QBuzz moet vervoer verbeteren, want geduld statenleden raakt op

DEN HAAG / REGIO SLIEDRECHT – De politiek in de provincie Zuid-Holland vindt dat vervoerder Qbuzz beter moet presteren. De Statenleden vragen het provinciebestuur om een feitenrelaas over de problemen en maatregelen bij QBuzz. Op basis daarvan willen zij met reizigersvereniging RODAV, de betrokken bonden, het personeel (OR) en de directie van Qbuzz bespreken hoe de problemen zijn ontstaan en welke oplossingen mogelijk zijn. 

Qbuzz moet op korte termijn verbeteren, vinden de statenfracties in de provincie Zuid-Holland. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

GroenLinks en SP doorbreken dinsdag 24 april 2019 met steun van alle partijen in Zuid-Holland de politieke stilte tijdens het formatieproces om te praten over oplossingen voor het openbaar vervoer in de Drechtsteden.

Duidelijkheid
Sinds QBuzz in het gebied zondag 9 december 2018 de bussen en treinen rijdt stapelen de problemen zich op. Het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende dient zich alweer aan. De provincie heeft al drie ton boete opgelegd, de dienstregeling is bijgesteld, er zijn nieuwe bussen gekomen en het blijft maar misgaan. Het geduld van de Provinciale Staten raakt op, op initiatief GroenLinks en SP willen Provinciale Staten unaniem van het provinciebestuur, de bonden en vooral ook QBuzz zelf horen wat er allemaal misgaat, hoe dat komt en vooral ook hoe het opgelost wordt.

Op niveau krijgen
Fractievoorzitter in de staten van de Provincie Zuid-Holland Berend Potjer (GroenLinks): “We hebben een acuut probleem dat snel opgelost moet worden om de honderdduizenden mensen in de Drechtsteden goed openbaar vervoer te bieden. Reizigers komen te laat op afspraken en op hun werk, omdat de bus niet rijdt. Als je dat te vaak doet kan je ander werk gaan zoeken. Zo pest je dus mensen de bus uit en de auto in. We moeten deze neerwaartse spiraal snel doorbreken!” Fractievoorzitter in de staten van de Provincie Zuid-Holland Lies van Aelst (SP) vult aan: “We zien in een paar maanden tijd afbreken wat wij in jaren hebben opgebouwd. Reizigers haken af, bussen raken leger. Dat kan zo niet langer! Qbuzz heeft haar gunning als vervoerder in de Drechsteden tot nu toe niet waar kunnen maken. Wij gaan kijken hoe we het OV in de regio weer op niveau kunnen krijgen, met of zonder Qbuzz.

4 gedachten over “QBuzz moet vervoer verbeteren, want geduld statenleden raakt op”

  1. Marktwerking, ik blijf dicht bij het onderwerp(!) is ooit een politieke keuze geweest.
    Gegeven de resultaten zijn de voorstanders van toen nu niet meer zo enthousiast.
    Taken terugbrengen naar de overheid, onverschillig van welke kleur, is het tegenover
    gestelde van marktwerking. Bedenk, dat zoiets onvermijdelijk veel geld gaat kosten.
    Op te brengen door de belastingbetaler.
    Ik heb over het onderwerp maar eens een boek besteld, want als afnemer van openbaar
    vervoer en van zorg heb ik veel mee te maken.
    Vraag aan de politieke partijen in Sliedrecht: Waarom blijft het van uw kant zo
    donderend stil?

  2. Beste Roel van Kleef en Kees van der Hel.
    Helemaal met jullie eens. Ik als invalide ben gebonden aan de Drechthopper en Valys. Met de Valys geen probleem. Maar over de Drechthopper (Stroomlijn genoemd) net zo’n drama als wat jullie omschrijven. Er is een mevr. de wethouder bij ons geweest om er over te praten. En daar is het bij gebleven. In Dordrecht zijn er door dames van Aafje 350 handtekeningen overhandigd aan een wethouder. Betreffende de Drechthopper. En daar blijft het bij gebleven. En dit is ook een resultaat van marktwerking. Maar zijn wij nu zo slim? Of zijn de verantwoordelijke nu zo dom?

  3. “Alles weten is alles begrijpen”volgens een oud gezegde.
    Je kunt Qbuzz om uitleg vragen, daardoor weten wat de oorzaak is van het slecht functioneren
    en dan begrijpen wat er aan de hand is.
    Doe je dat niet, of: doen de politieke partijen in de gemeenteraad dat namens jou niet, dan heb
    je geen recht van spreken en moet het blijven bij een veronderstelling.

    Echter: ik verwacht van Qbuzz geen, begrijpelijke, uitleg.
    “Ja, maar(!) ze zijn toch dit en ze moeten toch dat”.
    Dat is waar. Alleen de kar, de bus, komt niet verder als die uitleg er niet (voldoende) komt.
    Want Qbuzz weet ook wel, dat er geen alternatief is. Althans: geen alternatief, dat niet heel veel
    geld aan de gemeenschap gaat kosten.
    We kunnen niet om private openbaar vervoerbedrijven heen.

    En marktwerking als oorzaak van alle narigheid?
    Daar wordt, afhankelijk van de politieke kleur, verschillend over gedacht.
    Ik hoor het nog al eens als excuus gebruiken voor slecht management, slechte organisatie.

  4. Marktwerking lijkt ook hier de oorzaak van het slecht functioneren. Niet alleen Qbuzz, maar overal waar die marktwerking zijn ingang deed is al heel veel, voorheen aanzienlijk beter functionerende organisatie kapot gegaan. Is dat nou werkelijk de bedoeling geweest? Indien niet… waarom leert men hier dan niet van? Nu lijkt er ook sprake te zijn van een aantasting van de frequentie waarmee de waterbus vaart. Opnieuw een gesmeerd lopende onderneming die straks omvalt? Snapt iemand dit nog? Het lijkt wel alsof willens en wetens alles wat enigzins goed liep/loopt de nek wordt omgedraaid… Ba!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld