Vervoerder Qbuzz legt samen met provincie verantwoording in raad af

SLIEDRECHT – De gemeenteraad van Sliedrecht ging dinsdag 21 mei 2019 tijdens een beeldvormende vergadering in gesprek over vervoerder Qbuzz en de begin december 2018 aan het verstrekte concessie als opvolger van Arriva. Een overgang die niet zonder slag of stoot verlopen. Inmiddels zijn er verbeteringen doorgevoerd, maar loopt beslist nog niet alles op rolletjes. Dat bleek dinsdagavond. 

Edso Wijvekate (projectleider implementatie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem) van de Provincie Zuid-Holland spreekt de raad toe. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer, vertegenwoordiger van de provincie Edso Wijvekate (projectleider implementatie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem) en vertegenwoordiger van QBuzz Maurits Vink (vervoerkundige) waren aanwezig bij de vergadering. CDA Sliedrecht had voor de gelegenheid zelfs klachten verzameld.

Tekst gaat verder onder tweet.

Vervelend en juridische kant
Edso Wijvekate van de Provincie Zuid-Holland legde als concessieverlener nog even de loop van zaken uit, van Arriva en Qbuzz. “Het is niet een makkelijk begin geweest. Het is niet altijd vlekkeloos verlopen.” Maurits Vink die verantwoordelijk is voor de lijnen bij Qbuzz. “Je kan veel vaker reizen in en uit Sliedrecht, maar je moet vaker overstappen. Over zijn er problemen geweest met de bussen en daar hebben de reizigers hinder van gehad. Dat vind ik heel vervelend. Nu is de situatie stabieler geworden en kunnen we meer naar de toekomst kijken”, aldus Vink. Eind dit jaar en in 2021 en 2023 wordt geëvalueerd. “Dit jaar is het apart omdat we voortdurend dit jaar aan het evalueren zijn. We zijn ook juridisch met elkaar in discussie over de opgelegde boete”, verduidelijkte Wijvekate, die stelde dat elke input welkom is.

Klachten en bezetting
Het CDA Sliedrecht had de aanvraag gedaan voor de avond met Qbuzz en de Provincie Zuid-Holland. De politieke partij zette een meldpunt voor klachten. “Wij hebben hier een aantal punten, zoals de rolstoeltoegankelijkheid van de bussen, het terugbrengen van het aantal haltes in Sliedrecht-West en de lijn van en naar het Albert Schweitzer ziekenhuis “, noemde fractievoorzitter Frank Dunsbergen (CDA). Qbuzz-vertegenwoordiger Vink zegde dinsdagavond toe ‘zeer geïnteresseerd’ te zijn in de klachten. “We hebben gekeken naar de bezetting van de verbinding naar het ziekenhuis hebben wij een andere netwerkkeuze te maken. Vier keer per uur en overstappen bij N3 in Papendrecht. Overstappen is daar veilig en wachten ook. We zagen wel enige vervoervraag in de spitsvraag naar locatie Dordtwijk. Voor die verbinding zijn we zo effectief mogelijk met de verbinding omgegaan. 

Comfort en reizen
Over de haltes vertelde Vink dat R-net niet alle haltes aandoet. In de toekomst moeten ‘hoogwaardige haltes’ blijven. Qbuzz heeft gekeken naar het gebruik van de haltes. “Al onze bussen en treinen zijn volgens de wetgeving toegankelijk. We zetten ook vloerbussen in met een rolstoellift. Die zijn ook verplicht om te gebruiken”, aldus Vink. Klachten waren er ook van inwoners, die naar de raadzaal waren gekomen en rechtstreeks met Vink en Wijvekate. “Met Arriva kon ik gaan en staan wanneer ik wilde en nu niet. Qbuzz heeft de regels veranderd”, voerde een mevrouw afhankelijk van een scootmobiel aan. Qbuzz gaf krapte in aanrijtijd en keertijd toe bij de start. “We hebben nu de dienstregeling verruimd om files en vertragingen op te vangen. Het kost even tijd om iemand met een rolstoel binnen te laten. Er is speling om nu een vertraging op te vangen”, duidde Vink. Klagers ontkenden dat lijnen aansloten. “Het is niet mogelijk op alle punten aan te sluiten”, aldus Vink.

Veiligheid en ziekenhuis
Een inwoner klaagde dat overstappen soms acht minuten in beslag neemt. Vink: “Op uw gevoel, gevaren en gevoel van onveiligheid kan ik niet met u in discussie gaan.” “Ik vind dat zwak”, sprak de klager, die wees op het oversteken bij Papendrecht. Vink: “Geeft u uw ervaringen mee aan de wegbeheerder. Ik ga niet op de stoel van de hen zitten.” Dan straks het nieuwe ziekenhuis. Reizigers worden in de bus geïnformeerd. De halte tussen het station en de nieuwe locatie van het ziekenhuis is straks volgens Vink ‘loopbaar’. “Dat is leuk als je niet mankeert”, reageerde een vrouw.  Fractievoorzitter Anton van Rees (PvdA) vertelde dat hij er absoluut niet mee kan leven dat het ziekenhuis op een loopafstand van het station wordt gezien. Van Rees refereerde aan eerder gemaakte opmerkingen over haltes bij o.a. verzorgingshuizen. Gepleit werd door een inwoner voor lijnen rechtstreeks naar het ziekenhuis. 

Bestekeisen
Kinderen die speciaal basisonderwijs volgen in Papendrecht. Ze reizen in de ochtend en middag met de buslijn en moeten op woensdagmiddag wachten tot halverwege de middag. Vink die niet op individuele gevallen wilde ingaan, maakte duidelijk dat ze keuzes moeten maken. “We moeten ons houden aan bestekseisen van de provincie. In de daluren was het gebruik naar Dordrecht via De Meent in Papendrecht. Het is vervelend, maar we moeten met z’n allen keuzes maken”, legde Vink uit, die geen enkele toezegging deed. Vink gaf wel toe dat als er ‘heel veel bezwaren over één punt binnenkomen’ dat Qbuzz die meenemen. Fractievoorzitter René de Munck (D66) vroeg de provincievertegenwoordiger waarom aansluittijden niet strakker op elkaar zitten. Wijvekate bevestigde dat ook. “De dienstregeling zat in het begin krap in elkaar. Er was rituitval en eind maart nog eens met elkaar om de tafel zijn gaan zitten. Dat leidde tot verruiming en betrouwbaarheid.” Raadslid Vincent Prins (CDA) vroeg om uitdrukkelijk te kijken naar de vervoersvraag en het vervoersaanbod. Ook werken informatieborden niet bij station Baanhoek-West niet volgens Prins. Ook zijn volgens een mevrouw de stewards niet altijd aanwezig. Van Rees miste dinsdagavond nog een bestuurder van vervoerder Qbuzz.

3 gedachten over “Vervoerder Qbuzz legt samen met provincie verantwoording in raad af”

  1. S’morgens geen normale aansluiting van 491 op baanhoek! Waardeloos

  2. Met het helmaal eens met je
    Heb wink
    Allemaal gezeik en ze doen er helemaal niks aan vind het schandaalig alleen maar om dat Qbuzz het beter weet vind het een slecht en een kut vervoers bedrijf op deze manier mag het niet zeggen maar volgens mij is klant koning en hoor ze daar naar te luisteren.
    Ik weet ze kunnen niet iedereen naar hun zin maken maar op dit moment vind ik wel doe wat de klant zeg klaar.

  3. Gewoon een hoop stom gelul, Van een stel ontzettende stomme lummels.
    Gewoon veilig overstappen bij de N3. Die lummels hebben niet in de gaten dat als oudere mensen naar het ZH in Dort willen of moeten (met of zonder hulpmiddelen)ze bij bob Autowasserij moeten uitstappen, 50 meter terug moeten lopen, een drukke dubbelbaans weg moeten oversteken. En dan weer 10 min. moeten wachten op de volgende bus.(als deze op tijd is) Alleen maar omdat die Lummels van Qbuzz en de provincie het zo goed weten. En als ik bovenstaande dan lees. Lees ik dat onze gemeenteraad zich gewoon laat ondersneeuwen door die mooie mijnheer Vink van Qbuzz. Maar ja!!! Ik had niet ander verwacht van deze gemeenteraad. Gewoon een soft stelletje raadslieden.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld