Japans restaurant Oishi Fusion

INGEZONDEN BRIEF: Zijn Sliedrechters echte Bourgondiërs?

In 2015 is er een krediet van € 59.510 beschikbaar gesteld voor de aanpak van de openbare ruimte op de Kerkbuurt. Denk aan bloembakken, banken en verfraaiing over de hele lengte van de winkelpromenade. De middenstand van de Kerkbuurt investeert via een ondernemersfonds op dit moment al jaarlijks ongeveer € 40.000 in het winkelgebied.

De Kerkbuurt. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Afgelopen dinsdag moest er een nieuw besluit genomen worden: Het wel of niet opwaarderen van horecapleinen op winkelpromenade Kerkbuurt. Dit betreft de kop van de Kerkbuurt en het  Merwedeplein (of misschien beter: het “Action plein”?).

Dit gaat echter over 662.000 Euro. Dit soort projecten lopen bijna allemaal uit budget dus we kunnen wel uitgaan van 750k. Ter illustratie – ik meen(t) me te herinneren dat onze buurman Papendrecht in 2007 een compleet nieuwe Meent uit de grond heeft gestampt voor  ongeveer 9 miljoen? Dan lijkt 750k voor het verbeteren van twee bestaande pleinen een beetje veul…

Twee horecapleinen! Dat wordt gezellig, helemaal als er inderdaad een soort “podiums” gemaakt worden waar iedereen met een beetje talent iets leuks kan doen. Gaat dit echter helpen om het in verval geraakte winkelcentrum weer een impuls te geven?

Eerlijk is eerlijk: het gebouw waar de Hema in is gehuisvest  ziet er meer uit als een bakstenen fort dan een gezellige winkel. Waarschijnlijk heeft de toenmalige aannemer een puike deal op de bakstenen gekregen! Hup, vervangen door glas en dan takelen we het ietwat vettige loempia kraampje naar het Merwedeplein. Ziet de voorkant er al beter uit!

Ik sta volledig achter dat het feit dat iedereen het recht heeft zijn godsdienst of levensovertuiging tot uiting te brengen. In Sliedrecht betekent dit echter dat op zondag praktisch alles gesloten is, in tegenstelling tot de dorpen in Brabant. Hebben we eigenlijk wel twee pleinen nodig?

Daarnaast heeft Sliedrecht een “geografisch” probleem. Zo beschikt het niet over 1, maar zelfs 2(!) bruisende centra- de Kerkbuurt en het Winklerplein. Voor het Winklerplein zijn de plannen ook al vergevorderd maar we kunnen moeilijk de Jacob Catstraat tot winkelstraat verbouwen?

We moeten het meer zoeken in de veranderde rol van horeca en retail. In 2007 was Papendrecht “the place to be” als het om winkelen ging. Inmiddels is daar ook leegstand en probeert men van alles om het tij te keren. Gemiddeld staat 9 procent van de winkeloppervlakte in Nederland  leeg.

Betekent dit het einde van de “stenen” winkel?

Gemeten in omzet neemt het aandeel van het online winkelen t.o.v. offline winkelen naar verwachting  toe  van  21  procent  in  2018,  naar  42  procent  in  2020. Consumenten ervaren online winkelen als makkelijk en het ruime productaanbod wordt als primaire  reden  genoemd  om  het  internet  boven  fysiek  winkelen  te  prefereren.

De mens is echter een sociaal wezen en heeft er behoefte aan om ideeën en gevoelens te delen en wil niet de hele dag achter de computer zitten, maar gaat er ook graag op uit om vermaakt te worden. Winkels kunnen voorzien in de behoefte van mensen aan ontmoetingsplaatsen, sociale interactie en gedenkwaardige ervaringen. Denk aan die podiums!

Ondernemers moeten niet alleen kijken naar hun eigen winkel, maar ook naar hun winkelgebied. De meeste formules zijn niet sterk genoeg om in hun eentje te overleven. Zij hebben een sterk omliggend winkelgebied nodig. Bij de kwaliteit van een winkelgebied gaat het om twee elementen: de ‘hardware’: fysieke elementen zoals winkels, bereikbaarheid en parkeervoorzieningen en de ‘software’ waaronder de samenwerking in het gebied en de evenementenkalender zoals al gesuggereerd werd.

Om de strijd aan te kunnen met het gemak van online moeten retailers elke dag met veel energie en een bijna obsessieve focus op de klant aan het werk. Als je bezoekers hebt moet je daar heel blij mee zijn en ze heel veel energie en aandacht geven. Dat klinkt als een open deur maar als je dit niet onderstreept dan heb je als verkoper het verkeerde vak gekozen. Dit geldt overigens ook voor de horeca. Bovendien opent bijna geen nieuwe winkel meer zonder een koffiecorner. Horeca is daarmee de snelst groeiende groep binnen de retail.

Fysieke winkels worden ‘showrooms’, een plek waar consumenten producten kunnen aanraken, uitproberen en advies kunnen vragen. In deze winkels zijn verkopen niet het primaire doel. Een goed voorbeeld hiervan is de AppleStore.

Weer even terug naar ons “Action Plein”. Waarom is de Action formule zo succesvol? De slogan van de winkel ‘verrassend volledig, verbazend voordelig’ geeft aan waar het om draait: je kunt bij Action van alles kopen tegen een zeer lage prijs. De filosofie van Action is sinds in 1993 niet veranderd: de winkelketen biedt producten voor dagelijks gebruik aan en daarnaast van alles wat mensen juist niet echt nodig hebben. Van het assortiment is slecht 40 procent vast en  klanten vinden het leuk dat het aanbod iedere dag anders is, het nodigt uit om vaak te komen kijken.

In Nederland heeft Action 354 winkels. Om dat in perspectief te plaatsen: afgelopen jaar telde Nederland 390 gemeenten.  Wij horen er nu ook bij!

Het zijn forse investeringen voor wat de pleinen betreft, maar met de juiste invulling van de formules kan het wat worden.

Het toppunt van gezelligheid op de Kerkbuurt vandaag de dag is terug te vinden op Kerkbuurt 53: een winkel in grafmonumenten… “Kom schat na die leuke schoenen die we gekocht hebben gaan we eens kijken wat de laatste trends op het gebied van duurzame houten kisten zijn!”.

Theo Redelijkheid

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op onze website is verschenen.
 
Redactie Sliedrecht24

Plaats een reactie

*=Verplicht veld