Sliedrecht telt volgens RTL Nieuws vijf blackspots verkeersongelukken

HILVERSUM / SLIEDRECHT – In drie jaar tijd zijn in Sliedrecht 422 ongelukken geteld. Bij twee vielen doden te betreuren, 47 keer moesten er slachtoffers naar het ziekenhuis. Dat blijkt donderdag 14 november 2019 uit cijfers over 2016, 2017 en 2018 van Rijkswaterstaat, die RTL Nieuws heeft geanalyseerd. “Mogelijk is het aantal ongelukken nog groter. Niet elk ongeluk wordt namelijk geregistreerd en van een deel van de ongelukken is niet bekend waar deze precies plaatsvonden”, bericht RTL Nieuws.

Op een aantal plaatsen heeft de gemeente Sliedrecht al maatregelen getroffen. Ook op dit kruispunt Rivierdijk-Thorbeckelaan wordt toevallig deze week een reconstructie van het kruispunt gemaakt na een aantal ongelukken. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Dit artikel is gebaseerd op alle geregistreerde ongelukken in Sliedrecht, niet alleen die op kruispunten. Van alle ongevallen in Nederland gebeurt wel liefst 40 procent op een kruising. 

Blackspots
Volgens het uitgevoerde onderzoek telt Sliedrecht vijf zogeheten blackspots. Dat zijn plaatsen waar in drie jaar minimaal tien ongelukken zijn gebeurd. Ook plaatsen waar minstens zes ongelukken met een ziekenhuisbezoek als gevolg zijn geweest, worden meegeteld.

Dit zijn volgens de onderzoekers de vijf gevaarlijkste kruispunten in Sliedrecht:

  • Kruispunt Lijsterweg-Rembrandtlaan (aantal ongelukken: 4)
  • Kruispunt Sportlaan (aantal ongelukken: 4)
  • Kruispunt Parallelweg-Craijensteijn (aantal ongelukken: 3)
  • Kruispunt Rivierdijk (aantal ongelukken: 3)
  • Kruispunt Deltalaan (aantal ongelukken: 3)

Bij 79 procent van de ongelukken in Sliedrecht zijn personenauto’s betrokken. Kop-staartbotsingen komen het meest voor. Bij 41 procent van de ongelukken waarvan de soort bekend is, gaat het om kop-staartbotsingen. 

Verklaring
Voor dit onderzoek heeft de onderzoeksredactie van RTL Nieuws gebruik gemaakt van het bestand geregistreerde ongevallen Nederland (BRON) van Rijkswaterstaat. De meest recente gegevens uit dat bestand, van 2016, 2017 en 2018, zijn gebruikt. Alleen ongelukken waarvan een exacte locatie bekend is, zijn meegenomen. Alle ongevallen binnen de administratieve grenzen van een dorp of stad zijn meegenomen. Ook die op snelwegen. Dus ook de ongelukken op de snelweg A15 zijn meegenomen.

6 gedachten over “Sliedrecht telt volgens RTL Nieuws vijf blackspots verkeersongelukken”

  1. Wij wonen met ons gezin aan de Deltalaan. Om bij school te komen steken we met onze kinderen dagelijks meerdere keren de Deltalaan over. De zebrapaden zijn hier erg onoverzichtelijk, zeker bij somber en donker weer. Regelmatig moeten we springen voor ons leven of trekken we nog net op tijd een kind terug, als de zoveelste auto weer niet blijkt te stoppen. Dit gebeurt vaak omdat voetgangers te laat opgemerkt worden, maar niet altijd: ook zijn automobilisten zo brutaal om met een boogje om de kinderwagen heen te rijden, als we zelfs midden op de zebra staan. Met meerdere bezorgde ouders uit de Rivierenbuurt hebben we hier, telefonisch en op de website van de gemeente Sliedrecht, melding van gemaakt, met de vraag er asjeblieft iets aan te doen om de zebrapaden veiliger en zichtbaar te maken. Tot op heden hebben we hier geen van allen reactie op gehad. Het is afwachten tot er (weer) een dodelijk slachtoffer valt op de Deltalaan!

  2. De burger wordt niet gezien en niet gehoord. P.C. Hooftlaan is ook een racebaan.
    Als er doden vallen zijn ze ‘geschokt’.
    Pomp eens geld in veiligheid voor éigen burgers!

  3. Wat denk je van gekken die 70 rijden in een woongebied waar je 30 mag en politie zegt het heeft geen zin om te controleren. Vraag je om een drempel in je straat voor hardrijders aan de gemeente en zeg de verantwoordelijke wethouder dat er geen geld is. Later lees je dat ze weer geld pompen in een dode winkelstraat hebben liever doden in een straat zeker

  4. Wat het meeste vergeten wordt is het uitsteken van de hand, en wat denk je van die koptelefoons?

  5. Precies ja. Ik woon in een woonerf en daar wordt niet alleen vaak veel te hard gereden (doorgaans door de wijkbewoners zelf) maar men blijkt vaak ook de regels omtrent woonerven te zijn vergeten, zoals dat fietsers die van rechts komen in dit geval wel degelijk voorrang hebben. Handhaving daarop, heb ik nog nooit gezien

  6. Er wordt ook veel te hard gereden. De 50/30 km zones worden niet aangehouden. Ik rijd auto en ook fiets ik veel, en het verbaasd me iedere dag weer. Er wordt ook niet of nauwelijks gehandhaafd.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld