Politiek reageert verbijsterd op provincieplan opheffen Waterbus-halte Sliedrecht

SLIEDRECHT – De Sliedrechtse politieke partijen zijn overvallen door het bericht dat de Provincie Zuid-Holland afziet van de waterbus van en naar Sliedrecht bij een nieuwe concessie en willen uitleg van de provincie. Half november 2019 berichtte het College van B & W van de gemeente Sliedrecht ‘alles op alles te zetten’ om de halte te behouden. Dat is kennelijk niet gelukt. Het nieuws werd woensdagavond 27 november 2019 bekendgemaakt door de CDA statenfractie. Het bericht veroorzaakt ook veel onrust onder reizigers, die soms dagelijks gebruik maken van de waterverbinding.

De kans is zeer groot dat Sliedrecht de halte voor de waterbus kwijtraakt. Het provinciebestuur wil Sliedrecht niet meer opnemen in een nieuwe concessie. (Archieffoto Waterbus B.V. / Arriva)

De PvdA Sliedrecht is overdonderd. “Een bijzonder onaangename verrassing. Eerst Qbuzz met een minder pakket bussen en nu ook de waterbus schrappen en dat in een periode dat er juist gekeken wordt naar de beste alternatieven om steden bereikbaar en leefbaar te houden. Afgelopen dinsdag nog iemand in volle overtuiging horen zeggen dat er ingezet wordt op lightrail verbindingen en de waterbus verbindingen aan te vullen met watertaxi verbindingen. De gedeputeerde heeft iets uit te leggen. Maar ik ben daarnaast ook benieuwd naar een Dordtse reactie”, reageert fractievoorzitter Anton Huijzer (PvdA) donderdagmorgen. 

Alternatief
De SGP-ChristenUnie baalt van het verdwijnen van de halte Sliedrecht als verplichte Waterbus halte laat fractievoorzitter Cees Paas weten. “Het is belangrijk dat Sliedrecht aangesloten blijft bij het waterbus netwerk. Goed dat het college van de gemeente Sliedrecht de komende twee jaar het gebruik van het vervoer over water wil stimuleren en uitbouwen. Hopelijk kunnen Hardinxveld-Giessendam en bedrijven langs het water aanhaken op de waterbus, waardoor het ook een betere reisoptie wordt voor werknemers”, zegt Paas.

Tekst gaat verder onder tweet.

Geloofwaardigheid
CDA Sliedrecht vindt de beslissing ongehoord. Raadslid Vincent Prins (CDA) zegt namens zijn partij: “In het provinciale Beleidskader Personenvervoer over Water staat dat de bereikbaarheid van het gebied over water moet verbeteren. Een provincie die geloofwaardig wil zijn, moet geen waterbushalte in Sliedrecht schrappen.”

Tekst gaat verder onder tweet.

Bereikbaarheid
De fractie van D66 is zeer ontstemt omtrent het voornemen van het Provincie Bestuur om de halte van de waterbus op te heffen. Fractievoorzitter René de Muck (D66): “In plaats van te bedenken waarom deze halte minder gebruikt wordt, kijkt men direct in de portemonnee. Goed bereikbaar o.v. levert veel reizigers op. Daar schort het aan bij de Sliedrechtse halte. De grote onzekerheid vaart de waterbus wel of vaart deze niet, draagt ook niet bij aan het gebruik. De waterbus is onmisbaar in een goed o.v. plan.”
 
Alternatief watertaxi
Dit toont volgens lokale partij Slydregt.NU aan dat de Provincie Zuid-Holland als het gaat vervoer over water toch niet zo ambitieus is als het lijkt. Fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU): “Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, zijn de afsluiting van de N3 vergeten gedurende tien weken vanaf januari 2020. De waterbus was voor Sliedrechters een goed alternatief geweest om naar Dordrecht te reizen. Dit is een gemiste kans! Voor de toekomst ziet Slydregt.NU
wel kansen voor watertaxi’s, zoals in Rotterdam. Die zijn flexibeler doordat deze op meerdere plaatsen kunnen aanleggen in de regio.” 
 

In de kou laten staan
“Natuurlijk zijn wij net zo teleurgesteld als de fracties die zich al meldden”, reageert fractievoorzitter Gerrit Venis (PRO Sliedrecht), “Maar waar wij als lokale partij nog wel eens te horen krijgen, dat je beter landelijk georganiseerd kunt zijn om iets geregeld te krijgen, constateren we nu wel dat VVD, SGP/CU, PvdA en CDA allemaal vertegenwoordigd in GS het blijkbaar ook niet kunnen ‘regelen’. Het blijft volgens Venis natuurlijk wel vreemd dat Gedeputeerde Staten (gevormd door VVD, CU/SGP, GroenLinks, PvdA en CDA), die zeggen er voor op te komen ‘dat iedereen in Zuid-Holland op een duurzame, snelle en makkelijke manier van huis naar werk, opleiding of vrijetijdsbesteding kan reizen, waarbij voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van de reistijd belangrijk is’. Ongeacht of je dat met de fiets, het openbaar vervoer (OV), de auto, over het water, lopend of een combinatie daarvan wilt doen. Sliedrecht wat dat betreft in de kou laat staan. Al met al is het natuurlijk een centenkwestie. Het zou goed zijn met dit voorbeeld in de hand de solidariteit en samenwerking tussen de Drechtsteden eens te testen.” 

Meer gebruik maken
Het debat in Provinciale Staten ging over de eisen die gesteld worden aan de dienstregeling van de waterbus over twee jaar. Het ging namelijk over de aanbesteding voor een nieuwe consessie. Eerder had geen één aanbieder zich gemeld en dus was er een debat over ‘hoe nu verder’. “Het duurt nog twee jaar voordat die nieuwe consessie ingaat. Dus voor alle duidelijkheid: voorlopig blijft de waterbus nog twee jaar varen. En is dus beschikbaar als de Wantijbrug en later de N3 aangepakt worden. Eerder heeft het college al aangegeven groot belang te hechten aan de waterbus. En dat is beslist niet veranderd! De grootste garantie om het personenvervoer over water te behouden is het feit dat meer passagiers gebruik maken van de waterbus. Dan is het voor de nieuwe concessiehouder natuurlijk aantrekkelijk om op Sliedrecht te varen. Daarom willen we de komende twee jaar gebruiken om meer mensen gebruik te laten maken van de waterbus”, reageert donderdag wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer. 

Gemiste kans
Ook VVD Sliedrecht reageert. “Het is jammer dat het weinig gebruik van de waterbus zal leiden tot een mogelijk geheel of gedeeltelijk stoppen van de waterbus halte in Sliedrecht”, zegt fractievoorzitter Roelant Bijderwieden (VVD), “Blijkbaar leven er verschillende beelden tussen het college en de provinciale Staten. Het is dit college niet gelukt om in het netwerk van provincie en Drechtsteden de noodzaak aan te tonen. Het is nu hopen dat de aanbieder ons tegemoet komt.” Natuurlijk gaat het volgens de liberalen over geld. Bijderwieden: “We hebben geen kostenplaatje gezien om de wens om te kunnen zetten in een eis. Dat is een gemiste kans, voor de komende 15 jaar. Was de optie om de waterbus doortrekken naar Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem mogelijk een sterk argument?”

16 gedachten over “Politiek reageert verbijsterd op provincieplan opheffen Waterbus-halte Sliedrecht”

  1. Begint Sliedrecht nu ook met afbraakbeleid?
    Welke faciliteiten zullen volgen?
    Merkwaardig is wel dat steeds de gewone man/vrouw getroffen wordt ipv de kapitalisten.

  2. Ik ben het met Gerrit eens. De zin om op een landelijke partij te stemmen om provinciaal en landelijk invloed te kunnen uitoefenen als gemeente is volledig achterhaald. Een voordeel is dat de gemeenteraad voltallig boos is maar dat geeft geen garantie dat het goed komt. Ik vind Provinciale Staten al wazig (wie doet wat en hoe liggen de belangen) maar hier laat men echt een steek vallen.

    Intussen zijn we dichter bij een Drexit: waarom in vredesnaam aansluiting/samenwerking met een onbereikbare stad?? Onbereikbare ziekenhuizen in Dordrecht en Zwijndrecht. Ik blijf het toch zeggen hoor: stoppen met Dordt en overstappen naar plaatsen aan deze kant van de rivier met water- en sneltram verbinding tussen Alblasserdam – Papendrecht – Sliedrecht – Hardinxveld – Gorinchem.

  3. De gemeente (lees wij inwoners van Sliedrecht) Heeft heel veel geld ontvangen aan de verkoop van de Eneco aandelen.
    Wij worden nu geconfronteerd met hogere gemeentelijke belastingen en het verdwijnen van de waterbus. (ik maak er geen gebruik van!).
    Zou het de gemeente niet sieren, dat zij inzetten op een waterbus die mogelijk minder afvaarten heeft
    maar dan in ieder geval in de spits uren?

  4. De Waterbus; een hele fijne verbinding met Dordrecht en indirect ook met Rotterdam. Goede reden om de auto te laten staan en als je wilt de fiets mee te nemen voor milieuvriendelijk vervoer naar de bestemming. Dit is uiteraard geen idee van de Sliedrechtse politiek, hoewel ik hoop dat ze er vol ingaan om deze verbinding te behouden. Vanuit de Provincie volstrekt onbegrijpelijk. Als de Waterbus inderdaad verdwijnt, dan is dat werkelijk schade voor Sliedrecht. Dan maar weer met de auto in de file of in een overvolle trein?

  5. FEIT: de Waterbus kunnen en willen we niet missen.
    FEIT II: Gaat kennelijk alleen om GELD: mag een kaartje niet iets meer gaan kosten?? Tegen wie moeten we concurreren?
    Ik ben dan gewend, zonder scheldkanonnades, in welke richting dan ook want daar heb je niets aan, te proberen mee te denken aan oplossingen:
    1. Kan met een bijdrage van middenstand en bedrijven van Sliedrecht en Hardinxveld, een begroting WEL sluitend worden verkregen?
    2. Is er een alternatief denkbaar dat de Sliedrechtse en Hardinxveldse en wellicht ook duidelijk Dordtse belanghebbenden (middenstand en bedrijven) plus investeerders geïnteresseerd kunnen zijn in een EIGEN vervoersmaatschappijtje?? Dan kunnen we ze, wie dat ook mogen zijn, “een poepje laten ruiken”. En wellicht over 30 jaar weer een enorm bedrag innen na overname door de andere dienst die dat ondertussen WEL ziet zitten, (zie Eneco, was ook ONS GELD).

    Ik zou nu voorlopig de steiger nog maar niet weghalen (ONZE investering?) maar niet weghalen. Je weet nooit of de Provincie binnenkort toch nog bakzeil haalt danwel er nog andere oplossing komt. Ook de overkant, Biesbosch, is een geliefd reisdoel hiervandaan.

  6. De waterbus is ideaal. Ik werk in Dordrecht en maak er dagelijks gebruik van. De fiets mag gratis mee, geen files, geen last van bruggen die openstaan en eigenlijk nooit vertraging. Waar is de provincie eigenlijk mee bezig?? Sinds Qbuzz is met de bus richting Dordrecht geen optie of je moet 2 keer overstappen. De trein zit overvol en er is vaak geen ruimte voor de fiets. De waterbus moet blijven varen. Kom op gemeente Sliedrecht doe er wat aan!!

  7. Eerder op Sliedrecht24:
    Inwoner van Sliedrecht en fractievoorzitter Nico de Jager (ChristenUnie-SGP) in Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft zich woensdag 13 november 2019 tijdens de behandeling van de begroting 2020 van de Provincie Zuid-Holland sterk gemaakt voor een betaalbare verbinding met de Waterbus.

    Ik zeg goed gelukt! Echt fijn om iemand in Den Haag te hebben.

  8. Je kan het ook positief bekijken; met verdwijnen halte waterbus eindelijk plek voor een bootjeshelling????

  9. Misschien is het een optie om hem wat minder te laten varen omdat hij soms leeg is, Ik weet dat er hele zware motoren achter zitten die heel wat kosten vind ik overdreven, Wat minder zware motoren is ook gewoon mogelijk,lekker laten varen we hebben het nodig.

    En een extra lange trein zou ook fijn zijn!
    hoeven we niet te staan voor ons dure treinkaartje

    En de A15 verbreden Ik sta daar dagelijks lange tijd in de file schandalig gewoon.Sliedrecht is inderdaad zeer moeilijk bereikbaar

  10. Ik ben een van de ambtenaren die vroeger werkzaam was in het gemeentekantoor in Sliedrecht en van de Sliedrechtse politiek in 2007 noodgedwongen in Dordrecht moest gaan werken. Sindsdien reis in elke dag met de waterbus naar Dordrecht. Ik verwacht op zijn minst support vanuit de gemeente de Waterbus te behouden!

  11. Nou hebben ze het busvervoer voor een groot gedeelte al afgebroken.
    Kijk maar naar de verbinding met Dordrecht (bv ziekenhuis) en Papendrecht centrum.
    Nu dit ook weer.
    Wat is dit voor provincie-bestuur ?
    Knudde

  12. We worden als Sliedrechters niet serieus genomen,met een kluitje t riet ingestuurd, zou ik zeggen, of de spreekwoordelijke “DODE mus” komt ons weer blij maken .. NIET !
    Openbaar vervoer zou prioriteit moeten hebben,juist hier in dit drukke deel van de randstad, waar de A15 volstroomt, de trein niet voldoende capaciteit heeft en het bus vervoer ook minimaal is…daar haal je de waterbus toch niet uit de vaart???
    Ik snap dit écht niet

  13. Verkeer over het water is toch juist een oplossing! Ze vergeten dat ook veel mensen naar de Biesbosch gaan. Onbegrijpelijk zeg!! Waar is de Provincie mee bezig, zeer terecht dat politiek Sliedrecht verbijsterd is.
    Er komen toch ook bezoekers met de waterbus naar Sliedrecht. Minister van verkeer en waterstaat zegt toch zelf dat we het water moeten gaan gebruiken! En dan stoten ze dit af!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld