‘Toekomst Dienstverlening Sliedrecht meer op ondersteunen en faciliteren’

SLIEDRECHT – De gemeente Sliedrecht heeft de ambitie wat betreft de dienstverlening de komende jaren ‘ergens naar toe te groeien’ meldde wethouder Ton Spek (CDA) van Dienstverlening bij aanvang nog wat vaag. Hij doelde op een komende verandering, die een verbetering moet worden. “We willen nog dit jaar dingen bereiken en de hele collegeperiode gebruiken. De projectnaam is Route 2022. Per jaar gaan we onze doelen formuleren”, aldus Spek dinsdagavond 23 april 2019 tijdens een beeldvormende vergadering, die vervolgens het woord gaf aan een ambtenaar om de boel uit te leggen. 

De dienstverlening van de gemeente Sliedrecht wordt onder de loep genomen. De raadsleden werd dat dinsdagavond nader uitgelegd. (Foto Peter Donk  / Sliedrecht24)

Het maakt onderdeel uit van het College Uitvoeringsprogramma (CUp) ‘Samen werken áán, vóór en mét Sliedrecht’ 2018-2022. 

Resultaat
Bij de dienstverlening zijn er drie grote pijlers in Route 2022: Missie en Visie, CUp en Wet en Regelgeving. “We zitten nu meer in een regie rol en een faciliterende rol. Niet meer in ‘wij weten het wel’. Dat betekent een gedragsverandering”, vertelde teamleider Joyce de Hondt van de afd. Communicatie. In 2019 gaan we met de ‘mensen’ aan de gang en de ‘processen’. De Hondt: “Wat is misschien overbodig en wat hebben we nodig? We kijken wat ondersteunend is en nu misschien een belemmering is. We gaan kijken naar wat we nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.”

In de genen
De missie is samen Sliedrecht vooruitbrengen. De visie is dat we naar de inwoners toegaan, vertrouwen in de samenleving en doorpakken. De ‘planbeleving’ is uitgangspunt en de rol van de medewerkers. “Heel veel dingen doen we eigenlijk al, maar wordt dat onvoldoende gecommuniceerd. Het is niet altijd inzichtelijk. Soms omdat de veiligheid in het geding is. Ik ben daar best trots op”, lichtte De Hondt toe. Voor nieuwkomers wil ze een programma hierover opzetten. De Hondt: “Zodat het bij iedereen in de genen gaat zitten en de kernwaarden worden. Dat het als een jasje gaat zitten.” Geleerd kan worden wat goed gaat in het bedrijfsleven of bij andere gemeenten. De Hondt: “We zijn bij hen ook op bezoek geweest. Hoe kunnen we de goede dingen meenemen? In de toekomst ligt de nadruk van de dienstverlening op ondersteunen en faciliteren.” Nestor van de raad en voorzitter van de vergadering Gerrit Venis had tot slot nog een wijze raad: “Is het beleid of hebben we er over nagedacht.” De wethouder beaamde dit.

2 gedachten over “‘Toekomst Dienstverlening Sliedrecht meer op ondersteunen en faciliteren’”

  1. Begin eens om bij een vacature mensen uit Sliedrecht te benoemen. Wat nu vaak gebeurd is dat als een ambtenaar een beetje snapt hoe het in Sliedrecht werkt, vertrekken ze weer. Kost het weer een lange periode communiceren. Als ons ons kent is het communicatieprobleem veel minder groot.

  2. “Ergens”en: “maar”, twee woorden waaraan ik mij kan ergeren als ik ze lees in toespraken, beleidsvoornemens etc. Ook van de gemeente.
    “Ergens”is al jaren lang een modewoord, waarmee meestal bedoeld wordt, dat men iets
    (nog) niet weet. Maar het klinkt goed en de argeloze luisteraar kan zo maar onder de indruk zijn.
    Het is voor degene, die het gebruikt ook een veilig woord, want niet concreet en nog tot
    niets verplichtend.
    Dat is niet transparant (ook een modewoord trouwens) en niet voldoende duidelijk naar de burger.

    “Maar” is een woord, dat neemt, want net daarvoor gegeven is.
    “U kunt er op rekenen dat……..”, maar…….de eerlijkheid (als daar sprake van is!) gebiedt te zeggen
    dat….”Dan weet je dus nog niets als burger.

    Er staan wel meer ambtelijke uitdrukkingen in de tekst, die politiek correct zijn en waaraan
    de betrokkenen zich geen buil kunnen vallen. Die laat ik hier nu maar buiten.

    Van de burger mag worden verwacht, dat hij/zij de informatie positief-kritisch tot zich neemt
    en zich zonodig deskundig laat bijpraten via een second opinion.

    Van de politieke partijen mag worden verwacht, dat……… (als ze dat nu nog niet weten is er
    in het communicatieproces met de burger ergens iets goed misgegaan.)

Plaats een reactie

*=Verplicht veld