Ongenoegen participanten hoorbaar voorafgaand aan bijeenkomst plan Noord-Zuidverbinding

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Uitnodigingen die niet zijn aangekomen, verenigingen die niet tevreden zijn hoe de participatie loopt en anderen die klagen over de plaats waar zij worden geplaatst als de raad zou instemmen met het voorkeurstracé noord-zuidverbinding. Anderen waren juist tevreden met de plaats waar ze nu op de kaart zijn ingedeeld. Dinsdagavond 19 maart 2024 waren deze geluiden te horen voorafgaand aan een beeldvormende raadsvergadering in partycentrum De Lockhorst.

Tussen 19.00 – 20.45 uur stonden er tafels in de raadzaal met een bordje van de participanten. Daarachter stonden vertegenwoordigers en raadsleden konden informatie ophalen. Ook wethouder Ton Spek ging met hen in gesprek. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Er was dinsdagavond nog veel onvrede te horen. Bij het begin van de raadsvergadering”We gaan barrières doorbreken”, sprak wethouder Ton Spek (CDA), die uitleg gaf over de ‘groene long’ en een einde wil maken aan de ‘lasagne structuur’. “We begrijpen heel goed dat nu nog niet alle vragen te beantwoorden zijn. Dat is het proces waar we in zitten. We zullen steeds in gesprek gaan en dat leidt dan weer tot nieuwe afspraken. Het is een grote stap die wij gaan zetten voor Sliedrecht”, aldus Spek tijdens een inleiding.

Tekst gaat verder onder foto.
Wethouder Ton Spek voert hier het woord dinsdagavond. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Duur project
Daarna gaf de huidige projectleider Frans van Deursen een presentatie over de voorkeursvariant. “Zonder een nieuwe wijk is de nieuwe verbinding niet te betalen. Dan is een Rijksbijdrage niet voldoende. Dan is er nog een behoorlijk bedrag nodig van de gemeente om dit te dekken en dan heb je ook nog geld van ontwikkelaars nodig”, verduidelijkte Van Deursen, die verkeersontsluiting naar de nieuwe wijk kost 32 miljoen euro. Het Rijk heeft 21 miljoen euro toegezegd. De kosten voor het voorkeursmodel de Noord-Zuidverbinding komt volgens de recente berekeningen uit op een bedrag tussen de € 44 miljoen en € 48 miljoen. In het dorp is het nu drukker geworden en een nieuwe verbinding kan volgens de bedenkers verlichten. Als het gaat om verkeersafwikkeling en doorstroming. Met het verdwijnen van De Lockhorst staat er een bedrag van € 4,5 miljoen aan boekwaarde open.

Tunnel slecht idee
Van Deursen bekeek zeventien varianten en keek naar voor- en nadelen. Ook een tunnel. Van Deursen: “Die vraag is veel gesteld. Dat heeft te maken met de verkeersafwikkeling. Je gaat naar beneden en dan weer zeven meter omhoog. Die is voor langzaam verkeer zoals fietsers niet te doen. Ook de bouwtechniek. De grond lijkt op blubber. Als je de diepte ingaat, is het moeilijker om de grond in controle te houden. Het is slecht te monitoren. Bovengronds kan je beter monitoren. Veel geld zit in de begroting opgenomen om de effecten voor bovengronds bouwen. Zand opbrengen en wat betekent dat voor de omgeving. ” Voor alle verenigingen is een oplossing volgens Van Deursen. “Een deel zal naar noord moeten, zoals de handboogschietvereniging en de ijsclub. Voor Moestuin Sliedrecht is de kans aan de ene of de andere kant van de nieuwe weg.” Later op de avond vertelde Spek dat ‘er ruimte is’ om de definitieve indeling nog valt te praten. Voorzitter Mirjam Lankreijer van Moestuin Sliedrecht stelde dat de plannen lijken vast te liggen. “Hier ligt overigens een tegenstelling in wat wethouders en projectleiders in een overleg schetsen. Ze gaven daarin aan dat nog niets vast ligt. Dat geeft verwarring”, aldus Lankreijer. De tuinen zijn nu op de kaart getekend aan beide kanten van de ontsluitingsweg. Spek gaf later aan dat ‘er nog wat te schuiven’ valt.

Risico’s
“Grootste risico: geen overeenkomst met de ontwikkelaars. Overige risico’s: prijsstijgingen, procedures, vergunningen (stikstof)”, legde Van Deursen uit, die goede hoop heeft dat een overeenkomst komt. “Een no-go hangt onder meer af van de ontwikkelaars (er moet voor juni overeenkomst zijn bereikt – red.). Eind 2025 is er nog een moment aan de raad. Gaan we door of niet door”, aldus Van Deursen. Hij ging ook in wat de ontwikkeling gaat kosten. Dat verhaal staat in details nu weggekalkt in het raadsvoorstel en is uitsluitend voor raadsleden op het gemeentekantoor vertrouwelijk in te zien. In 2026 zouden de eerste voorzieningen in aanbouw moeten worden genomen. De verwachte kosten zijn de verbinding zelf, de verplaatsingskosten, de inrichtingskosten en de genoemde boekwaarde van De Lockhorst. De financiële dekking moet volgens Van Deursen komen uit Rijksbijdrage, bijdrage van ontwikkelaars van Noord, subsidies en de Reserve Koers 2030. Van Deursen noemde belangrijke punten als ‘moet er een nieuw partijcentrum komen’, ‘de waterhuishouding’ en alle procedures (en onderzoeken). “Er is een grote mate van bereidheid om mee te werken aan verbetering van het verhaal”, aldus Van Deursen, die ook verwees naar de kennis die er in het dorp Sliedrecht is, “Trek dit samen door. Dit plan moet je gedragen met elkaar voor elkaar zien te krijgen.”

Beleving raadsleden
Vragen kwamen er uit de raad over o.a. de status van de tekeningen (het vlekkenplan met de verenigingen) en PFAS in de grond. Van Deursen kon niet aangeven aan welke kant de volkstuinen en de moestuinen moeten komen. Van Deursen: “Ik heb dit gebruikt als een plan dat zeker uitgewerkt moet worden en de hoofdlijnen later komen.” De VVD wilde weten hoeveel ruimte er nog in het plan is. Raadslid Martin van Rossum (VVD) wilde het vervolg van de gesprekken met de verenigingen eruit gaat zien. Van Deursen verwacht: “De gemeente zal het initiatief moeten nemen om de verengingen aan tafel te krijgen. Het zou best weleens tot verbeteringen kunnen komen. Met ideeën uit de verenigingen. Uitgangspunt is dat eerst nieuw gebouwd wordt. Het streven is oude kwijt, nieuwe er zijn.” Fractievoorzitter Mark Verheul (PRO Sliedrecht) vroeg zich af of bij de planvorming ook is nagedacht om bijvoorbeeld de korfbalvereniging ook naar Sliedrecht noord te brengen. Van Deursen bekende voor de grootste sportvereniging te hebben gekozen, de korfbal, voor in het dorp. Of er verdere afspraken zijn met korfbalvereniging Merwede/Multiplaat over de verplaatsing naar de nieuwe locatie bleef dinsdagavond onduidelijk.

Verkeersafwikkeling
De aanwezigen buiten de raadsleden konden ook vragen stellen. Adrie Stuij, voorzitter van de Vereniging Sliedrechtse Ondernemingen (VSO) toonde zijn ontevredenheid over de verkeersafwikkeling. “We zien nu al de problemen bij de Stationspark. Er komt nieuwe industriële ontwikkeling. Ik zie geen verbetering richting de Sportlaan en richting de Heeren van Slydregt. Ook voorzitter René de Munck van natuurspeeltuin De Woeste Weide vond het spijtig vast te stellen nooit voor participatie te zijn uitgenodigd. Hij roerde de verandering aan bij de ingang, minder parkeerplaatsen en de zorg voor kinderen bij de komst van een T-splitsing aan de Thorbeckelaan met honderden extra verkeersbewegingen. Volgens De Munck is er geen enkele betrokkenheid getoond. 

Verkeersafhandeling
Na een korte pauze kwam Spek weer aan het woord. Hij vond dat constructief over het  plan is gesproken. Hij ging onder meer in op de verkeersafhandeling inclusief parkeren. “Dat wordt ook behandeld in het verkeersmobiliteitsplan, die na de zomer in de raad komt. Daarin komt ook de verkeerscirculatie aan de orde. De samenhang van dingen landen in dit plan”, legde Spek uit, die niet inging op de opmerking van de VSO. Over de participatie vertelde Spek: “De bedoeling is dat we de komende periode, in die trechter, naar steeds verfijndere plannen te gaan, hoe gaan we met participanten om, maar dat is veel te gedetailleerd. We proberen fasegewijs en met meer participatie dit proces te lopen en daar hoort deze tussenstap in.” Volgens Spek werken de projectontwikkelaars aan een masterplan en zijn voornemens nog voor de zomer met uitsluitsel komen hoever zij zijn. “We zien dat er een positieve ontwikkeling is en we overleggen regelmatig. Ook dit plan moet klaar zijn voor we de aanvraag bij de provincie doen”, aldus Spek. 

Provincie
Als de provincieverbinding geen toestemming geeft voor bouwen in noord, dan is de noord-zuidverbinding niet nodig. “Dat begrijp ik. Je kan nee op rekest krijgen. Het is geen ongebruikelijke procedure. Je begint met de onzekerheid:, aldus Spek, “De feitelijke situatie is dat als er een aanvraag komt en op de drie hectare kaart komen, dat de provincie daar welwillend tegenover staan. Ze tekenen niet meteen bij het kruisje, maar moeten bodemonderzoek doen en welke woningen er komen. Wat we nu aan de provincie vragen om samen op te trekken en stukje bij beetje de aanvraag goed en doordacht te doorlopen. Wij gaan successievelijk werken naar de vergunningaanvraag. We hopen dit jaar stappen te zetten, maar het is geen simpele en korte procedure. Daar kan ik eerlijk in zijn. Dit is een taaie weg. Er wordt hard aan gewerkt en langzaam maar zeker naderen we het doel.” Spek hoopt dit jaar op meer duidelijkheid. PRO Sliedrecht vond het een zorg dat er zoveel geld nodig is voor iets wat niet zeker is. “Het gaat om miljoenen”, reageerde fractievoorzitter Mark Verheul. Raadslid Boudewijn Brandwijk (Slydregt.NU) opperde om eerst honderd tot driehonderd woningen in Sliedrecht-Noord worden ontwikkeld en niet meteen een noord-zuidverbinding. Spek sprak van ‘een politieke riedel van Slydregt.NU’. Spek schetste de raad de loop van het proces de komende tijd. “We vinden als je voor de komende zestig tot zeventig jaar bouwt, dat je niet het gevoel hebt dat je verder van Sliedrecht woont. De doelstelling is de rivier en de polder met elkaar te verbinden, een groene long en een makkelijke overgang naar Sliedrecht-Noord”, aldus Spek. In de oordeelsvormende vergadering van dinsdag 9 april wordt nogmaals over de voorkeursvariant gesproken. De raad beslist dinsdag 23 april 2024 over een voorbereidingskrediet. 

6 gedachten over “Ongenoegen participanten hoorbaar voorafgaand aan bijeenkomst plan Noord-Zuidverbinding”

  1. Weer een duidelijk stuk Koos. Dankjewel.
    Ik vrees echter dat het merendeel van de Raad alleen maar ‘ja’ knikt tegen het college. Er waren van de meeste partijen gisteren toch echt niet veel kritieke vragen.
    Wat een groot deel van de sliedrechters denkt gaan ze aan voorbij.
    Je hebt het over het verkeer. Ik denk dat er op jouw aantallen misschien nog wel een schepje op kan.
    En dan hebben we het nog niet over de kosten die bij een eventuele uitvoering nog veel duurder zullen uitvallen. Dat gebeurd nl. heel veel daar waar de overheid ‘iets’ laat bouwen of verbouwen. Ze betalen toch wel 😉
    “en dan heb je ook nog geld van ontwikkelaars nodig”, verduidelijkte Van Deursen. Zo lees ik in bovenstaand artikel. Dat zal links- of rechtsom toch bij hen terug moeten komen. Hoe dan…….
    Ik heb wel een vermoeden…..

  2. Ik reageer op wat ik lees in artikel zeg het in mijn eigen woorden.
    Lees geen nieuwe wijk wordt weg duurder sorry is die dan nog nodig ?
    Lees er is overleg met bvb moestuin geweest maar wat hun vertelt is klopt niet met wat wethouder en uitvoerder nu beweren.
    Denk men kan beter projecten starten welk eerst hoorde gebeuren bvb water toren terrein.
    Ik noem het woesterij/zwembad waar eerst apotheek was dat op knappen waarneer dan ook kost heel veel geld.

  3. Schitterende bijdrage Koos. Hartstikke bedankt en ik ben hier dan ook roerend mee eens. Alleen het aantal auto’s wat volgens jou erbij zou kunnen komen lijkt mij wat aan de magere kant. De meeste huishoudens bezitten meer dan één voertuig dus lijkt het probleem straks mogelijk alleen nog maar erger te worden.. En hoewel het mijn tijd wel zal uitduren, zoals ze dat zeggen, hou ik mijn hart vast voor onze kinderen die worden geconfronteerd met niet meer op te hoesten lasten. Zit je niet met de ellende van een vervuild woongebied waar ze onwaarschijnlijk lang mee hebben te dealen, dan worden ze hiermee opgezadeld.

    Dan lees je “Sliedrecht is trots op haar gemeente” vervolgens op haar website. Ik constateer dat dit uit niets maar dan ook niets blijkt. Alleen een eigen belang van het bestuur van Sliedrecht om haar plannen gewoon tegen alles en iedereen door te drammen. Bah……

  4. Noord-Zuidverbinding?
    Ik moet hierbij denken aan ongeveer 50 jaar geleden toen ik van dhr Harinck, leraar op de Da Costa Mavo en toen actief in de plaatselijke politiek, zelf heb horen zeggen dat er vergevorderde plannen waren voor een fietsbrug naar het zwembad. Die moet er nog komen… Daarnaast baart het me zorgen dat de projectontwikkelaars het op een gegeven moment weer laten afweten. Voorbeelden zijn het watertorenterrein en het Burgemeester Winklerplein.

  5. Is er weleens gedacht aan het feit dat er, met zoveel huizen in Noord, ook wellicht 3000 auto’s bij komen? Het is een illusie te denken dat die allemaal naar het centrum gaan om te winkelen want daar kun je echt niet meer auto’s parkeren. Na twee keer je hoofd stoten ga je naar de buurgemeenten. Daarmee blijven de wegen dus even druk, de winkels bij het centrum minder bezocht, de kerkgangers gaan rondjes rijden etc.

    Ook gaan we vaker voor andere, leuke dingen naar buurgemeenten omdat we wel moeten waarmee er nog meer verkeer ontstaat. Dus gaan we zwemmen, naar het theater, naar de bioscoop, naar uitgaansgelegenheden, naar parken, wellicht naar een kinderboerderij, naar een strandje etc. gewoon naar de buurgemeenten en wonen wij in een versteend heet dorp. En die groene long en die verbinding tussen rivier en polder zijn marketingtermen die maar door blijven gaan in Sliedrecht maar die niemand meer serieus zou moeten nemen.

    Ik las onlangs dat de wijze van besturen in Nederlandse gemeenten de oorzaak is dat steeds meer plaatselijke onderzoeksjournalistiek ontstaat en ook echt noodzakelijk blijkt omdat de Raad zich mogelijk niet voldoende verdiept in de problematiek of gewoon geen echt contact heeft met de inwoners. En ook hier zien we dat Sliedrecht24 ons beter op de hoogte houdt dan de gemeenteraad, een enkele partij als PRO uitgezonderd. Waarom niet zoveel actie gestopt in een doorbraak voor het Winklerplein en het het watertorenterrein? Stop daar een paar miljoen extra in en stop wat extra geld in onderzoek naar de PFAS vervuiling zou ik zeggen.

    Maar de Raad heeft het voor het zeggen en, samen met het college en communicatie deskundigen, blijven zij termen gebruiken als: ik begrijp wat U bedoelt, ik hoor wat U zegt, ik begrijp uw zorgen, we parkeren dit probleem even, Groene Long, verbinding rivier en polder etc. Besturen by marketing…

  6. Nooit een fly over als er geen handtekeningen komen achter het kruisje door provincie, voor zgn woningbouw. Prima begin maar vast, maar eerst 200 woningen en daarna verder denken voor verbindingsweg..flyover….maar wees behoedzaam met geld anders komen we onder curatele dat betekent dat we slecht omgaan met geld en dat Sliedrecht de bevolking dit allemaal mag gaan ophoesten, terwijl het college van wethouders en burgemeester al naar elders zijn vertrokken.
    Ook idee om dan eerst woningen te bouwen voor politie door gemeente net als ihc de klop vroeger heeft gedaan, en dan ook weer een politiebureau in Sliedrecht. Wordt het ook stukken veiliger in het dorp.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld