SLIEDRECHT – Luisteren naar nummers uit de Top 2000 vanaf de kerkbank. Dat deden mensen vrijdagavond 30 december 2016 in de Gereformeerde Kerk aan de Middeldiepstraat. In de kerk werd voor de tweede keer een speciale Top 2000 Kerkdienst gehouden.
Op de foto de Sliedrechtse band Exodus. De nummers werden tijdens de bijzondere dienst aan elkaar gepraat door teksten van ds. Joost Schelling. Ook las hij enkele verzen uit de Bijbel. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
De dienst duurde zo’n anderhalf uur. Verschillende nummers uit de Top 2000 kwamen voorbij m.m.v. de band Exodus, zoals Desperado van The Eagles, Who wants to live forever van Queen, Slow down brother van Douwe Bob, Pak maar m’n hand van Nick & Simon, You’ll be in my heart van Phill Collins en A sky full of stars van Coldplay.
Top 7
Er was ook een top-7 van Sliedrechtse stemmers, waarbij Claudia de Breij met het nummer ‘Mag ik dan bij jou’ op de eerste plaats was geëindigd. Het aanwezige publiek zong dit nummer spontaan mee. Er was verder een moment ingeruimd om voor geliefden om wie men zich zorgen maakte. Voor hen kon een kaars worden aangestoken. Daarvan werd dankbaar gebruikgemaakt.
Radio 2
Na afloop was er een hapje en een drankje. Glühwein voor de liefhebbers! De Top 2000 in de kerk is afgeleid van het eindejaars-radioprogramma van NPO Radio 2. In dit programma worden de tweeduizend beste nummers gekozen door luisteraars gedraaid.
Ik kan u verzekeren dat de muziek die in dergelijke diensten wordt gebruikt zorgvuldig wordt geselecteerd, en dat er geen teksten worden gebruikt die in strijd zijn met het geloof. Daarnaast suggereert u dat iedere muzikant die popmuziek maakt afkeer van God en/of Jezus heeft. Vindt u dat niet behoorlijk generaliserend? Er is ook een aantal muzikanten in de Top 2000 die uitgesproken Christelijk zijn.
Ik laat uw oordelen voor wat ze zijn. De kwalificaties oordelend, bekrompen en ongepast doen wat over the top aan. Ik wens u in ieder geval een goede jaarwisseling.
Dat is precies wat ik ermee bedoel.
Zolang er met het vingertje gewezen wordt, zullen er mensen zijn die daar terecht tegenin gaan.
Nomen probeert van een positief iets (en ik ben zelf notabene ongelovig)
een negatief iets te maken. Jammer.
Nomen, U snapt het niet.
Kritisch zijn ten opzichte van geloof is iets anders dan een hekel hebben.
Denk daar eens over na en het waarom.
Uw woorden:
— Ik lees over popliedjes in een kerk, meezingen met popsongs etc. Is er dan niemand die dit soort muziek ongepast vindt in een kerk?—
Behoorlijk bekrompen en oordelend als u het mij vraagt.
Ik zou bijna zeggen ongepast.
We kunnen ons veel beter afvragen waarom deze personen een hekel aan het christelijk geloof hebben. Of komt het misschien zoals ik laatst iemand hoorde zeggen “ik geloof wel in God, maar ik vertrouw zijn personeel niet zo” Kan dat misschien mogelijk de oorzaak verklaren waarom zoveel mensen de kerk verlaten? Goed voorbeeld doet goed volgen zo is mij geleerd.
Oordelen is wat u nu doet. Ik stel vragen, dat mag toch?
Ik ga hier niet zwaarmoedig doen, enkel een kanttekening geplaatst. Zangers die ZELF aangeven een hekel te hebben aan christelijk geloof lijken mij niet de aangewezen personen om in te zetten in een kerkdienst. Alsof je Kuzu van Denk laat zingen op bijeenkomst van PVV;-)
De boodschap is liefde.
Hoe kan je daar nou tegen zijn ? Laat je dan iets niet toe dat er juist zo nodig is.
Om aan te sluiten bij De Kaai zijn woorden “Op die manier kun je in ieder geval nooit een kloof dichten”
Veel Liefs ……….
Kijk dit bedoel ik nou. ONZE.
Maar het hoort MIJN te zijn. Het is uw geloof.
Uw geloof is niet perse dat van een ander.
Dat is nou juist de reden dat er tegenstanders zijn en dat ze soms fel zijn. Omdat gelovigen altijd maar willen bepalen voor een ander wat wel en niet mag volgens hun regeltjes. Nu is het ook weer niet goed Nomen? Op die manier kun je in ieder geval nooit een kloof dichten door te zeuren over onbenulligheden en te oordelen. Want het is dus wel een oordeel. Over bepaalde muzikanten en muziek.
Wie bepaalt er trouwens wat goed is en wat niet? Is dat het alleenrecht van kerken?
Heel de week luister ik al naar Classic FM met hun Top 1000. Vanavond tot 22.00 uur nog. De beste liedjes daar spreken me meer aan en ik ga wel over onze Redder en Zaligmaker.
Esther, ik geloof best dat het kan worden ervaren als een mooie dienst. Dat is ook niet het punt. Vraag is meer of je iets wat zo radicaal is als de bijbelse boodschap kan koppelen aan muziekteksten die geschreven zijn door (felle) tegenstanders van de christelijke boodschap. Daarover kunnen we van mening verschillen, al blijf ik ver weg van een veroordeling o.i.d.
Ik zou het bijna met je eens zijn … Maar hebben we ook al geen “kroegdominee” in Sliedrecht die vanuit zijn warmte en brede genegenheid voor mensen in de kroeg over “zijn” Jezus en Zender komt spreken? De kerken lopen leeg en ze proberen alles om het tij te keren, dus worden grenzen verlegd. Of het altijd op de goede manier gaat, betwijfel ik met u, maar is de God en Jezus deze doelgroep ooit wel op de juiste manier gepresenteerd? Of alleen maar als de God /Jezus, van wie je dit moet / dat niet mag, want anders …
Ds. Schelling had de nummers mooi besproken. De popliederen gingen over zijn teksten. Ik denk dat je/u erbij had moeten zijn, want ds. Schelling maakte er een mooie dienst van.
Ik doe het met enige schroom omdat ik aan de goede intenties van de initiatiefnemers niet twijfel, maar toch een kanttekening bij dit gebeuren. Ik lees over popliedjes in een kerk, meezingen met popsongs etc. Is er dan niemand die dit soort muziek ongepast vindt in een kerk? Heeft dan niemand zijn reserves bij het afspelen van muziek waarvan de zangers en of zangeressen een verklaarde (in interviews) afkeer van God en Jezus hebben. Mensen de kerk in zien te krijgen is mooi, maar of het doel het middel heiligt….?