Column: ‘Uitgezonderd bestemmingsverkeer’

Verkeersstromen in een gemeente zijn belangrijk om goed te regelen en teleurstellingen te voorkomen. Bijvoorbeeld waar vrachtwagens wel of niet mogen komen. Dat kan veel ellende voor de chauffeur van de truck en bewoners besparen. Duidelijkheid dus waar je wel of niet mag rijden met een vrachtwagen of touringcar.

(Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

In wijk Benedenveer is nu zichtbaar al twee maal de stoep kapot gereden door een buitenlandse vrachtwagen en een touringcar. De bewoners kwamen zelfs met een video van de vrachtwagen, waarin je zag dat de truck het trottoir kapot reed, omdat eenvoudig weg de bocht met de aanhanger anders niet te maken zou zijn. 

Hoe kan dat? Dat komt doordat er een zeer onduidelijk bord staat op Baanhoek, daar waar je de Parallelweg naar beneden kunt nemen (is tegenwoordig eenrichtingsverkeer vanaf de dijk), waarop je vervolgens de tussenweg neemt om door Benedenveer naar de Craijensteijn te komen. Er staat een verbodsbord voor vrachtwagens. Daaronder hangt een bordje ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’.

Tja, dat zaait dus verwarring. Als een chauffeur de route neemt, dan zal hij of zij altijd zeggen dat het bestemmingsverkeer is. De truck zal ongetwijfeld een product willen brengen of zojuist hebben afgeleverd, als… bestemmingsverkeer, dus de chauffeur doet niets fout. 

Het is dus de vraag hoe ver je kunt gaan als je omschrijft ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’. 

Wil de gemeente Sliedrecht voorkomen dat in de wijk nog meer gekke dingen gebeuren, waarbij bestuurders van grote voertuigen schade rijden, iemand aanrijden of eenzijdig zelf in de problemen komen, regel het dan goed. Haal dat bordje ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ weg. Dan los je al veel op en komt als iedereen zich aan de regels houdt er geen vrachtwagenchauffeur meer door de woonwijk.

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op: de column is echt een column en geen ingezonden brief).

7 gedachten over “Column: ‘Uitgezonderd bestemmingsverkeer’”

  1. Dus die mensen hebben niets te zeggen als ze niet in Sliedrecht geboren zijn, die paar ton die ze voor de huizen hebben betaald is natuurlijk ook niets waard als je niet echt geboren bent in Sliedrecht dan heb je geen recht van spreken.
    Iets van zeer bekrompen gedachten als je het mijn vraagt maar ja ik woon dan ook al jaren niet meer in Sliedrecht.

  2. Die huizen daar zorgen alleenmaar voor problemen waar komen die mensen vandaan allemaal import lijk me die alles willen bepalen je past je eigen maar aan en daarbij vrachtwagen horen erbij dat is onze economie door vrachtwagens worden winkels bevoorraad worden je meubels gebracht word je door verhuist ik stel voor dat all die mensen daar verhuizen alles plat want je heb daar die stroom lijn waar helemaal niet gebouwd mocht worden je maakt er een mooie park van en parkeerplaats voor sporthal

  3. Er is toch een wethouder? hij kan leuk met een waterpistool uit de voeten, en goed patat bakken. Van deze direct verantwoordelijke horen we (waarschijnlijk i.v.m reces) niks.
    Lekker makkelijk!

  4. Ik herinner mij nog goed dat toen de westzijde van de Parallel weg werd afgesloten er werd beloofd dat op den duur de oostzijde 2 richtingsverkeer zou worden.
    Maar toen kwam er een nieuw college die niets van deze belofte af wist!

  5. Terugkomend op het bericht van eenrichtingsverkeer op Parallelweg oost. Hier is nog steeds geen eenrichtingsverkeer vanaf de Baanhoek, het begint officieel pas bij de ‘Oude Hoeve’, een stuk(je) van 50 m. Maar daar staat geen blauw bord met witte pijl! Dus….vult u zelf maar in. Ook het vracht verkeer is een doorn in ons oog . Goede bewegwijzering aan het begin van de Parallelweg en op de Baanhoek bij de BP pomp.

  6. Stel: het bord ”uitgezonderd bestemmingsverkeer” is weg gehaald, vervolgens gaat de chauffeur/chauffeuse van de vrachtwagen of touringcar om omkeren te voorkomen rechtdoor via de dijk, met een beetje geluk rijdt hij/zij zich niet klem of beschadigt hij/zij geen geparkeerde auto’s om nog maar niet te spreken van de schade die aangericht gaat worden als eenmaal het stuk dijk opnieuw is bestraat.
    Wat is het probleem om aan de westzijde van de spoorlijn een doorgaande weg te realiseren?
    Dan kan het zware verkeer via die weg zijn weg vervolgen, zet er een bord bij dat het zware verkeer verplicht is linksaf te slaan
    En waarom is er alleen maar eenrichtingsverkeer ingesteld op het geasfalteerde gedeelte aan de oostzijde van de spoorlijn?
    Ah, dat is om het de bewoners moeilijk te maken de dijk te bereiken, voorheen was er tweerichtingsverkeer mogelijk vanaf het punt waar nu het Benedenveer begint

  7. Wellicht had de gemeente Sliedrecht beter moeten nadenken bij het afsluiten van de Parallelweg. Door deze afsluiting ontstaan er gevaarlijke situaties in de Benedenveer, maar ook op Baanhoek, de Craijensteijn, Deltalaan en Molendijk. Als het Plaatje klaar is wordt dat het volgende probleem. Je vraagt je weleens af of de bewoners aan de Parallelweg meer zijn dan anderen in deze gemeenten, hierbij refererend naar de kap van de oude wilgen voor de de vrijstaande woningen (zou niet gebeuren volgens de gemeente), het afsluiten van een decennia goed functionerende doorgaande weg en nu weer zeuren over een hoopje grond wat de uitstraling van hun straat aantast. Nu nog Prorail zien te overtuigen van een ondergrondse spoorbaan en dat zit men helemaal gebeiteld. Nee, de bewoners die aan de Craijensteijn grenzen moeten het vrachtverkeer allemaal maar dulden na de reconstructie mag het zware vrachtverkeer daar overheen denderen (doet men nu al ondanks verbodsborden). Blijkbaar zijn daar wat mindere warme contacten met de gemeente Sliedrecht. Het is er met de afsluiting van de op- en afritten rijksweg A15 Stationsweg, het afsluiten van beide Parallelwegen aan weerszijde van het spoor niet beter op geworden, maar dat zal de gemiddelde wethouder en ambtenaar met weinig binding met het dorp blijkbaar een zorg zijn. Heropen De Parallelweg. Daarmee neemt de verkeersdruk op zowel Baanhoek als Craijensteijn aanzienlijk af en wordt het weer een stuk veiliger voor menig “gewone”
    burger van Sliedrecht.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld