‘Tablis Wonen neemt de meldingen van bewoners altijd serieus’

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Verschillende bewoners van de woningen in de flats Rijnstaete, Elzenhof, Tuinfluiter en Deltaborgh ervaren op momenten overlast van medebewoners en hebben daarover geklaagd. Online krant Sliedrecht24 legde met verschillende voorbeelden de situatie voor aan woningcorporatie Tablis Wonen, eigenaar van de appartementengebouwen. De organisatie zegt dat ze door een aantal bewoners op de hoogte is gesteld en ‘meldingen van bewoners altijd serieus neemt’. 

Dit is één van de flats, Rijnstaete aan de Rijnstraat. Bewoner klagen niet gehoord te worden door Tablis Wonen. “Meldingen die we snel op kunnen pakken, pakken we ook direct op. Onze de wooncoach gaat dan in gesprek met diegene waarover een melding is binnengekomen”, reageert Tablis Wonen daarop. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Huurders met een klacht zeggen niet altijd een tevreden antwoord te krijgen. “Tablis Wonen neemt de meldingen van bewoners altijd serieus. Als wij een melding van overlast ontvangen, neemt de wooncoach van Tablis Wonen deze in behandeling. Onze procedure is dat onze wooncoach in gesprek gaat met de melders en veroorzakers. Als we er niet uitkomen met elkaar en het is nodig, dan schakelen we buurtbemiddeling, de gemeente en/of andere zorgpartijen in. Op die manier kijken we met elkaar met een brede blik naar de oplossingsmogelijkheden. Dat neemt altijd enige tijd in beslag omdat dat zorgvuldig moet gebeuren”, reageert de woningcorporatie donderdagmiddag 3 juni 2021.

Klachten
Verschillende huurders kunnen zich kennelijk op de één of andere manier niet gedragen. Volgens bewoners die klagen, is de oorzaak onder meer het loslaten van een leeftijdsgrens voor bewoners. Jaren waren het 55+ appartementen. Klachten gaan ook over het houden van bijzondere dieren op een balkon of een plan van een bewoner om een opvang (dieren – red.) te beginnen. Het gaat ook over vernielingen, die andere bewoners zien gebeuren en de veroorzaker denkt ‘dat lost Tablis Wonen wel op’. “Wij kunnen niet altijd ingaan op de aard van de meldingen, omdat wij de privacy van al onze huurders respecteren”, laat Tablis Wonen donderdag 3 juni 2021 aan Sliedrecht24 weten.

Niet alles delen
“Voor de andere bewoners lijkt het misschien alsof er niets gebeurt”, stelt Tablis Wonen, “maar achter de schermen gebeurt er veel. En er is zeker aandacht om deze bewoners tussentijds op de hoogte te houden, maar we kunnen niet alles met anderen delen. Als bewoners eraan twijfelen of er iets wordt gedaan, kunnen ze altijd contact met ons opnemen.” Tablis Wonen zegt dan de geplande en ondernomen acties te willen delen, die niet binnen de privacy vallen. 

Klachten melden
Tablis Wonen zegt een belangrijk doel voor ogen te houden. “Wij willen dat al onze bewoners gewoon plezierig wonen in een goed thuis in een fijne woonomgeving. Daarom vragen wij of de bewoners alle meldingen aan ons, via de website of ons klantserviceteam, door willen geven, zodat wij daarvan op de hoogte zijn”, aldus de woningcorporatie. Tablis Wonen heeft een aantal wooncoaches en huismeesters die de meldingen in behandeling kunnen nemen en in gesprek gaan met de melder en de veroorzaker. Met elkaar kijken ze naar de oplossingsmogelijkheden. Tablis Wonen: “Ook vragen wij aandacht voor een plezierige woonomgeving door middel van posters in de flats. En als het nodig is, ontwikkelen wij andere communicatiemiddelen.”

15 gedachten over “‘Tablis Wonen neemt de meldingen van bewoners altijd serieus’”

  1. Inderdaad een plicht voor Tablis om te zorgen dat “hun stokpaardje”over woongenot ook werkelijk uitgevoerd wordt!!
    Onze ervaring met Tablis: betalen en niet te lastig zijn want dan kunnen wij niets voor u betekenen!!
    Het is diep triest en niet in woorden uit te drukken wat voor een LEUGENACHTIG BEDRIJF TABLIS-WONEN is.
    Het enige waar ze goed in zijn is : De huur innen en daarnaast Tablis-krantjes verspreiden met een boventoon over : WOONGENOT

  2. Schandalig heb in de flat waar ik woon ook overlast er word niks gedaan een kerel die vrouwen lastig valt politie zegt Tablis moet ingrijpen geloof je het zelf dan krijg je te horen ja wij kunnen mensen teniet uit zetten Dus denk toch maar weer verhuizen

  3. Tablis gaf ook niet thuis toen bij me moeder de ramen eruit sprongen 2 jaar geleden met oud en nieuw onze boven buren hadden iligaal vuurwerk wat af ging mijn moeder heeft 4 maanden zonder ramen gezeten erg koud die bewoners hadden uitgezet moeten worden en geen recht meer hebben op een huis bij Tablis niks hebben ze gedaan burgermeester hemmen zat in politie auto is zelf niet uit de auto gestapt waardeloos Tablis en maar geld verdienen aan all die sociale huurwoningen die gesloopt worden en minder voor terug komen vroeger had je 2 woningbouwverenigingen 1 slechte andere goede nu heb je 1 slechte

  4. Overlast door buren.
    Tablis ziet inderdaad het verschil niet, welke partij eerlijk is en welke partij alles bij elkaar liegt. Ze zeggen letterlijk “dat is uw beleving” of “dat is hoe u de situatie ziet”. Bewijzen van overlast worden niet serieus genomen. Ze willen het niet zien of iets mee doen. Verder geven ze aan weinig tot niets te kunnen doen, behalve buurt bemiddeling aanraden. Ook geven ze aan, geen partij te kiezen, maar in werkelijkheid wordt gekeken naar een oplossing die Tablis het beste uitkomt.

    Tablis geeft ook aan, de privacy te waarborgen en daardoor niet alles te kunnen delen met medebewoners. Helemaal mee eens!
    Maar ik heb zelf meegemaakt 2 á 3 jaar geleden (terwijl ik zat te wachten in de wachtkamer van Tablis), dat een huurder belde naar Tablis. Het gesprek was via de luidspreker te horen en ik kon letterlijk het hele gesprek horen, inclusief de gegevens van de huurder. Dus NEE, ik voel me niet zo vrij om contact op te nemen met Tablis. Alleen als het echt niet anders kan.

    Een enquête, die we bijna elk jaar via een extern bedrijf ontvangen van Tablis , zitten de meeste mensen tegenwoordig ook niet meer op te wachten (we krijgen er al zoveel). Luister naar je trouwe huurders en ga misschien eens persoonlijk langs om een duidelijk beeld te krijgen of men tevreden is en alles goed/naar behoren gaat.
    We zijn geen (huis)nummertje, maar huurders die uiteindelijk ook voor jullie boterham zorgen.

  5. ja ik heb alle reakties gelezen niet positief ik woon in deltaborg omdat gezien mijn problemen ik woon er nu 2 jaar als er een oudere/jongere bewoner komt te overlijden wordt veelal de plek ingevuld door iedereen dat wil zeggen ook probleemgevallen mijn moeder woont op 11 waar ik mantelzorg 91 die zegt het gaat hollende achteruit

  6. Ik heb van 1996 tot 2009 in de Rijnstraat gewoond, toen was het nog prettig wonen. Mijn zoon woont er nu, een heel hardwerkende man met kleine kinderen.
    Regelmatig word hun nachtrust verstoord door buren die heeeel veel herrie maken.
    Tablis grijp in !!!!
    Een beetje beter toekomstige huurders doorlichten zou misschien helpen.
    Maar hardwerkende mensen lijken tegenwoordig onder de lijst geplaatst te worden wat betreft begrip.
    Coachen ja leuk
    Gesprekken ja leuk.
    Kost klauwen er geld.
    Rechten plichten ja leuk privacy ja leuk.
    Nee!!!! Je gedraagt je niet, 2 waarschuwingen luister je niet, huisuitzetting.
    Gaan ze maar naar het leger des Heils of opvanghuis.
    Kom op waar is het recht van de nette huurder ????????

  7. Voor 99% van de gebreken aan je woning ben je voor Tablis zelf verantwoordelijk. Van balkon tot de voordeur. Valt iets wel onder hen dan moet je ZELF contact opnemen met een derde partij om een afspraak te maken. Lekker servicegericht Tablis. Ik vraag me op recht af wat men daar doet.

  8. En nog een keer inderdaad Aart. Inmiddels wonen wij nu een paar jaren in veilig gebied. Zo mag ik het beslist stellen. Wij woonden een aantal jaren in de Valkhof. Door toenemende verpaupering in de Valkhof moesten wij voor onze veiligheid maar verhuizen werd ons verteld. Bij Tablis, wijkagent en onze toenmalige burgervader kregen wij geen gehoor. Twee kijven twee schulden kregen wij mee. Daar konden wij het mee doen. Dus hebben wij onze veiligheid tijdens het verhuizen zelf maar verzorgd. Tabis en anderen doe met deze bescheiden ingezonden bijdrage jullie voordeel zodat anderen zich wel veilig kunnen gaan voelen in hun woonomgeving.

  9. Ter aanvulling; ook Slim Wonen doet er helemaal niks aan in Sliedrecht.
    Het is een spelletje van macht en tegenmacht.

  10. Kan hier wel een heel verhaal gaan houden, maar daar zit mr.Donk niet op te wachten.
    Wij(mijn vrouw en ik) hebben zelf mee gemaakt dat we werden uitgemaakt voor overlastschoppers, door verschillende mensen.
    Mr,Jonkers (Tablis) kwam geregeld bij ons langs, maar er was niet veel.
    Tablis kan geen dingen uit elkaar halen wat echt is of niet, dan moet er politie en gemeente bij aan te pas komen.
    Ik heb een tijd met schande rond gelopen omdat Sliedrecht klein is, de 1e geloofd het wel de ander niet.
    Om leugens over ons goed te praten, moet ik andere naar beneden halen, en daar pas ik voor.
    Tablis doet echt wel zijn ding, maar kan niet zomaar mensen uit huis gaan zetten?
    En dat is maar goed ook.

  11. De meldingen belanden voor je gevoel in de prullenbak. Er zijn geen gesprekken of mogelijkheden tot oplossingen. Dat is een gemiste kans van Tablis Wonen. De leeftijdsgrens hoeft geen probleem te zijn. Je kunt ook juist nuttig zijn voor oudere. Het is de kloof waar mensen niet mee geholpen worden. Het probleem is dat er overlastgevers buiten Sliedrecht in Sliedrecht geplaatst worden met urgentieverklaring. Het is vaak zware problematiek wat een huurder zelf niet op kan lossen.
    Tablis Wonen laat z’n eigen trouwe huurders in de kou staan, die al jaren trouw betalen en hun huis juist opknappen met het eigen geld. Tablis Wonen is hier schuldig aan maar ook de gemeente en politiek. Ook een wijkagent zegt ‘binnen het complex is van Tablis Wonen’. Er zit totaal geen verbinding in de partijen.
    Ik vraag me af welke poster Tablis Wonen bedoeld eigenlijk, ik heb het nooit gezien. Het is een mooi verhaal van Tablis Wonen maar de belevingswereld van een aantal huurders is toch echt anders. Tablis Wonen moet juist zuinig zijn op melders en schouders eronder. Ze kijken weg! Het zijn geen sociale huurwoningen maar vastgoed.

  12. Na 4,5 jaar klagen voor overlast van de cyrise bovenburen en waar ook naar 3 jaar alle ruiten er uitgeslagen zijn, zijn ze eindelijk verhuist, en wat kregen ze als beloning een vrij huis i.p.v een flat woning. En wat deed Tabliswonen na heel lang klagen hebben ze pas actie ondernomen. In de corana tijd kregen wij te horen wij(Tabliswonen) mogen er niet naar toe ivm Corona maatregelen ga er dan zelf er maar heen net of wij daar geen last van hadden van de Corona, ook dit is Tabliswonen afschuiven op de huurders, maar daar hoor je niets over

  13. Na 40 jaar een trouwe huurder te zijn geweest en naar ons zin te hebben gewoond. Nu de laatste jaren aan beide kanten buren gekregen die het niet zo nauw nemen met de regels. De laatste jaren dit aangegeven aan Tablis Wonen. De woningbouwcorporatie is hier niet actief mee bezig. Met andere woorden zoek het maar uit.

  14. Inderdaad, Aart. Tablis is een veredeld ambtenarenapparaat geworden. Traag, duurt lang en oudere huurders, die al jaren huren, worden de klos. Te triest voor woorden.

  15. Het is een plicht voor Tablis om een rustig en goed wooncomfort te realiseren voor een huurder. Overlastgevers moeten er via een verzameling van klachten, aanspreken en geen verbetering, via de rechter eruit gezet worden. Het is bijzonder triest hoe diverse flats van Tablis Wonen in Sliedrecht verpauperen. Lang leve het inschrijving beleid. In buurgemeenten worden ze uit hun huis gezet, bijvoorbeeld voor overlast, hennepkwekerijen e.d. en dan komen ze maar hier in Sliedrecht de zaak verstieren. Kijk naar de Valkhof, 3 hoogglans Rembrandtlaan. Zo kan ik er nog een paar noemen. Tablis is een veredeld ambtenaren apparaat geworden. Traag, duurt lang en oudere huurders, die al jaren huren, worden de klos. Te triest voor woorden.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld