Succes voor Boskalis-dochter SMIT Salvage in Suezkanaal

SUEZ / PAPENDRECHT – Boskalis maakt maandagmiddag 29 maart 2021 bekend dat de berging van het aan de grond gelopen 20.000 TEU containerschip Ever Given in het Suezkanaal succesvol is verlopen.

Met een lengte van 400 meter en een breedte van bijna 60 meter versperde dit reusachtige schip, de Ever Given (er staat Ever Green op het schip?!?!? – red.), sinds dinsdag 23 maart 2021 het scheepvaartverkeer door deze vitale vaarroute, het Suezkanaal. (Foto Boskalis)

Voor het vlottrekken van het 224.000 ton wegende containerschip werd ongeveer 30.000 kubieke meter zand gebaggerd en om het schip los te trekken werden in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten (Alp Guard en Carlo Magna) ingezet. Het schip wordt naar een locatie buiten het kanaal gesleept voor een nadere inspectie.

Uitdagende operatie
CEO bij Boskalis is Peter Berdowski. Hij zegt: “Kort na het aan de grond lopen van de Ever Given werden wij via SMIT Salvage verzocht om assistentie te verlenen bij de bergingsoperatie. Ik ben verheugd te kunnen melden dat ons team van experts, in nauwe samenwerking met de Suez Canal Authority, de Ever Given op 29 maart om 15:05 uur lokale tijd met succes heeft vlot getrokken, waardoor een vrije doorvaart door het Suezkanaal weer mogelijk is geworden. Ik ben bijzonder trots op het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega’s van SMIT Salvage en Boskalis thuis hebben verricht om deze uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen. De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze unieke capaciteiten als baggeraar en maritiem dienstverlener.” Het containerschip was onderweg naar Rotterdam toen het vastliep. 

Het bedrijf Boskalis is statutair gevestigd in Sliedrecht, waar het ook is gestart. Nu is het bedrijf gevestigd in Papendrecht, net over de gemeentegrens van Sliedrecht. Bij Boskalis werken verschillende inwoners van Sliedrecht.

11 gedachten over “Succes voor Boskalis-dochter SMIT Salvage in Suezkanaal”

  1. Redactie Sliedrecht24.. De scheepsnaam staat (bijna) altijd op de boeg en kont van het schip. Nu ligt er in dit geval een sleper voor waardoor de naam op de kont niet is te lezen en gezien de positie van het schip ook niet te zien op de boeg…

  2. Maar op het schip stond Ever Given. Daar heeft de heer Boer gelijk in.
    Niet duidelijk is waarom er nu Ever Green staan. Het lijkt erop dat de foto voor publicatie is bewerkt.

  3. Meneer Boer. Het schip vaart voor rederij ever green maar heeft wel de scheepsnaam “ever given” .. Kijk maar even op Google

  4. Da’s natuurlijk oerstom van mij om niet die stoere dames erbij te betrekken. Excuses Lianne 😉

  5. Topprestatie! Ben mijn glansrijke carrière ooit begonnen op de WD Gateway van Boskalis.

  6. @Kees van der Hel: mee eens, en ook trots op de nuchtere vrouwen die er ook werken (ook in andere functies dan secretaresse) 😉

  7. Overigens is de CSD Mashour, die ter plaatse de baggerwerkzaamheden uitvoerde, ook een Nederlands product. Gebouwd door Royal IHC en in 1996 opgeleverd aan de opdrachtgever in Egypte.

  8. Schitterend resultaat weer. Het zoveelste succesverhaal van een stel nuchtere mannen uit Nederland. Trots op!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld