Japans restaurant Oishi Fusion
Firma De Vries

Sliedrechters reizen meer met openbaar vervoer

SLIEDRECHT – De gemeente Sliedrecht heeft woensdag 24 juni 2020 de raad met een College Informatiebrief (CIb) geïnformeerd over cijfers van een onderzoek uit september 2019 (week 37, 38 en 39), evaluatie Openbaar Vervoer concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG). “Omdat die weken de meest betrouwbare data bevatten om te kunnen vergelijken. Het gaat dus om openbaarvervoercijfers van vóór de Corona-crisis.Het aantal instappers uit het laatste dienstregelingjaar van Arriva is vergeleken met het eerste jaar van Qbuzz”, schrijft wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer in de CIb. 

Op station Baanhoek is volgens Qbuzz een mooie groei van het aantal reizigers te zien. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Het busvervoer door Qbuzz gerelateerd aan Sliedrecht laat een groei met 3% zien van het aantal check-ins. Na een slechte opstart en eerste half jaar is een dalende trend te zien in het aantal klachten van reizigers. Het Klant Tevredenheid Onderzoek (KTO) geeft aan dat de reizigers het product van Qbuzz steeds beter zijn gaan waarderen.

Toename reizigers
De andere opzet door Qbuzz van het busnetwerk door de introductie van R-Net met één hoogfrequente buslijn door Sliedrecht en het omklappen van SnelBuzz 388 naar Rotterdam Kralingse Zoom zijn de belangrijkste wijzigingen. Arriva-buslijn 13 richting Dordrecht werd slecht gebruikt in de daluren. Spek in de Cib: “Daarom rijdt er nu alleen in de spits een lijnbus (18) en daarbuiten is de Merwede Linge Lijn (MLL) een prima alternatief. Op station Baanhoek is volgens Qbuzz een mooie groei van het aantal reizigers te zien. Daar tegenover staat een afname op station Sliedrecht. Qbuzz vermoedt dat het reizigersaantal van de MLL is toegenomen.” De uitkomst van het KTO laat mooie cijfers zien voor zowel de bus als de trein. Het reiscomfort in de bus wordt met een gemiddeld cijfer van 8,1 goed gewaardeerd en het gemiddelde voor het totaal ligt op 7,6. Voor de trein liggen deze cijfers op 7,2 en 7,3.

Toegankelijkheid MLL
Bij Qbuzz is er niet altijd meer op elke trein een steward aanwezig. Wanneer een reiziger hulp nodig heeft tijdens de reis met de trein, kan gebruik worden gemaakt van reisbegeleiding. De reiziger kan die begeleiding tot twee uur van te voren aanvragen bij Qbuzz klantservice. Er is dan een steward aanwezig op het moment dat de reiziger hulp nodig heeft bij het in- en uitstappen van de trein met een rolstoel. Op deze manier blijft het reizen met een rolstoel met de MLL goed mogelijk en is de reiziger niet afhankelijk van de bereidheid van andere reizigers om hem/haar te helpen bij het in- en uitstappen. “De toegankelijkheid van de MLL is daarmee via Qbuzz blijvend gegarandeerd. Het tijdig inplannen van de reis voorkomt wachten op een trein met steward. Bij een onverwachte treinreis kan het echter voorkomen dat men maximaal twee uur moet wachten”, schrijft Spek in de CIb.

Toiletvoorziening Sliedrecht-centraal
“De herhaaldelijke vernielingen van de tijdelijke toiletvoorzieningen bij station Sliedrecht noodzaakte spijtig genoeg tot het weghalen van de toiletwagen. De schades lieten de stationsmanager echter  geen andere keuze”, stelt Spek in de CIb. Gezocht wordt volgens hem naar een permanente oplossing voor toiletvoorzieningen. De uitbreiding van de fietsenstalling lijkt zich goed te lenen voor een integrale oplossing daarvoor. “Bekeken wordt of passend binnen het plan voor de uitbreiding van de fietsenstalling een robuuste toiletunit kan worden ingepast. De verwachting is dat tegen het einde van het jaar deze toiletvoorziening gerealiseerd kan zijn”, aldus Spek in de CIb.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld