College belooft SGP-ChristenUnie meer duidelijkheid over klachtenmeldpunt

SLIEDRECHT – Na het stellen van vragen aan het College van B & W, praten met inwoners en weer aanvullende vragen aan het college over zorginstelling Yulius aan de Wilhelminastraat komt de fractie van SGP-ChristenUnie Sliedrecht vrijdag 28 augustus 2020 met een conclusie. “Uit de ontvangen antwoorden blijft dat naast twee recente meldingen bij de gemeente via Fixi, er vanaf 1 januari 2020 zes andere meldingen zijn binnengekomen via het meldpunt Zorg en Overlast. Vier daarvan hadden betrekking op mensen die niet in zorg zijn bij Yulius. De gemeente pakt het, mede daarom, breder op en gaat periodiek overleg aan met meer zorginstellingen en de politie”, schrijft de fractie van SGP-ChristenUnie.

In juni berichtte de SGP-ChristenUnie nog dat er geen klachtendossier bestond bij zowel Yulius als de gemeente Sliedrecht. Nu blijkt er wel een meldpunt te bestaan. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Opvallend is dat noch Yulius, noch de gemeente Sliedrecht, dit zelf communiceert naar de media, maar dat deze informatie wordt verstrekt aan politieke partijen, die dit vervolgens verspreiden. Daarmee laat het college politieke partijen het woord doen over hun besluit. 
 
Cliënten Yulius?
Concrete actie op een van de recente meldingen is dat er volgens de SGP-ChristenUnie extra toezicht door BOA’s wordt gehouden op de locatie waar de melding op was gebaseerd. “Daarnaast is ook de politie geïnformeerd. De tweede melding is opgepakt door met de betreffende inwoner in gesprek te gaan. Yulius heeft aangegeven dat zij de meldingen serieus neemt. Zij heeft aangegeven de situatie te betreuren en zoekt actief naar oplossingen. Echter, sommige meldingen hebben betrekking op personen die geen cliënt van Yulius zijn. Zij kan hier dus niet actief op handelen, maar wordt wel in verband gebracht met de overlast gevende persoon”, aldus de SGP-ChristenUnie. De politieke fractie vindt het daarom ook van belang dat inwoners op de juiste plaats de melding wordt gedaan, namelijk bij het meldpunt Zorg en Overlast.
 
Niet bekend genoeg
Vandaar uit wordt volgens de de SGP-ChristenUnie contact gelegd met lokale professionals. SGP-ChristenUnie: “In Sliedrecht is hiervoor een wijk GGD’er beschikbaar. Door het college wordt geconstateerd dat het meldpunt onvoldoende bekend is. Daarbij wordt aangegeven dat er in de komende weken wordt gewerkt aan het beter bekendmaken van het meldpunt Zorg en Overlast (tel. 078 – 7703481 of per e-mail: meldpuntzorgenoverlast@ggdzhz.nl – red.)” De vraag van de fractie van SGP-ChristenUnie aan het college om bij Yulius aan te dringen op een klachtenregistratiesysteem wordt positief beantwoord. “Dat is inmiddels besproken met Yulius, die aangeeft daarmee aan de slag te gaan. Wat de fractie betreft een goede ontwikkeling”, bericht de SGP-ChristenUnie.
 
Meer van horen
Klachten van inwoners moeten serieus genomen worden, vindt de fractie van SGP-ChristenUnie Sliedrecht, die al kan melden: “Alle betrokkenen hebben hun verantwoordelijkheid hierin. Het moet duidelijk(er) zijn waar klachten het beste gemeld kunnen worden. Daar gaan onze inwoners op korte termijn meer van horen en dat vindt de  verantwoordelijkheid hierin. Het moet duidelijk(er) zijn waar klachten het beste gemeld kunnen worden. Daar gaan onze inwoners op korte termijn meer van horen en dat vindt de fractie een goede zaak.”
 
Taak gemeente
Duidelijk is volgens de SGP-ChristenUnie dat overlast door mensen met een zorgachtergrond nogal verschillend kan zijn van andere overlastklachten en een andere aanpak vraagt. “Inzet van de juiste mensen is van groot belang, ter bescherming van al onze inwoners. Dat laatste is ook een belangrijke taak van de gemeente. De fractie van SGP-ChristenUnie merkt dat het college en betrokken medewerkers bij de gemeente zich inzetten om hier werk van te maken. Daar zijn zij blij mee.” 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld