D66 Sliedrecht nog niet tevreden met aanpassingsvoorstel college fiets-voetpad

SLIEDRECHT – D66 Sliedrecht vindt het voorstel van het College van B & W om anderhalve meter stoeptegel aan te vullen bij het bruggetje met het fiets-voetpad achter de Stationsweg naar het Stationsplein niet voldoende.

D66 denkt dat voetgangers niet gaan lopen zoals de gemeente dat wil. Het creëren van een verhard tegeleiland aan de overzijde van de brug (blauwe vak) en kanalisatiestrepen die voetgangers leiden naar het voetpad (blauwe stippellijnen). De politieke partij is het niet eens met het plan, zoals dat nu wordt voorgesteld. (Situatiefoto gemeente Sliedrecht)

De democraten stelden eind oktober 2021 technische vragen over de ‘aansluiting voetpad na aanleg nieuwe brug’ na de vervanging daar waar op de aansluitende brug een voetpad is aangelegd. “Het is dit voetpad wat nu naar onze mening een gevaarlijke situatie oplevert. Voorheen eindigde het bestaande voetpad bij de oude brug, voetgangers en fietsers maakten toen gebruik van dezelfde fiets rijstrook. In de nieuwe situatie is er een naastgelegen voetpad, wat nu tot gevaarlijk oversteken lijdt. De natuurlijke, kortste route, is direct recht oversteken parallel aan de fiets oversteekplaats. De eigen ervaring van enige noodstoppen per dag bracht mij tot observatie ter plekke ik ben geschrokken van het aantal overstekers”, stelde fractievoorzitter René de Munck (D66 Sliedrecht) toen. 

Niet logisch
Donderdag 4 november 2021 ontving D66 Sliedrecht een reactie van het college. Met het plaatsen van de nieuwe brug is de bestaande verkeerssituatie volgens het college niet aangepast, de veiligheid is daarbij wel verbeterd. “(Brom)fietsers en voetgangers hebben hun eigen plek op de brug. Trottoir en fietspad sluiten vanaf de brug op de juiste manier aan op het bestaande voetpad en het bestaande fietspad van de omgeving. Overstekende fietsers  hebben hier geen voorrang. Voor een zebrapad moeten automobilisten wel stoppen. Daarom is het niet logisch om een fietsoversteek en een (nieuw) zebrapad te combineren/ naast elkaar te leggen. Dit kan leiden tot misverstanden. Bij de inrichting van het voorplein, een paar jaar geleden, is bewust gekozen voor deze veilige looproute naar het zebrapad 50 meter verderop. Van de voetgangers worden verwacht dat zij deze route volgen. Wel kunnen we door middel enkele kleine aanpassingen deze route beter aanduiden voor de voetgangers, waardoor zij in de juiste richting worden geleid”, reageert wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer namens het college. 

Maar D66 Sliedrecht is toch nog niet helemaal tevreden. Fractievoorzitter René de Munck (D66 Sliedrecht) reageerde donderdag 4 november 2021 in een Sliedrecht24 Podcast…

Plaats een reactie

*=Verplicht veld