door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – Familiebedrijf Van den Herik aan de Industrieweg is een trotse en innovatieve waterbouwonderneming in het Baggerdorp. Donderdag 30 oktober 2025 presenteerde zij Nederlands’ eerste volledige Zero Emission draadkraanschip. Het schip wordt geladen door een unieke compacte waterstofcontainer. Het bedrijf kwalificeert zich daarmee als koploper duurzaamheid in de sector. Doorzettingsvermogen en lef – gestimuleerd en ondersteund door Rijkswaterstaat – resulteren in een groene toekomst voor het onderhoud aan vaarwegen.
Jan Fransen (managing director van de Green Award Foundation, rechts op de foto) verraste Van den Herik met het Green Award-certificaat op het niveau ‘goud’, met als extra twee platina labels, omdat de Prins ZEs volledig emissieloos is. Jan Huijbers en Isolde Struijk, die samen de directie van het familiebedrijf vormen, nemen de Award dankbaar en trots in ontvangst. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Tekst gaat verder onder foto.

Tijdens het informatieve event heette directeur Jan Huijbers zo’n 100 geïnteresseerde branchegenoten welkom. André Boer (Directeur Hi Delta) fungeerde als dagvoorzitter. Toespraken waren er van: Roger Mol (Hoofdingenieur-Directeur Duurzaamheid en Leefomgeving en Chief Procurement Officer van Rijkswaterstaat, zie foto hierboven), Chris Schot (Asset Manager Port of Rotterdam), Jeannette Baljeu (Lid Europees Parlement VVD) en Isolde Struijk (Directeur Van den Herik-Sliedrecht). Na de toespraken konden de gasten aan boord van de Prins ZEs en kon een waterstofopstelling van dichtbij bekeken worden.
Prins 6 – Prins ZEs
Het bestaande kraanschip ‘Prins 6’ is getransformeerd naar Zero Emission (Prins ‘ZEs’, ‘ZE’ staat voor ‘Zero Emission’, toepasselijk ‘hergebruik’ van het cijfer 6 – red.). Het schip werkt niet alleen met een elektrische kraan, maar vaart ook op batterijen (zie foto hieronder). Het schip wordt opgeladen door omzetting van waterstof in elektriciteit zonder verbranding. Als de accu’s helemaal leeg zijn kunnen deze met het waterstofcelaggregaat in twaalf uur volledig worden opgeladen, waarna de Prins ZEs een hele werkdag elektrisch kan varen én werken.
Tekst gaat verder onder foto.
Investeren belangrijk
Over het belang om te investeren in nieuwe technologieën sprak Struijk: “Als familiebedrijf vinden wij het met het oog op de toekomst, voor onszelf en voor de generaties na ons, belangrijk om te investeren in nieuwe technologieën. We willen laten zien dat verduurzaming kan, ook in een sector die traditioneel veel energie gebruikt. Innoveren vraagt wel lef. Als je Koploper wil zijn moet je je nek uitsteken en loop je tegen hobbels aan, we zijn blij dat Rijkswaterstaat ons daarbij ondersteunt.”
Waterstof Powerhouse
Omdat er nog geen netwerk van laadpunten langs de vaarwegen aanwezig is, heeft Van den Herik in eigen beheer een compact 10-voets waterstofcelaggregaat ontwikkeld. Ondanks het formaat is dit echt een Powerhouse; in staat om maar liefst 3.600kWh (!) per dag aan stroom te genereren en te leveren. Het waterstofcelaggregaat (zie foto hieronder) is op de wal geplaatst met daarnaast een trailer met onder hoge druk (max. 381 bar) opgeslagen waterstof. Vervolgens gaat de waterstof de brandstofcel in, zet dit om in elektriciteit en levert die aan de accu’s aan boord van het schip.
Tekst gaat verder onder foto. (Foto: aangeleverd) 
Koploper vaargeulonderhoud
Rijkswaterstaat werkt in de waterbouwsector met ‘koploperprojecten’: initiatieven waarin ze samen met marktpartijen nieuwe duurzame oplossingen in de praktijk brengen. De Prins ZEs (zie foto hieronder) is daar een prachtig voorbeeld van. Mol daarover: “Koploperprojecten zoals de Prins ZEs laten zien dat verduurzaming in de waterbouw haalbaar wordt als overheid en markt de schouders er samen onder zetten. Samen met de markt houden we niet alleen onze infrastructuur in stand, maar maken het ook toekomstbestendig.”
