SLIEDRECHT – Wethouder Ton Spek (CDA) van Mobiliteit brengt van woensdag 17 tot en met vrijdag 19 september 2025 op uitnodiging van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bezoek aan Aalborg in Denemarken in het kader van de studiereis
Publieke Mobiliteit. Deze reis is georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Mobycon en Forseti. De reis- en verblijfskosten die samenhangen met dit bezoek worden betaald door Stroomlijn BV. Dat schrijft burgemeester Jan de Vries (CDA) in een College Informatiebrief aan de gemeenteraad.
Volgens de Gedragscode integriteit is de gemeenteraad op de hoogte gesteld over de voorgenomen buitenlandse dienstreis van Ton Spek. Van het bezoek zal verantwoording worden afgelegd. (Archieffoto Gemeente Sliedrecht)
Denemarken en Nederland lijken sterk op elkaar qua cultuur en vervoerstructuur, met vergelijkbare ov-systemen en aanbestedingen. In beide landen wordt doelgroepenvervoer regionaal georganiseerd en is een elektronische ov-kaart. Uniek aan Denemarken is dat de vervoersautoriteiten samen met regio en gemeenten de regie nemen over álle publieke mobiliteit en daarbij actief synergie zoeken tussen ov en fijnmazige vervoeroplossingen. Stroomlijn BV heeft een subsidie ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor een pilot Publieke Mobiliteit.
Doel
Met deze subsidie zullen projecten geïnitieerd worden in de Smart Delta Drechtsteden in het algemeen en gemeente Sliedrecht in het bijzonder. Publieke Mobiliteit wil een oplossing bieden voor de verschraling van het openbaar vervoer door het slimmer te organiseren. Daarnaast wordt dat in Sliedrecht gecombineerd met duurzaamheid. “Het doel van de reis is om een vergelijkbaar project in Denemarken te bezoeken, om daar met eigen ogen te zien hoe zij het aanpakken, wat daar goed werkt en wat wij hier daarvan kunnen leren. Door in gesprek te gaan met mensen ter plekke hopen we nieuwe ideeën op te doen en praktische ervaringen mee terug te nemen. Die kunnen ons helpen om het project in Nederland beter vorm te geven”, schrijft De Vries namens het college.
Deelnemers
Wethouder Spek is naast wethouder Mobiliteit ook één van de aandeelhouders/toezichthouders van Stroomlijn BV (op voordacht van de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal). In beide rollen is hij betrokken bij de pilot Publieke Mobiliteit in onze regio. De overige deelnemers zijn bestuurders van andere regio’s die met de pilot gaan werken, beleidsmedewerkers en managers. Ook zullen beleidsmedewerkers van ministerie en provincies deelnemen. Tot slot is het samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten (DOVA) vertegenwoordigd.
Links of rechts om. Dit domme gebeuren wordt weer door de belastingbetaler betaald.
Inspirerende reis toegewenst Ton Spek!
Veel goede opmerkingen. Laat Spek zeker naar de opvang van asielzoeker kijken in Denemarken.
Daar doen is het zeker beter. In onze gemeente willen een hoop bewoners geen AZC maar het komt er toch. Als je in de kranten allemaal leest wat er gebeurt in AZC’s dan moeten er toch wel lichtjes gaan branden. Denk aan Lisa, azc Zwijndrecht, Zoetermeer en ga maar door. Criminaliteit neemt binnen onze gemeente neemt fors toe. Denk aan vuurwapens e.d.. vaak drugs gerelateerd. Toezicht en handhaving is ver onder nivo. Hevige voorvallen worden afgedaan als incidenten en als er iemand wordt opgepakt de straffen minimaal.
Als je een paar kilometer te hard rijdt of een andere verkeersovertreding pleegt, heb je een forse prent aan je broek.
Zorg dat Aow’ers/gepensioneerden met een forse korting kunnen reizen in het OV. Goed voor deze groep en voor het milieu. Uitkeringsgerechtigden moeten minimaal vrijwilligers werk gaan doen. Passief zijn en blijven wordt gewaardeerd. Je krijgt huur-, zorgtoeslag je kan naar kledingbank en voedselbank. Sommige hebben met al die toeslagen en gratis voorziening het beter als dat ze gaan werken. Er is werk genoeg dus aan de bak.
Gelukkig haalt de politiek weer de krant met iets onzinnigs en niet van toegevoegde waarde voor onze gemeente. Wanneer worden we in dit land wakker en sturen we de helft van de ambtenaren naar huis en gaan we dit land inclusief gemeenten op een meer zakelijke manier aansturen zodat er iets moois ontstaat. Ik ben bang dat we dit stadium al ver gepasseerd zijn en dat de ambtenaren maar kunnen doorgaan in hun onkunde.
En inderdaad, ik mag ook aannemen dat het zoveelste trieste voorbeeld duidelijk maakt dat mensen uit een AZC hier niet kunnen aarden en dus hier niets te zoeken hebben. Het toestaan van wapens om onszelf en onze kinderen dan maar te beschermen, moeten we ook niet willen. Ons land gaar zeer hard ten onder… Hulde aan de politiek!
Fred, er kunnen zich nog 100 van dit soort incidenten voor doen maar dat AZC komt er gewoon. Mensen hebben zich jarenlang laten piepelen en laten wijsmaken dat het allemaal wel meevalt. Helaas gaan dit soort gebeurtenissen in de toekomst alleen maar vaker voorkomen, men is veel te coulant voor de gedragingen die AZC’ers met zich meebrengen.
Ik heb dezelfde vraag/boodschap voor wethouder Ton Spek.
Denemarken heeft een veel beter asielbeleid. Vluchtelingenopvang zit in de portefeuille van dhr. Spek.
Denemarken heeft een opt-out systeem. Waarom hebben wij dit niet? In Nederderland gaat het in ieder geval niet goed, het is de verkeerde kant opgegaan.
Het gaat met de dag zo onveilig worden.
En…..is het in Denemarken ook zo’n bende met verkeersregels net als hier?
De mobiliteit van voetgangers is in ieder geval de laatste jaren flink achteruit gegaan in Sliedrecht.
Trouwens het algehele verkeersveiligheid is onder de maat.
Het kost wat huiswerk maar de rit naar Denemarken mag echt geen snoepreisje gaan worden.
We zitten er hier echt niet goed bij.
Zo is het maar net! Lokale politiek gaat niet over treintjes en bussen! Wel over wel of niet een A Z C!
Wellicht is het voor de heer Ton Spek een geschikt moment om zich te laten informeren over de aanpak van asielopvang zoals die momenteel in Denemarken wordt gehanteerd. Het recente, tragische incident met Lisa onderstreept eens te meer de urgentie van het investeren in een andere gedachtengoed passend bij ons dorp waar geen ruimte is voor een AZC.