Japans restaurant Oishi Fusion

100-jarig Bakker Sliedrecht blijft voorloper in innovatie

SLIEDRECHT – Het is feest! De afgelopen honderd jaar leverde Bakker Sliedrecht een grote bijdrage aan de groei en het efficiënter maken van de Nederlandse baggerindustrie, offshore, de maritieme- en industriële sector. De komende jaren zal het bedrijf dezelfde sectoren met zijn elektrische systemen en automatiseringsoplossingen op een veilige manier op weg helpen naar zero emissie, hybride oplossingen en het gebruik van nieuwe brandstofvormen.

Daar waar het begon. Electrotechnisch Bureau S. Bakker was destijds gevestigd aan de Rivierdijk in Sliedrecht. (Archieffoto Bakker Sliedrecht)

“We zijn in de honderd jaar van ons bestaan toonaangevend geweest in de ontwikkeling van nieuwe technologieën en innovaties. We streven ernaar ook in de toekomst voorloper te zijn op dit gebied”, zegt algemeen directeur Sjoerd Teertstra van Bakker Sliedrecht. In de afgelopen eeuw is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke elektrische systeemintegratoren ter wereld. Bakker Sliedrecht telt inmiddels 300 werknemers, heeft in Sliedrecht een werkplaats van 12.000 vierkante meter en heeft onder meer een kantoor en service hub in China.

Europort
Tijdens de maritieme vakbeurs Europort 2019, die van dinsdag 5 tot vrijdag 8 november 2019 in het Rotterdamse Ahoy wordt gehouden, staat de stand van Bakker Sliedrecht en zusterbedrijf Bakker Repair + Services geheel in het teken van het 100-jarig bestaan. “We blikken terug op onze gezamenlijke successen, maar kijken met onze partners vooral vooruit naar de toekomst”, stelt Teertstra. Het thema van Europort is ‘special ships, smart solutions’, verwijzend naar de voortdurende evolutie van slimme technologie in de scheepvaart en scheepsbouw. Dat thema is illustratief voor de geschiedenis van Bakker Sliedrecht.

Grondlegger
Die geschiedenis begon toen grondlegger Sion Bakker in 1919 ‘N.V. Electrotechnisch Bureau S. Bakker’ oprichtte. Hij was met zijn werkplaats gevestigd aan de Rivierdijk in Sliedrecht. Het jonge bedrijf plaatste centrale verwarmingsinstallaties in kerken en bedrijven en voorzag destijds bedrijfsloodsen van elektrische verlichting. Al in deze beginjaren ging Bakker zich steeds meer toeleggen op de bagger- en maritieme industrie. In 1920 bijvoorbeeld legde de firma de elektrische verlichtingsinstallatie aan op het stoomschip ‘Gränna’, dat bij de toenmalige Scheepsbouwwerf ‘Baanhoek’ in Sliedrecht werd gebouwd. In 1922 volgde de elektrische installatie voor de emmerbaggermolen ‘Kil’. Tijdens de oorlogsjaren lag het bedrijf grotendeels stil. Na de bevrijding in 1945 ging Bakker Sliedrecht zich meer toeleggen op elektrische installaties voor schepen, vooral voor baggermolens en zuigers. De maritieme orderportefeuille werd steeds voller en de projecten ingewikkelder. Daarom liet het bedrijf in 1951 een nieuwe werkplaats met kantoor bouwen, een stuk verderop aan de Rivierdijk. Bakker nam nieuw technisch opgeleid personeel aan en telde in 1955 al twintig werknemers.

Bakermat
“Sliedrecht, als onderdeel van de Drechtsteden, is de bakermat van de Nederlandse baggerindustrie. De regio is altijd een pionier is geweest in de wereld. In de tijd dat de grotere Nederlandse en Belgische baggerbedrijven groeiden, is Bakker Sliedrecht meegegroeid”, vertelt Teertstra, “Baggeraars zijn succesvoller als ze efficiënter kunnen werken. Toen elektrische installaties op schepen daarin een steeds belangrijkere rol gingen spelen, raakte Bakker Sliedrecht één op één verweven met de baggersector. Later kwam daar ook de offshore sector bij. Ook in deze sector zag je steeds complexere schepen die allemaal afhankelijk waren van elektrische oplossingen. Met onze technologie en systemen hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan het doeltreffender maken van deze sectoren.”

Nieuwbouw
In de jaren na de oorlog werden kantoor en werkplaats verder uitgebreid en gemoderniseerd. Toch bleek dit in de jaren ’70 te klein. Daarom kocht het bedrijf bouwgrond op industrieterrein Nijverwaard in Sliedrecht. In december 1973 verhuisde het bedrijf naar nieuwbouw op de huidige locatie aan de Leeghwaterstraat. In diezelfde tijd vond het in INDAR een nieuwe generator- en motorenleveranciers, een Spaans bedrijf waar Bakker Sliedrecht tot op de dag van vandaag een innige relatie mee onderhoudt. Omdat de vraag naar service en onderhoud uit alle sectoren toenam, werd in 1975 zusterbedrijf Bakker Repair + Services opgericht.

Internationaal
De afgelopen decennia was Bakker Sliedrecht betrokken bij de bouw van tientallen schepen, het bouwde daardoor een goede relatie op met diverse Nederlandse werven. Toen deze eeuw veel scheepsbouw gerelateerde werkzaamheden verhuisde naar lageloonlanden in Oost-Europa en Azië, verhuisden de specialisten van Bakker mee. “We hebben ons in de afgelopen jaren aangepast aan de geografische verschuivingen. Dat heeft ertoe geleid dat we onze systemen nu op alle continenten kunnen leveren en onderhouden”, aldus Teertstra.

Op land
Aan de elektrotechnische kennis en ervaring van Bakker Sliedrecht bleek ook de industrie op het land behoefte te hebben. Het bedrijf is specialist in schakelstations, generatoren, aansluitingen en installaties voor hoog- en middenspanning. Het sluit daarnaast zonne- en windparken aan op het net. “In deze sector is steeds meer behoefte aan elektrische systeemintegratoren en ook daar bewijst Bakker Sliedrecht zich momenteel in”, claimt Teertstra.

Innovatie en toekomst
Bakker Sliedrecht is altijd sterk geweest in innovatie. Het toonde zich een pionier door als eerste een onderwatermotor te ontwikkelen, die onder water de pompen en zuigers van de baggerschepen aandreef. Ook was het bedrijf leidend bij de ontwikkeling van watergekoelde aandrijfsystemen. Die innovatiekracht is volgens Teertstra hard nodig nu de maritieme sector zich richting zero emissie begeeft. “Wij zijn continu bezig om onze systemen en technologie gereed te maken voor hybride oplossingen en het varen met andere brandstofvormen, die zorgen voor zero emissie. Dat heeft allemaal impact op de systemen aan boord, zowel voor de nieuwe als de bestaande vloot. We gaan mee in deze trend en blijven een voorloper op dit gebied”, kondigt hij aan, “Onze kracht zit er in dat we als merkonafhankelijke systeemintegrator, samen met alle partners en leveranciers, continu maatwerk kunnen leveren. Elk schip, systeem of installatie is namelijk anders. Wij kunnen precies het systeem leveren dat past bij het operationele doel van de klant.”

Samenwerking
Sinds 2018 werkt Bakker Sliedrecht samen met RH Marine, expert op het gebied van elektrische systemen en automatiseringsoplossingen van onder meer marineschepen en superjachten. Teertstra: “Dit stelt ons in staat om vanuit een breder perspectief onze kennis en kunde in te zetten voor onze klanten.”

2 gedachten over “100-jarig Bakker Sliedrecht blijft voorloper in innovatie”

  1. Leuk om te lezen zeg! Zowel het bericht als de reactie van Aart.
    Ik wist dit niet. Mijn vader was altijd baggeraar.
    Dankjewel hoor!

  2. In het dijkhuisje waar Bakker begonnen is heeft mijn vader ook nog zijn kantoortje gehad. De Firma Maarten Blokland, Makelaars en Taxateurs van Baggermateriaal.
    Nadat Bakker vertrokken was heeft het Ziekenfonds voor Sliedrecht en omstreken er ook nog kantoor gehouden.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld