Twaalf automobilisten trappen vol op de rem op Beyerinckstraat

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Twaalf deelnemers onder wie vijf vrouwen in de leeftijd van 18 tot 25 jaar namen zaterdag 30 september 2023 met hun eigen auto deel aan een gratis theorie- (op de gemeentewerf aan de Lelystraat – red.) en praktijkdag met onder andere een slipbaan. Het NIV was daarbij aanwezig.

Voor de slipcursus werd een deel van de Beyerinckstraat voor het doorgaande verkeer afgezet. Onder leiding van een instructeur van het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV) kregen de deelnemers hun instructies. Ook als ze op de rem moesten gaan staan. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Jonge automobilisten zijn kwetsbaar in het verkeer. Uit onderzoek blijkt dat zij vijf keer zo vaak betrokken zijn bij verkeersongelukken als andere leeftijdsgroepen. De oorzaken zijn duidelijk: te hard rijden, rijden onder invloed en het nalaten van het dragen van veiligheidsgordels. Dat risicovol gedrag wordt deels toegeschreven aan de volop ontwikkelde hersenen van jonge bestuurders.

Tekst gaat verder onder foto.

Ook kregen de deelnemers een stukje prakrijk met een ongevalssimulator, waarbij de auto over de kop kon slaan. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

De sleutel tot veiliger autorijden voor jonge automobilisten ligt deels bij educatie. Daarom organiseerde de gemeente Sliedrecht deze dag voor jongeren. De opkomst voor een eerste keer was zeker niet slecht. 

6 gedachten over “Twaalf automobilisten trappen vol op de rem op Beyerinckstraat”

  1. Altijd rekening houden met jou weggebruikers, zij rijden niet voor niets op een fiets. Een auto is een moordwapen vergeet dat nooit.

  2. Of je nu een jonge bestuurder bent of een oudere. Dat doet even niet ter zake. Het gaat er om dat wij als automobilist gewoon een vrij projectiel zijn. Een fietser mag gewoon oversteken of ineens de rijbaan oversteken. En raad eens wie voor de kosten op draait. Ja de automobilist. En wij doen er alles aan om het veilig te houden. Als ik op mijn fiets stap en ga ineens voor een auto langs kan hij remmen wat hij wil. Maar raak is het. En ik krijg alles vergoed. En de automobilist maar de helft. Ik spreek uit ervaring door zo een fietser. Zij was fout. Maar de rechter oordeelt anders. Zwakkere bestuurders moeten we rekening mee houden. Terwijl ik langzamer reed dan toegestane limiet. En onder weg was naar mjjn werk.

  3. Leer de “zwakkere” ook aan dat telefoon in je handen verboden is en koptelefoon niet handig is. Tegenwoordig ook al in de auto met koptelefoon. Maar daar hoor je ze niet over.

  4. Hoeveel fietsers en voetgangers zijn er bezig op hun gsm in het verkeer. Zwakke bestuurders maar totaal beschermd. Komt nog bij dat er velen met koptelefoon op rijden. En dan de automobilist de schuld krijgen. Ga daar op beboeten. Dat is ook zo volgens de wet. Maar hoe vaak worden ze beboet ? De automobilist is elke keer de pineut. Kijk naar fietsers.

  5. Niet te hard rijden en alcohol maar de mobiele telefoon is het grootste probleem.
    Ze kunnen dat ding niet negeren.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld