Enorme toename vrachtverkeer verwacht op Craijensteijn in 2030

SLIEDRECHT – Het wordt naar verwachting de komende jaren enorm druk met vrachtverkeer op de Craijensteijn. Als deze weg is heringericht wordt het verbod op vrachtverkeer opgeheven. Volgens een berekening van de gemeente Sliedrecht gedaan door Adviesbureau Goudappel neemt het vrachtverkeer van 121 vrachtwagens nu toe tot 841 vrachtwagens (per dag? week? – onduidelijk! – red.) in 2030. Naast verwachte verdere verkeerstoename.

De Craijensteijn ondergaat nu en komend jaar een reconstructie. Bochten worden minder scherp en dat is ten gunste van het vrachtverkeer. Het wordt erg druk in de toekomst op de Craijensteijn. Het vrachtverkeer neemt naar verwachting met bijna 700% toe. Ook verwacht de gemeente verdere toename van overig verkeer. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

“We hebben in 2019 op enkele locatie het verkeer geteld. Ook de passerende zware voertuigen. Wat opvalt is dat in de huidige situatie al 424 zware voertuigen over de Craijensteijn rijden. Daarvan zijn er 121 lijnbussen van Qbuzz.”, bericht wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer in een College Informatiebrief (CIb). Op Baanhoek (-76%), Stationsweg (-27%) en Rivierdijk (-6%) neemt het vrachtverkeer komende jaren juist af. Spek: “Omdat een verkeersbesluit kan leiden tot bezwaren, hebben we de haalbaarheid van de maatregel laten onderzoeken door het adviesbureau Goudappel. Het rapport concludeert dat bij een openstelling van de Craijensteijn voor vrachtverkeer vooral wegen zoals de Baanhoek en de Stationsweg profiteren van het opheffen van verbod op vrachtverkeer op de Craijensteijn. Dit is middels een model doorgerekend.” Voor bewoners van de wijk kan het wel eens bijna onmogelijk worden om de doorgaande weg op te komen. Nu al ondernemen bewoners soms kamikaze acties met gevaar voor eigen leven om vanuit de woonwijk op de Craijensteijn te komen. Niet duidelijk wordt hoe de gemeente dit probleem gaat oplossen. 

Akoestisch onderzoek
Aanvullend heeft de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid een aanvullend akoestisch onderzoek gedaan. De uitkomst roept mogelijk vragen op. De omgevingsdienst concludeert namelijk dat op basis van het laatste ontwerp voor de aanpassing (het afvlakken) van de bochten en de uiteindelijk bescheiden toename van het vrachtverkeer (er rijdt al bus – en bestemmingsverkeer) er op basis van de Wet Geluidshinder (Wgh) geen sprake is van reconstructie. “Op geen enkele woning is er, bij het afvlakken van de bochten in het tracé van de Craijensteijn, sprake van een toename van 1,5 dB of hoger. Na het opheffen van het vrachtverkeersverbod is bij geen enkele woning sprake van een toename van 1,50 dB of hoger. Aanvullende maatregelen zijn daarom in principe niet noodzakelijk”, stelt Spek in de CIb, “Toch willen met name de aanwonenden tegemoetkomen door het terugbrengen van stiller (geluidsreducerend) asfalt (SMA 8G+). Stiller wegdek levert naast een geluidsreductie op het autoverkeer, ook een geluidsreductie voor het vrachtverkeer.”

5 gedachten over “Enorme toename vrachtverkeer verwacht op Craijensteijn in 2030”

  1. Eindelijk zicht op een eerlijker verdeling van verkeersstromen in Sliedrecht. Daarbij denk ik dat huizen aan Craijensteijn ook veel beter bestand zijn tegen het vele (zware) vrachtverkeer, alleen aan vanwege het feit dat deze tov huizen aan Stationsweg wel onderheid zijn. Verbodsbord vrachtverkeer zou dus een mooie herbestemming kunnen krijgen aan de Stationsweg 😉

  2. Nee alles mag weer lekker over de stationsweg gaan. Kom op mensen! Sliedrecht heeft te weinig ontsluitingswegen dus we moeten het doen met die we hebben. Denk aan uw medemens!

  3. Ik heb nu de scheuren al in mn woning. De grond dreunt gewoon als er vrachtverkeer langs komt. Gemeente is daar wel eens aan gedacht en onderzoek naar gedaan? Schade aan woningen.
    Anders moeten we dat als bewoners maar eens gaan eisen.
    Maar tuurlijk werd ons jaren zand in de ogen gestrooid. Keurig bord met verbod op vrachtverkeer. Natuurlijk wisten we allang dat dat bord gewoon verdwijnen zou als de renovatie klaar zou zijn. Schande. Hoe zit het met een eerlijk decibellen onderzoek ?? Je kunt elkaar soms niet beschreeuwen als we buiten zitten.
    Wordt het 30 km zone?
    Nu een racebaan.
    Nee vanuit de wijken de weg op draaien gaat straks helemaal een eeuwigheid duren.
    Bedankt gemeente.
    Ik eis onderzoek naar de scheuren in mn gevel. Bij wie moet ik daar voor aankloppen?

  4. Dus voor de mensen in de aanliggende weren waar het nu soms al moeilijk is om de craijenstein op te rijden wordt het rond 2030 vrijwel onmogelijk. Ik zou zeggen maak juist meer bochten ipv minder.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld