Vragen SGP-ChristenUnie over wegen in en rond Staatsliedenbuurt

SLIEDRECHT – Bij de inrichting van fase 1 van de Staatsliedenbuurt is besproken dat de Savornin Lohmanlaan per januari 2018 weer voor verkeer opengesteld zou worden. Tot op heden is dit niet gebeurt. De bouw van fase 1 loopt vertraging op werd eerder bekend. “Nu de Dr. Kuyperstraat ook weer is afgesloten i.v.m. met het aanleggen van het warmtenet neemt de verkeersdruk op de ventweg Stationsweg weer toe”, stelt burgerraadslid Jan-Bart Karens (SGP-ChristenUnie). Hij stelt vragen aan het College van B & W.

Burgerraadslid Jan-Bart Karens (SGP-ChristenUnie). (Foto gemeente Sliedrecht)

“Waarom is de Savornin Lohmanlaan nog niet openesteld voor het verkeer? Zijn er alternatieven om de verkeerveiligheid op de ventweg Stationsweg te bevorderen en de ontsluiting van de Staatsliedenbuurt te waarborgen en kunt u deze toelichten?”, wil Karens weten.

Leefbaarheid
Door transformatie van de Staatsliedenbuurt worden door woningcorporatie Tablis Wonen veel woningen in de wijk voor een korte periode verhuurd. Karens: “De bewoners van deze woningen hebben niet of nauwelijks een band met de wijk waarin zij wonen en dat komt het leefklimaat in de Staatsliedenbuurt niet ten goede. Daarnaast vallen delen verlichting met regelmaat uit in de wijk wat het gevoel van sociale onveiligheid vergroot. Het gevoel van sociale onveiligheid begint onder de bewoners te groeien. Incidenten van de afgelopen week in de Talmastraat en de Thorbeckelaan/ Dr. Kuyperstraat helpen hier niet in.” Hij refereert hier aan berichtgeving door Sliedrecht24. “Wat gaat het college doen om dit groeiend gevoel van onveiligheid voor de bewoners van de Staatsliedenbuurt weg te nemen?”, vraagt Karens.

Toekomst
Nu de aanleg van de nutsvoorzieningen van de woningen lijken te zijn vertraagd zal de huidige situatie langer aanhouden. Daarnaast is er zorg om de periode voorafgaand aan en tijden de sloop van fase 2 wanneer de leegstand toeneemt. Voorafgaand en tijdens de sloop van fase 1 waren er regelmatig incidenten, bouwhekken omver, glasscherven over stoep en weg e.d. Voor fase 2 is de sloopopgave twee keer zo groot, dus de gevolgen van mogelijke incidenten ook. Karens: “Is de portefeuillehouder in overleg met Tablis om dit te voorkomen of wil de portefeuillehouder in overleg treden? Welke maatregelen worden er genomen om dit te voorkomen?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld