Viering van suikerfeest is einde van ramadan

SLIEDRECHT – In Pand 33 is vrijdag 15 juni 2018 het suikerfeest gevierd. Voor moslims is dit het einde van de ramadan, de vastenmaand.  

In het gebouw aan de Kerkbuurt-West werd dit gevierd traditioneel zoetigheden, zoals baklava. (Foto Martin Dekker / Sliedrecht24).

Zowel vandaag als morgen, zaterdag 16 juni 2018, wordt het suikerfeest gevierd door moslims.

4 gedachten over “Viering van suikerfeest is einde van ramadan

  1. Ga niet ruzie maken over de verschillen tussen religies. Kijk wat je kunt delen met elkaar en zoek het gesprek en de dialoog en misschien zijn er zaken waar je hetzelfde over denkt.

  2. Laten we blij zijn dat er in ons land godsdienstvrijheid is (en hopelijk ook in Sliedrecht). het feit dat we met andere religies te maken krijgen is al heel oud. In de vijfde eeuw werd onze toenmalige koning Chlodobech (Clovis) geconfronteerd met een Christendom en bekeerde zich, hoewel sommige geschiedschrijvers hem er van verdachten dit uit politieke overwegingen gedaan te hebben om goede verhoudingen met de Paus te bewerkstelligen. In latere eeuwen kwamen er ook Joden en Moslims in onze samenleving, mijns inziens allemaal stromingen afkomstig uit dezelfde mythologie van het Arabische schiereiland, waarin pas in het jaar 0 of bij het verschijnen van de profeet Mohammed de divergentie is onstaan. Van een radicaal ander geloof kun je dus niet spreken.
    Onze samenleving is altijd flexibel genoeg geweest om alle nieuwkomers een plaats te bieden en dat gegeven is dus eigenlijk al bijna millennia oud.
    In vroeger eeuwen waren Portugese joden welkom, evenals Franse Hugenoten, Beligische vluchtelingen in de Eerste wereldoorlog, Indische Nederlanders, Surinamers in de jaren ’70 van de vorige eeuw etc.
    Ik vind het dan ook niet passen om een Pand dat uit Christelijke naastenliefde een podium biedt aan mensen die het Suikerfeest willen vieren in het verdachtenbankje te zetten, omdat ze mensen met een “radicaal ander geloof supporten”.

  3. Ondanks mijn atheïstische overtuiging, ben ik vreselijk blij, dat ik in een democratisch land leef met “vrijheid van godsdienst” voor iedereen, waar politiek en religie keurig gescheiden zijn en geen invloed op elkaar hebben. Althans . . . ?
    Stel, dat we geen “vrijheid van godsdienst hadden”, dan eh . . . eh . . . . eh . . . . zou Sliedrecht er volgens mij heel anders uitzien, toch?

  4. Ik begrijp niet zo goed waarom een van huis uit christelijk initiatief (Pand 33 verwijst zelfs in haar naam naar Jezus Christus) ruimte geeft aan meer Islam in ons land. Begrijp me goed, naastenliefde is een kernbegrip in het christelijk geloof, maar moet je dan mensen die een radicaal ander geloof belijden gaan “supporten”? Vegetariër gaat toch ook de verkoop van vlees niet helpen bevorderen. Vreemd allemaal. Voordat er weer met de discriminatiekaart wordt gewapperd, veel mensen die islamitische landen zijn ontvlucht snappen de Nederlandse naïviteit t.o.v. de Islam ook niet zo goed.

Een reactie plaatsen