Parkeervakken laadpaal regelmatig geblokkeerd door brandstofauto’s

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Wanneer je geen elektrische auto hebt, dan mag je deze niet parkeren bij de laadpaal. Dat gebeurt met enige regelmaat wel, onder meer aan de Rossinistraat in de wijk Baanhoek-West in Sliedrecht-West. Bezitters van een elektrische auto kunnen vervolgens niet parkeren bij de laadpaal en zodoende de wagen niet voorzien van nieuwe stroom. Mag dat nu wel of niet? De gemeente (of politie) kan daarop een antwoord geven.

Dit is de bewuste parkeerplaats met laadpaal aan de Rossinistraat in wijk Baanhoek-West. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Tekst gaat verder onder tweet.

Al weken voert een bewoner via sociale media actie. De man is zelf geen elektrische rijder. Hij wil dat de gemeente en / of de politie actie onderneemt, maar dat gebeurt volgens hem niet. Soms staat een auto volgens hem dagen achter elkaar op de plaats bij de elektrische laadpaal, waardoor deze bezet wordt gehouden. De inwoner klaagt overigens niet alleen hier over, maar ook over werkbussen deels geparkeerd op de stoep en de snelheid in de wijk.

Tekst gaat verder onder tweet.

Afgelopen maanden schreef de man de wnd. burgemeester en de politie aan via sociale media. Het bord bij de laadpaal geeft volgens hem aan dat je op deze plaats specifiek een elektrische auto moet opladen. Is deze vol, dan moet de auto zo spoedig mogelijk weer uit het parkeervak. Zet je in het vak een brandstofauto, dan loop volgens de klager kans op een bekeuring. Waarom niet wordt gehandhaafd, is volgens hem niet duidelijk. Online krant Sliedrecht24 heeft de gemeente Sliedrecht om een reactie gevraagd.

14 gedachten over “Parkeervakken laadpaal regelmatig geblokkeerd door brandstofauto’s”

  1. Om te beginnen bedoel je E4, niet E40. Het P bord (E4) geeft aan dat het gaat om een Parkeergelegenheid. Het onderbord geeft de voorwaarden aan waaronder er geparkeerd mag worden. In dit geval: voor het laden van elektrische voertuigen.
    Eens dat “alleen voor opladen elektrische voertuigen” (standaard OB21 bord) mooier is (en volgens mij gebruikelijker op andere plekken in het land), maar zoals het nu is klopt het ook wel.
    Een elektrische motor is inderdaad ook een voertuig, en die mag je er dan ook gewoon neerzetten en opladen.

    Wegsleepregeling bord is alleen nodig als er ook een wegsleepregeling van kracht is, en die is er niet.

  2. Zo maar ter info.
    De laadpalen staan op de openbare weg en is en zijn t

    e gebruiken voor iedereen inwoner of niet
    En is geen Privilege plek.

    Aan het bord Rossiniestraat E40 RVV 1990 ontbreekt het wegsleepbord

    Het E 40 bord moet dus voorzien zijn van de tekst Alleen voor elektrische voertuigen

    Immers een elektrische motor is ook een voertuig.

    Daar onder het wegsleep regelings bord..

    Gijs van Harskamp

    Tot de volgende klep

  3. Je hoeft ook niet met mij in discussie te gaan, want volgens mij zijn we t grotendeels eens 😉 Het is namelijk over het algemeen gewoon sociaal om een volgeladen auto zo snel mogelijk weer weg te halen. Alleen daar een harder tijdslimit aanhangen “na volledig volladen” is vreemd. Het enige wat je dan bereikt is dat mensen de auto zo instellen dat ie pas na een paar uur begint met laden, of dat iedereen straks liever auto’s koopt die trager laden, zodat het tenminste een nacht (of hopelijk ooit weer een dagje uit ofzo) duurt. Dat is ook gek, toch? Buiten dat zijn we t volgens mij gewoon eens, dus tja. Als jij verder om de een of andere reden nog een wrok koestert tegen mij, mag dat hoor.

  4. @Jurgen van Veen, ik was voornemens niet meer met jouw in discussie te gaan. Ik wilde hier technisch niet teveel uitdiepen, ik weet ook niet waar jij dit in mijn bericht leest, maar mijn essentie kan met nadruk op bepaalde tijden zijn werk doen.
    Want natuurlijk is het niet de bedoeling ‘s nachts je bed uit te moeten om je auto te moeten verzetten. Als je dus weet dat op de dag dit systeem zijn werk doet, je voor een probleem komt te staan.

  5. @richard van genderen
    Dus als iemand om 11 uur ’s avonds thuis komt, met een gemiddelde EV en, zeg, 20% accu, moet diegene volgens jou om half 4 zijn bed uit om zijn auto weer weg te halen? Eens dat je hem redelijk snel weg moet halen, maar “binnen 1,5 uur” is een beetje gek gesteld. De consensus onder ev-bezitters is volgens mij een beetje “binnen 4 uur na volladen, of anders in de loop van de volgende ochtend”, en dat lijkt me redelijk. Als er dan regelmatig nog te weinig plek is, dan zijn er palen te weinig (dat is in baanhoek-west, waar dit artikel over gaat, trouwens volgens mij niet het geval).

    Ik ben het wel helemaal eens dat de oplaadplekken niet op de ‘bevoorrechte’ plekken horen, zoals je inderdaad veel ziet. Dat is namelijk ook een beetje ongemakkelijk, vind ik (en ik zeg dat als ev-rijder). Ik heb een auto met een batterij, ik ben niet ineens slecht ter been 😉 Maar gelukkig is ook dat hier niet aan de hand.

    Het vreemdste aan dit hele verhaal, vind ik trouwens dat de man die zich hier zo druk over maakt, zelf niet eens een elektrische auto heeft. Wat maakt het je dan uit?

    @robert van der zee
    Ik heb mijn rijbewijs gehaald toen je nog 120 mocht rijden op de snelweg, dus geldt 100km/u dan niet voor mij? Je kan toch gewoon borden en onderborden lezen? Die waren er ook al in 1989.

  6. Ik zit een beetje met een dubbelgevoel hiernaar te kijken.

    Waar ik me meer aan zou storen is het feit, dat de elektrische berijder, op deze wijze bijna altijd verzekerd is van een vrij parkeerplekje t.o.v. de brandstof berijders. In parkeergarages worden deze elektrische plekken geclaimd dicht bij de uitgang/lift/betaalautomaat. Alsof hun privileges hebben.
    Het klopt als de auto volgeladen is, zou het voertuig moeten worden verplaatst naar een “normaal parkeervak”, dit wordt in de praktijk nauwelijks gedaan.
    Als er sprake is van een parkeerprobleem, begrijp ik de frustratie goed dat brandstof auto’s uit dat oogpunt daar gaan parkeren. We betalen immers wegenbelasting en gemeentebelasting. Ik denk dat alghele oplossing helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Een soort van bussluis systeem dat ervoor zorgt dat je auto echt wég moet zijn binnen 1.5 uur als het voertuig volgeladen is. Technisch gezien prima mogelijk, zo voorkom je ergernissen uit beide kampen.

  7. Wat een gezeik, er is toch nog 1 plek over om op te laden en overigens mag die milieu verziekende elektrische auto er alleen maar staan als die aan het laden is anders ook een boete.

  8. ik heb mijn rijbewijs in 1952 gehaald, en steeds alle veranderingen gevolgd, goed doorgenomen, en daar rekening mee gehouden.

  9. Gaat meer om houding dan regels, als een elektrische auto bij de benzinepomp parkeert word er vast ook raar gekeken

  10. Ge moet niet geleerd zijn, om te lezen wat er op het bord staat. En dat is duidelijk. Mensen beseffen niet dat de app zegt daar is een laadpaal vrij. En bij aankomst op de laatste kilometers pech staat er een pipo geparkeerd niet elektrische. En ja ook elektrische parkeren zonder te laden is ook uit den boze. Mvg gebruiker.

  11. Er staat een parkeerbord met daar onder een bord opladen elektrische voertuigen, dat wil dus niet zeggen als je naar de borden kijkt dat je daar niet mag parkeren als je voertuig niet elektrische is!.
    Anders zou er een bord verboden parken voor niet elektrische voertuigen moeten staan en volgens mijn bestaat zo’n bord nog niet?.

  12. Ik heb mijn rijbewijs in 1985 gehaald, dit is geen enkele reden om niet de nieuwe regels en verkeersborden te leren. Sinds 1989 is er aardig wat veranderd. Als je willens en wetens niet bereid bent om je aan te passen, lijkt een forse boete op zijn plaats. Misschien kun je beter je rijbewijs inleveren, gezien je met deze mentaliteit een gevaar op de weg bent.

  13. Heb mijn rijbewijs in 1989 gehaald, er waren helemaal geen elektrische auto’s en ken de regels niet. Misschien is een waarschuwing meer op zijn plaats dan direct een boete uit te delen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld