Slydregt.NU verwijst Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035 naar prullenbak

SLIEDRECHT – De lokale politieke partij ziet geen brood in het door het College van B & W gepresenteerde Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035. Dat bleek dinsdagavond 17 september 2024 tijdens een oordeelsvormende vergadering van de gemeenteraad. “Dit mobiliteitsplan is een dure, ideologisch gedreven misser. Laten we onze inwoners en bedrijven niet opzadelen met nóg meer kosten en nóg meer beperkingen”, stelde fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU). Het college wil voor het plan € 850.000,– uittrekken.

Fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU): “Sliedrecht moet bereikbaar blijven voor iedereen. Slydregt.NU zegt nee tegen dit plan en roept de raad op om dit plan grondig te herzien, met meer aandacht voor vrijheid, verantwoordelijkheid, efficiëntie en vooral realisme.” (Archieffoto gemeente Sliedrecht)

“Vandaag behandelen we het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035. Wat ons betreft is het hoog tijd om dit plan grondig onder de loep te nemen. Wat hier voorligt, is een klassiek voorbeeld van een overheid die doorschiet in betutteling en het opleggen van onnodige en kostbare maatregelen waar niemand om heeft gevraagd”, aldus Jongeneel, “Sliedrecht dreigt te veranderen in een ‘rubberen tegelparadijs’ waarin iedere vorm van individuele verantwoordelijkheid wordt weggenomen. Dit mobiliteitsplan is daar het toonbeeld van.”

Rubberen tegelparadijs
Slydregt.NU zegt te staan voor een overheid, die burgers ruimte geeft voor eigen verantwoordelijkheid. Sliedrecht dreigt volgens Jongeneel echter te verworden tot een plaats waar iedere vorm van persoonlijke verantwoordelijkheid wordt ondermijnd. Jongeneel: “Elke verkeersdeelnemer, of het nu een automobilist, fietser of voetganger is, heeft de plicht zich veilig en verantwoordelijk te gedragen in het verkeer. Voor zulke gedragsveranderingen is geen dure infrastructurele oplossing nodig. Handhaving van bestaande regels en meer aandacht voor naleving kunnen al een wereld van verschil maken. Dat geldt vooral voor locaties waar automobilisten te hard rijden.” Bewustwordingscampagnes en controle zijn volgens hem veel effectiever dan telkens opnieuw het straatbeeld veranderen.

Rust en regelmaat
De focus van het Verkeers- en Mobiliteitsplan lijkt volgens de fractie van Slydregt.NU te veel gericht op voortdurende vernieuwing en aanpassing van de infrastructuur. “Rust en voorspelbaarheid in de verkeersinrichting zouden juist veiligheid en duidelijkheid bieden aan alle weggebruikers. Slydregt.NU staat voor een verstandige overheid, waarbij efficiëntie en gerichte oplossingen belangrijker zijn dan grootschalige, dure herstructureringen van de openbare ruimte die de belastingbetaler onnodig belasten”, vindt Jongeneel. Bovendien zijn veel Sliedrechters het volgens hem ‘meer dan zat’ dat het dorp door werkzaamheden aan het warmtenet en de riolering al vijf jaar lang ‘één grote bouwput is’.

Auto
Slydregt.NU vertelde dinsdagavond voorstander te zijn van slimme mobiliteitsoplossingen die niet ten koste gaan van het autoverkeer, waar veel inwoners en bedrijven van afhankelijk zijn. Jongeneel: “In plaats van constant de auto te ontmoedigen, moet er ruimte blijven voor alle vervoersopties. Ons dorp moet bereikbaar blijven voor iedereen, zonder dat de overheid tot in de kleinste details ons leven probeert te reguleren.”

Handhaving
Niet elk probleem in het verkeer vraagt volgens Slydregt.NU om een nieuwe weg, een nieuw fietspad of nóg een obstakel om de snelheid eruit te halen. “Wat we echt nodig hebben, is handhaving! Automobilisten die te hard rijden? Zorg ervoor dat de bestaande regels worden nageleefd, in plaats van hele wijken opnieuw op de schop te nemen. Voetgangers die zich onveilig voelen? Investeer in bewustwordingscampagnes. Het is absurd om steeds voor de duurste en meest ingrijpende oplossingen te kiezen, zonder eerst te kijken naar de eenvoudigste maatregelen”, vond Jongeneel.

STOMP-principe
“En laten we vooral niet vergeten wat hier werkelijk op het spel staat: de vrijheid van onze inwoners om zelf te bepalen hoe ze zich willen verplaatsen. Dit plan, met het STOMP-principe – waarbij voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer voorrang krijgen – is niets minder dan een poging om het autoverkeer, de ruggengraat van onze lokale economie, te marginaliseren”, stelde Jongeneel en vervolgde: “Veel van onze inwoners en bedrijven zijn afhankelijk van de auto, maar die worden in dit plan volledig genegeerd. Wat we ook zien bij de binnenstedelijke herinrichting van Sliedrecht, is dat er gemakshalve vanuit wordt gegaan dat automobilisten in 2030 minder gebruik zullen maken van de auto.” Volgens Jongeneel is het ‘een onrealistische aanname die geen rekening houdt met de werkelijke behoeften van onze inwoners en ondernemers’.

Luchtkastelen
Slydregt.NU zegt te staan voor een efficiënte overheid die gericht is op oplossingen die werken. Jongeneel: “Geen bureaucratische luchtkastelen, die veel geld kosten en weinig opleveren. Wij willen een Sliedrecht waar de overheid mensen niet betuttelt, maar vertrouwt op hun eigen verantwoordelijkheid. Een Sliedrecht waar gezond verstand en efficiëntie prevaleren boven verspilling en controlezucht.”

4 gedachten over “Slydregt.NU verwijst Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035 naar prullenbak”

  1. Voor deze oplossing hoeft weer geen duur extern bureau onderzoek te doen. Handhaving niet meer en niet minder.

  2. 11 jaar vooruit kijken? Misschien ziet de wereld er dan heel anders uit. Laat de verantwoordelijkheid bij de weggebruiker. Er zijn toch verkeersregels. Meer handhaving en consequent handhaven. Niet een groep politie studenten 1 keer laten controleren die alles dan verbaliseren. Kondigt controles aan in het Kompas en gaat dan op stap. De bekeuringen zijn tegenwoordig niet mals. Handhaven waar nodig en frequent, dan bereik je het doel,
    naleving verkeersregels en veiligheid.

  3. Laten we eerst eens zorgen dat het veilig wordt in verkeer.
    Sliedrecht kan verplaatsbare flitspalen neer zetten of gebruik maken van oude auto’s, die omgebouwd zijn tot camera-auto.
    Deltalaan, Rembrandtlaan etc zou ik zeker ook boete krijgen.
    Drempels leggen en meer politie.

  4. Mark, je hebt helemaal gelijk als wij als inwoner onze verantwoordelijkheid nemen in het verkeer.
    Helaas is dat niet zo.
    We appen wat af, lopend, op de fiets en in de auto.
    Op het moment dat er een ongeluk gebeurt, wijst iedereen naar de gemeente.
    Kijk vooruit en neem als gemeenteraadslid jouw verantwoordelijkheid.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld