiten op de Merwede-Lingelijn.”

Overleg
PRO Sliedrecht had de indruk dat met de bedrijven is overlegd. “Dit is voor PRO Sliedrecht best een teleurstelling en we hopen dan ook van harte dat ook zij zullen gaan inzien dat deze ontwikkelvisie – net als de voorgaande visies – niet in steen gebeiteld staat, maar dat meedenken en meepraten dan met de hakken in de bagger te gaan staan. We denken dat er meer overleg moet plaatsvinden.”PRO Sliedrecht heeft het Kerkerak in hun woonvisie staan als toekomstig woongebied. De transformatie staat al enige jaren in het verkiezingsprogramma van PRO Sliedrecht”, vulde raadslid Gerrit Venis (PRO Sliedrecht) aan.

Praatplaat
Het CDA wil dat Sliedrecht een gemeente is en blijft met een leefomgeving waar mensen blij van worden. “Dat doen we onder andere door te zorgen voor voldoende woningen die aansluiten op de behoeften van onze inwoners en waardoor we in Sliedrecht een goed voorzieningenniveau kunnen houden. Het CDA ziet de Ontwikkelvisie als het startschot voor de aanloop naar de Omgevingsvisie. De Ontwikkelvisie is in feite een praatplaat. Met deze praatplaat gaat het allemaal beginnen. In de komende maanden en misschien nog wel langer gaat het college in gesprek met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen over de toekomst van Sliedrecht. Dan gaat het over wonen, maar ook over bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid, recreatie enzovoort. Zo gaan we stapje voor stapje op weg naar een gedragen Omgevingsvisie”, sprak raadslid Vincent Prins (CDA). 

Gemiste kans
In de Ontwikkelvisie staat dat woningbouw ten noorden van de spoorlijn op dit moment geen optie is. Prins: “In de coalitie is inderdaad afgesproken dat daar voor 2022 geen woningbouw plaatsvindt. Maar dat Sliedrecht-Noord in de Ontwikkelvisie niet wordt genoemd als optie voor de toekomst, vindt het CDA echt een gemiste kans! Sliedrecht-Noord is de rand van het Groene Hart. Op dit moment is het een rafelige rand. Daar kunnen we vanaf 2022 echt wat mooiers van maken.” Tussen de spoorlijn en de hoogspanningslijn Papendrecht-Arkel is er volgens het CDA in Sliedrecht-Noord voldoende ruimte voor een mooie groene woonwijk. “Daarmee voorkómen we dat we ten zuiden van de A15 elke vrije vierkante meter van Sliedrecht gaan volbouwen”, aldus Prins.

Start proces
De fractie van SGP-ChristenUnie betreurde de manier waarop het is gegaan met de opstelling van de Ontwikkelvisie Sliedrecht richting de ondernemers. Fractievoorzitter Cees Paas (SGP-ChristenUnie) adviseerde even wat stappen terug te doen. Paas wees de VVD op de kaders. “We kunnen niet zeggen, dat die niet helder genoeg zijn”, aldus Paas, die verwees naar het College Uitvoeringsprogramma (CUp). “De behoefte naar het aantal woningen moet in een brede discussie duidelijk worden. We vinden het niet erg dat naar alle locaties wordt gekeken, inclusief het Kerkerak.” Volgens Paas past daar ook een visie voor Sliedrecht-Noord in. Concreet stelde Paas voor om de ontwikkelvisie níet vast te stellen, de ontwikkelvisie slechts als basisschets te gebruiken voor de komende brede maatschappelijke discussie die uit moet monden in een omgevingsvisie in 2022, geheel volgens de afgesproken kaders en planning. Paas: “Een laatste kader wat ik mee wil geven is de termijn van de visie. Investeringen van bedrijven vragen om een veel langere tijdshorizon dan 2040. Transformaties vragen ook veel meer tijd. In de bijdrage van de ondernemers werd gesproken over 2100. Dat is veel langer dan de technische en economische levensduur van investeringen. Ik zou willen oproepn om de horizon te verleggen naar minstens 2070. Met uiteraard na de visievorming ook een uitgewerkte strategie om het gezamenlijke doel te bereiken.”

Spanning
Het spijt wethouder Ton Spek (CDA) ‘enorm’ dat er veel gemopper is in de raad. “Volgens de kaders die in het CUp staan hebben wij een externe partij erbij betrokken. Dit college heeft rekening gehouden met alles onder de ‘Betuwelijn’ te doen. Dan zit je wel met een opgave!”, vond Spek, “Wij wilden een visie, die zich in de loop van de tijd zou ontwikkelen, zoals het participatieproces. Dat wilden we in de tweede helft van 2019 doen. Ondertussen ligt er nog wel de Woonopgave. Dat is de spanning die ik voel. Wat willen in de regio met de woonopgave, maar nog niet weten waar we dit willen doen in Sliedrecht. Dat is de aanleiding geweest, waarom we op deze lijn door wilden gaan. De voortvarendheid leidt tot achterdocht. De regio vraagt voor 1 juli 2019 om een woonvisie. We wilden dit aan elkaar koppelen.”

Onrust wegnemen
Spek stelde vast dat alles niet goed overgekomen. Hij maakte min of meer een excuses. “Hier hebben wij u geen recht aan gedaan. Wij zagen dit als startpunt en niet als eindpunt”, sprak Spek. Volgens hem wil het college nu de ontwikkelvisie die er ligt, als startpunt te zien. Spek wilde daarmee onrust wegnemen.

Sliedrecht-Noord
Over Sliedrecht-Noord was Spek kort. “De basisschets is de schets die er nu ligt. De omgevingsvisie is een ander verhaal, die omvat het hele ariaal”, aldus Spek, die ‘over het spoor bouwen’ niets kwijt wilde. De SGP-ChristenUnie vroeg bij mondde van Paas: “We lieten toch alle opties open?” Spek: “Er is sprake van verschillende soorten onderzoeken. Vanuit de coalitie treffen we geen voorbereidingen voor woningbouw in Sliedrecht-Noord.” Jongeneel pleitte voor een integrale visie. Prins: “Het lijkt mij logisch dat Sliedrecht-Noord in de basisschets komt.” Spek bleef voet bij stuk houden. Hij weigerde ‘een nieuwe sleutelopgave erin te proppen.’ Spek: “U vraagt mij om een basisschets, maar daar moet nog wat bij komen.” Van Wijngaarden: “Er moet iets teruggehaald worden. De schets is er. Gebruik die nou en niet de nieuwe.” Spek reageerde wat gepikeerd. “Ik voel me echt bezwaard om een heel gewijzigd raadsvoorstel… een hele gewijzigde basisschets te hebben. Ik begrijp de drang, maar misschien moet ik even schorsen en praten met de collegeleden.”

Ingetrokken
Het voorstel werd na een schorsing ingetrokken en er komt een nieuw voorstel. Het gezicht van Spek sprak boekdelen, want hij voelde het mogelijk als een ‘nederlaag’. Paas noemde het huidige voorstel ‘een proefballonnetje’. Spek vond dat geen recht doen. “Dit is een oprechte poging geweest in de vaart der volkeren te brengen”, reageerde Spek. De Munck vroeg of het nu nog wel zin had om het lokaal uitvoeringsprogramma Wonen Sliedrecht te bespreken. Het nieuwe raadsvoorstel wordt in september 2019 verwacht.  

3 gedachten over “College passeerde voor kaders gemeenteraad bij Ontwikkelvisie Sliedrecht”

  1. Ja, dat is een interessante vraag. Kan Sliedrecht24.nl daar een antwoord op geven via de WOB?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld