Portugese gaffelschoener Santa Maria Manuela passeert Sliedrecht na renovatie

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Na een complete renovatie van het interieur is de Portugese gaffelschoener Santa Maria Manuela donderdagmorgen 16 juni 2022 vertrokken bij Da-Capo Scheepsbetimmeringen en interieurbouw in Hardinxveld-Giessendam. Het schip was er sinds half september 2021 in onderhoud bij het bedrijf in de kern Boven-Hardinxveld. 

Het Portugese schip vertrok donderdagmorgen en kreeg opnieuw bekijks toen het over de Beneden-Merwede bij Sliedrecht voer. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

De indrukwekkende viermaster, gebouwd in 1937, maakte deel uit van de befaamde Portugese ‘Witte Vloot’. Met zijn lengte van 63 meter en een masthoogte van 37 meter is het schip één van de grotere ‘Tall Ships’ en altijd een opvallende verschijning op Sail Amsterdam en andere internationale evenementen.

Da-Capo heeft op het zeilschip het complete interieur vernieuwd van het passagiersgedeelte. “Badkamers, plafonds, stoffering, maar ook het leidingwerk, schoon-/vuilwater en het complete teakdek is vernieuwd. Het schip is ook opnieuw geïsoleerd. Ook zijn alle dekken voorzien van rubbermortel vloeren ter verbetering van de geluidsisolatie. Verder is de elektra aangepast en deels vernieuwd. Ook de beluchting van de gaffelschoener is aangepast”, vertelt directeur Ron van Meeteren van Da-Capo.

Tweede Wereldoorlog
Oorspronkelijk is het door de Portugezen gebouwd als een schip voor de kabeljauwvisserij in de woeste wateren rond Groenland en New Foundland. Tegenwoordig is het een training- en evenementenschip. De kenmerkende witte kleur kreeg de Santa Maria Manuela en de rest van de vissersvloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om voor de onderzeeërs van de Duitse marine beter herkenbaar te zijn als schip van het neutrale Portugal, werden alle schepen van de visserijvloot helemaal wit geverfd. Vandaar de naam Witte Vloot. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld