Tablis Wonen en Stichting Waardeburgh vinden vragen over lopers ‘privacy’

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Lopers voor sloten van huizen van woningcorporatie Tablis Wonen worden al jaren gebruikt door Stichting Waardeburgh. Of daar door de organisaties financiële afspraken over zijn gemaakt, willen de organisaties niet zeggen. Ze willen vrijdag 25 oktober 2019 geen enkele vraag beantwoorden over de lopers. Alle vragen werden richting privacy geschoven. Stichting Waardeburgh wil vanwege de privacywetgeving niet inhoudelijk reageren en daarom geen vragen beantwoorden. Tablis Wonen antwoordt: “We hebben het artikel gelezen en nemen dit bericht serieus. Het heeft onze aandacht. Wij kunnen je hier niet verder over informeren.” Tablis Wonen verwijst naar dit artikel, dat nu pas verschijnt en zij niet vooraf hebben ingezien. Zij konden dus nog niets hebben gelezen.

Verschillende keren is het misgegaan met de lopers en stonden onverwacht mensen bij bewoners in huis.

Terug naar vorige week. Toen konden de organisaties wel wat zeggen, omdat ze bij elkaar zaten. Woningcorporatie Tablis Wonen, huurdersvereniging Slim Wonen en Stichting Waardeburgh hadden woensdag 16 oktober 2019 een gesprek op het politiebureau in Sliedrecht over o.a. de lopers. Bewoonster Jeannette de Groot had hierom gevraagd. Bij dat onderhoud was ook wijkagent Klaas Blokland. Afgesproken werd dat de partijen het gesprek aan gaan over de lopers.

Onverwacht binnen
Maar in de tijd tussen het gevoerde gesprek aan de Rijnstraat en nu is er nog niets concreet veranderd. “Het is deze maand overigens al meerdere keren gebeurd. Neem nu zaterdagochtend 19 oktober 2019, drie dagen na het gesprek. Mensen van Waardeburgh stonden onverwacht in huis en slaapkamer bij mensen. Een man eiste zelfs een nieuw slot en dat werd vervangen”, zegt De Groot, die in een woning van Stichting Waardeburgh woont en wel haar verhaal doet.

Gevoelige informatie
Stichting Waardeburgh wil vragen van Sliedrecht24, zoals geschreven, niet beantwoorden. “Wij herkennen ons niet in de lezing van mevrouw De Groot en wij vinden het niet gepast om hierop te reageren via de media. Indien wij wel zouden ingaan op deze casus, zouden wij gevoelige informatie moeten delen en in het kader van de privacywetgeving is dit niet mogelijk. Waardeburgh heeft sleutels van de woningen van haar cliënten in het kader van de zorgalarmering, die Waardeburgh biedt in het complex. Mevrouw de Groot is van harte welkom om met ons persoonlijk het gesprek hierover aan te gaan”, reageert communicatiemedewerker Debbie van Eeuwijk-van Loon van Stichting Waardeburgh. 

Van de redactie
Sliedrecht24 stelde de organisaties voorafgaand aan deze publicatie algemene vragen. Stichting Waardeburgh is gevraagd:  Waarom hebben jullie lopers voor de huizen van Tablis? Wat voor afspraken zijn dat? Wat voor financiële afspraken zijn daarover gemaakt door Tablis Wonen en Stichting Waardeburgh? Hoe kan het dat uw medewerkers in de vroege ochtend ongevraagd een woning betreden, zoals zaterdagochtend 19-10? Wat zijn de afspraken over het gebruik van de loper? Aan Tablis Wonen vroegen we: Welke afspraken zijn dat? Waar wordt dit toegepast? Sinds wanneer gebeurt dit? Waarom zijn er afspraken over de lopers? Hoeveel lopers zijn er in omloop (is daar zicht op)? Wie heeft zo’n loper? Hoe gaan jullie voorkomen dat er onverwacht personen in huis staan (mensen noemen het tegen ons al huisvredebreuk)?” In de beantwoording kon de privacy dus best worden voorkomen. Het is dan ook te betreuren dat de organisaties niet de moeite hebben genomen om de vragen te beantwoorden. En dan hoef je niet eens op alles antwoord te geven. Juist omdat met de lopers ook ernstige feiten kunnen worden begaan, had verduidelijking door Tablis Wonen en Stichting Waardeburgh op z’n plaats geweest, vinden wij.

Reactie Waardeburgh
Na bovenstaande publicatie heeft Stichting Waardeburgh donderdag 31 oktober 2019 alsnog uitgebreid gereageerd:

“In het verleden is er met Tablis een contract afgesloten dat Waardeburgh de voorkeurszorgaanbieder is in het complex De Tuinfluiter in Sliedrecht. Bewoners tekenen bij het aangaan van een huurovereenkomst, tevens overeenkomst zorgalarmering van Waardeburgh. Hierin staat dat Waardeburgh toegang tot de woning heeft wanneer daar aanleiding toe is, dus wanneer Waardeburgh een alarmmelding ontvangt. In het contract is tevens meegenomen dat Waardeburgh tevens de recreatieruimte in De Tuinfluiter beheert. Hier organiseren wij regelmatig activiteiten waar de bewoners aan deel kunnen nemen. De meeste appartementen in het complex zijn voorzien van een normaal slot. Op deze sloten past een loper, welke door Tablis in bruikleen is gegeven en wordt bewaard bij Waardeburgh. Sommige bewoners hebben reeds een ander slot in hun voordeur laten zetten, waar deze loper niet op past. Waardeburgh is van mening dat het in bezit hebben van een loper in deze huidige tijd geen gewenste situatie meer is en is met Tablis al enige tijd in overleg hoe we dit het beste kunnen oplossen en aanpassen. Veiligheid van de bewoners staat bij Waardeburgh bovenaan. Helaas is het in het verleden wel eens voorgekomen dat een medewerker ongevraagd de woning is binnengegaan. De regel is dat medewerkers alleen ‘ongevraagd’ een woning ingaan, wanneer zij een alarmmelding ontvangen en er geen reactie van de bewoner komt of wanneer zij alarmerende geluiden binnen horen, zodat de medewerker kan controleren wat er aan de hand is. Daarnaast komt de medewerker ‘gevraagd’ de woning, als de bewoners niet zelfstandig de voordeur kan openen, wanneer er zorg verleend moet worden, zoals uit bed helpen, aangekleed moet worden of medicijnen toegediend moet worden. De bewoner is hier ten alle tijden van op de hoogte dat de medewerker langs komt. Wij  hebben enige jaren geleden wel eens een klacht over bovenstaande ontvangen. Wij gaan altijd met de klager en de betreffende medewerker in de gesprek. Klachten worden altijd serieus genomen en netjes behandeld, waarna klager en Waardeburgh het altijd eens zijn geworden”, reageert communicatiemedewerker Debbie van Eeuwijk-van Loon van Stichting Waardeburgh.

13 gedachten over “Tablis Wonen en Stichting Waardeburgh vinden vragen over lopers ‘privacy’”

  1. Dus mensen… Niks aan de hand hoor. Waardeburgh voldoet netjes aan de normen, informeert iedereen ruim vooraf en met klagers is er altijd een goed gesprek waarna klager en aangeklaagde het weer helemaal met elkaar eens zijn. Vreemd wel dan de reacties van serieus te nemen bewoners te lezen die het kennelijk daar niet mee eens zijn. Wordt vervolgd?

  2. Zo gemakkelijk is het niet Angela. Het is niet even een cilinder vervangen. Bovendien hoeven wij toch geen herders aan te schaffen omdat er lopers zijn. Moeten ouderen mensen achter een rollator maar een hond gaan nemen? Als iemand geen zorg heeft of zorg van een concurent dan heeft Waardeburgh niks in je huis te zoeken. Wij moeten dat kunnen vertrouwen. Er zijn genoeg verhalen in ons complex zoals Johanna de Jong dit beschrijft. Tablis Wonen en Waardeburgh willen zelf hierover niet in gesprek, maar ze hebben géén idee hoe groot de impact kan zijn. Misschien moeten ze het zelf een keer meemaken om dan wel empathie te krijgen en te tonen.

  3. Als er geen ander slot op de deur komt doe je zelf een ander cilindertje erin.
    Oude slot met sleutels bewaren voor als je er weer uit gaat. Zelf heb ik een herder die zoiets buiten de deur houd.

  4. Alleen maar goed dat dit eens in de media komt! Mijn tante, toen 89 jaar was dit een paar jaar geleden ook overkomen. Ze lag lekker te slapen ’s nachts toen de deur van slot werd gedraaid, het volle licht ging aan, gordijn bij de voordeur was kapot gegaan en de dame van de zorg was snel weg. Ze stond op het verkeerde adres! Het was een hele grote impact voor m’n tante, ze is ook nooit meer de oude geworden. Ook bij ons was Tablis Wonen en Waardeburgh niet thuis en dat is al een paar jaar geleden. Wanneer willen ze wel hierna luisteren? Ouderen durven dit ook vaak niet aan te geven.

  5. Ik heb ook een camera geplaatst je ziet precies wie er bij de deur staat je kan het gewoon altijd en overal op je mobiel zien en het wordt ook opgenomen De prijs valt vind ik wel mee alleen waarom moeten de bewoners zich gaan beveiligen omdat Tablis en Waardeburgh de bewoners in de steek laat Misschien als er geen oplossing komt vragen stellen aan Radar of Meldpunt deze kunnen misschien meer dan de bewoners zelf. Hoop dat Tablis en Waardeburgh toch nog met de bewoners in gesprek gaan

  6. Ontzettend bedankt voor de tip Kees! Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Als het gemakkelijk te installeren is dan zou het me toch wel moeten lukken.
    Je hebt gelijk dat je dan gelijk de beelden heb voor de politie.
    Zoals het nu gaat zouden we geen inbraaksporen hebben.
    Het blijft ontzettend jammer dat Tablis Wonen en Waardeburgh geen antwoord geven. Je kunt vandaag de dag toch niet bij iedereen zomaar binnen stappen! Je brengt je eigen werknemers toch ook in onveilige situaties? Maar ze halen steeds en al zolang hun schouders op als dit wekelijks gebeurd. Bedankt Kees!!! Want dit zou wel mooi zijn en een veilig gevoel geven!

  7. Vraag aan Kees v/d Hel
    Heb jij documentatie van deze camera.
    Of waar kan ik deze vinden
    Ik woon ook in een zorgwoning.
    Mijn e-mail is bij Sliedrecht 24 bekend.
    Mijn dank alvast.

  8. Jeanette… Eventueel een ip camera ophangen met een mogelijkheid dat je die binnenkomers kunt aanspreken via de ingebouwde microfoon? Is niet duur, zo te installeren en werkt buitengewoon effectief. Je kunt zelfs opnames van de indringers maken zodat je kunt bewijzen dat die persoon onrechtmatig je woning binnenkwam. (mooi als je aangifte wil doen) Ik wil je erbij helpen desnoods

  9. Bedankt Kees, maar dat is in deze complexen niet zo simpel.
    En een knipje kun je alleen van binnenuit bedienen. Dus wat gebeurd er als je weg bent?
    Natuurlijk kan je er zelf een slot bijplaatsen. Dat heb ik ook gedaan. Maar het gevoel dat ze binnen willen komen terwijl je huis donker is blijft een onveilig gevoel. Als er ingebroken is vinden de mensen het meestal héél erg dat ze binnen zijn geweest en dat hun spullen zijn aangeraakt. Het zit nu zo in elkaar dat als een complex 160 woningen heeft en 25 huishoudens zorg hebben, dat de zorg de sleutel heeft van 160 woningen. Want het heeft totaal niks met alarmering te maken. Tablis Wonen zegt dit niet als je een huurcontract ondertekend.
    Ze beantwoorden deze vragen niet….. wie zwijgt stemt toe. Maar hou dan ook géén
    presentatie over babbeltrucs.
    Want ze kunnen bij ons zo naar binnen….met de sleutel.

  10. Sommige zaken zijn simpel op te lossen; gewoon een ouderwets ” knipje” op de binnenkant van de deur …….

  11. Kunnen jullie dan niet zelf een ander slot in de deur plaatsen Jeanette? Dan ben je verzekerd dat er niemand zomaar ineens binnenstapt en is je privacy pas echt gewaarborgd…

  12. Privacy??Hoe zit het met onze privacy, achter onze eigen voordeur waar we voor betalen!! Wij wilden afgelopen week graag met bewoners in gesprek met Tablis Wonen en Slim Wonen. Maar we worden buitengesloten. Ze gaan in gesprek met Slim Wonen en Waardeburgh. Natuurlijk komt er onderling een afspraak wat in voordeel van hunzelf is.
    Sociale woningbouw? En waardevolle zorg? Mensen schrikken enorm als er opeens iemand binnen staat! Het was voor mij al de tweede keer dat dit gebeurde. Het was ook al een keer ’s nachts gebeurd. Het slot werd ineens opengedraaid. Maar er was voor mij geen gesprek bij Waardeburgh hoor!
    Tablis Wonen beloofde dat nieuwe huurders die geen zorg van Waardeburgh wilde een nieuw slot kregen. Je kunt al raden dat er niets maar ook niets van terecht is gekomen.
    Zowel Tablis Wonen als Waardeburgh zijn laf en ze denken niet aan hun eigen mensen. Want ze zijn nu al snel verdachte nr 1 als je iets mist.
    Ze kunnen met de sleutel naar binnen, al jaren! Zorg hoort betrouwbaar te zijn. Geld, geld en nog eens geld. Waar is hun menselijkheid?

  13. Dus, als bewoners zijn we vogelvrij, alle zogenaamde medewerkers kunnen bij ons binnenkomen.
    Waarom hangt er bij ons dan een poster dat we geen vreemden binnen moeten laten?.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld