Rotonde valt veel duurder uit en gaat ruim miljoen kosten

SLIEDRECHT – De rotonde die wordt aangelegd op de Thorbeckelaan / Simon Stevinstraat / Savornin
Lohmanlaan (Staatsliedenbuurt) wordt de duurste rotonde van Sliedrecht. Eerder trok de gemeenteraad voor de aanleg € 900.000,– uit. Wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer schrijft in een College Informatiebrief (CIb) dat nog eens € 167.000,– extra nodig is en dit kan worden gedekt uit een meevaller.

Dit is de locatie. De rotonde is een project uit het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2017-2040 om de verkeersveiligheid te verbeteren. De aanleg pakt veel duurder uit dan geraamd. Hier is de rotonde in aanbouw. Maandag 20 mei 2019 is begonnen met de aanleg. De werkzaamheden vinden tot half augustus 2019 plaats is de planning. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

“De projecten kruispunt Stationsplein en kruispunt N482-Sportaan, die evenals de rotonde Staatsliedenbuurt binnen de jaarschijf 2018 van het Verkeers- en Mobiliteitsplan vallen, laten een positief resultaat zien van circa € 225.000,-. Het tekort van € 167.000,- kan uit dit financiële voordeel worden gedekt”, aldus Spek, “Omdat de projecten in het Verkeers- en Mobiliteitsplan een eigen krediet hebben, is een raadsbesluit nodig om de overschotten op de genoemde projecten aan te wenden voor de rotonde Staatsliedenbuurt.” Na het zomerreces komt het college met een voorstel naar de gemeenteraad.

Niet haalbaar gebleken
De rotonde valt volgens Spek duurder uit door extra benodigde maatregelen (extra voorbelasting / grotere duiker / aanvullende onderzoeken). Spek: “Op dit moment is het krediet van € 900.000,- nog voldoende om de lopende kosten te dekken, maar wij voorzien aan het einde van het project een tekort van € 167.000,- . De verwachting was dat de kosten van de extra maatregelen gecompenseerd zouden kunnen worden bij de aanbesteding van de rotonde. Dit is echter niet haalbaar gebleken.”

Aan- en afvoerroute
Ondanks het verwachte tekort heeft het College van B & W volgens Spek besloten de aanleg van de rotonde door te zetten en de gunning aan de aannemer te verstrekken. “De belangrijkste redenen hiervoor zijn de volgende. Met Tablis Wonen en de bouweraannemer(s) van de Staatsliedenbuurt zijn afspraken gemaakt over de deadline voor de openstelling van de rotonde. Het kruispunt Thorbeckelaan / Simon Stevinstraat / Savornin Lohmanlaan is een belangrijke aan- en afvoerroute voor de bouw. Alleen in de aankomende zomerperiode is er een periode dat er ruimte is voor werkzaamheden ten behoeve van de rotonde”, schrijft Spek in de CIb.

Onaanvaardbare verkeerssituatie
In september begint de volgende fase van de bouw van de wijk Staatsliedenbuurt. Spek: “Vanaf dat moment moeten er grote transporten, zoals heipalen, over het kruispunt. Een latere start van de werkzaamheden aan de rotonde zou een vertraging van de ontwikkeling van de Staatsliedenbuurt tot gevolg hebben. Om dit te voorkomen zou de aanleg van de rotonde dan moeten doorschuiven naar 2020 of zelfs 2021.” Na de zomer van dit jaar en de komende jaren staan volgens Spek verschillende andere projecten gepland, waarvan het volgens hem niet wenselijk is dat deze gelijktijdig met de rotonde Staatsliedenbuurt worden uitgevoerd. Spek: “Denk hierbij aan de rotonde Thorbeckelaan / Hopper, het fietspad langs de Craijensteijn, groot onderhoud aan de Parallelweg en de verbreding van de A15. Samenloop met een of meerdere van deze projecten zou tot een onaanvaardbare verkeerssituatie in het dorp leiden.”

7 gedachten over “Rotonde valt veel duurder uit en gaat ruim miljoen kosten”

  1. Niet zo negatief mensen..
    Het is een super veilige oplossing!
    Echt een aanwinst! 🙂

  2. aanvullende onder zoeken is naief om te denken de onderzoeken voor men begon waren niet goed ? Een grotere duiker wist men niet tijdends voor onderzoek ?

  3. Wat heerlijk negatief, allemaal. Bah!
    Zien we dan niet, dat dit rot kruispunt er flink op vooruit gaat.
    Het gaat echt opknappen!!!

  4. Meerkosten gewoon inhouden van Salaris van deze ambtenaren.
    Tevens de kosten van consultancy ook maar gelijk meenemen.

  5. Weer een hoop geld voor een project waarvan je nu al weet dat het over een paar jaar aangepast moet worden .Weer gaat het auto verkeer voor de fiets es!Wanneer worden ze hier nou eens wijs?

  6. Niet te geloven…zitten daar nu zoveel hoofden over gebogen….
    Blij dat wij toch beter kunnen plannen als we financieel,iets aanschaffen..

  7. Heel dom en naïef, dit soort projecten komen altijd duurder uit en duren vaak langer.
    In half augustus is die rotonde echt niet klaar!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld