Slydregt.NU stelt vragen over communicatiebeleid gemeente Sliedrecht

SLIEDRECHT – De fractie van Slydregt.NU heeft vrijdag 17 maart 2022 een aantal vragen gesteld aan het College van B & W van de gemeente Sliedrecht. Aanleiding was een brief van online krant Sliedrecht24 aan de politieke partijen, waarin éénzijdig de communicatie is opgezegd met de gemeentelijke afdeling. In de ogen van Sliedrecht24 is er de afgelopen drie jaar namelijk niets verbeterd in het functioneren.

Online krant Sliedrecht24 voelt zich een schakel tussen lokale overheid en het informeren van een groot publiek, met name de inwoners van Sliedrecht. Het is de enige media die totaal onafhankelijk is, omdat andere media in Sliedrecht afspraken hebben met de gemeente Sliedrecht. Dat gaat dan over de gemeentepagina en het ontvangen van subsidie. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Het is geen probleem van vandaag of gisteren. De slechte communicatie rond de komst van vluchtelingen uit Oekraïne was voor Sliedrecht24 de druppel. Een door communicatie aangekondigd inkijkje bij de opvanglocatie bleek onjuist. Media kwam er voor niets. “Bovendien is volgens de krant enkele jaren bijna om het kwartaal met wethouder Ton Spek (CDA) als portefeuillehouder communicatie om de tafel gezeten om de punten waarop het misgaat te bespreken. Die gesprekken worden al enige tijd niet meer gevoerd, terwijl verbeteringen volgens Sliedrecht24 achter blijven. Wij hechten een grote waarde aan lokale media. Zij zijn namelijk de waakhond van de lokale democratie”, stelt fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU) en hij besloot een reeks vragen te stellen over de kwestie.

Portefeuillehouder
Wethouder Spek is al jaren op de hoogte van het slechte functioneren van de afdeling communicatie. Jongeneel wil onder meer weten waarom hij niets heeft kunnen veranderen. Verder vraagt hij waarom de wethouder destijds de gesprekken met Sliedrecht24 is aangegaan over de missers bij communicatie. Jongeneel zet een reeks vraagtekens bij het beleid: “Waarom heeft de wethouder nooit naar ons als gemeenteraad gecommuniceerd dat er gesprekken waren en dat de afdeling communicatie telkens weer steken laat vallen? Waarom heeft de gemeente Sliedrecht niet ingegrepen de afgelopen jaren door aan te sturen op een eigen woordvoerder met als zetel in Sliedrecht? Waarom is de gemeente Sliedrecht zo lang doorgegaan met veel wisselingen, interims? Hoe kan het dat de communicatie afdeling slecht functioneert met steeds senior-communicatiemedewerkers?”

Bereikbaarheid
Regelmatig wordt geïrriteerd gereageerd als een senior-woordvoerder buiten kantooruren een vraag wordt gesteld, maar het door haar wordt gevoeld als gestoord worden. “Waarom is er voor de media geen piketdienst en een communiceert rooster, zodat journalisten weten welke woordvoerder voor vragen bereikbaar is?”, vraagt Jongeneel zich af. Ook gaat het volgens Jongeneel om de knullige manier van communiceren naar de media. Jongeneel vraagt zich af waarom zaken zo slecht worden geregeld: “Waarom communiceert de gemeente uitsluitend via een linkje met drie kliks op de gemeentelijke website over activiteiten van het college en waar stil wordt aangepast en aangevuld? Lange tijd werd het zelfs niet aangevuld. Waarom niet op een vast moment een wekelijks overzicht voor de media, zodat zij ook een fotograaf of verslaggever kunnen plannen?”

Relatie herstellen
Slydregt.NU vindt dat er weinig initiatief is om de media met de gemeente te verbinden, zoals bijpraat-momenten voor de pers, het voorstellen van nieuwe medewerkers aan de media zodat zij weten met wie ze te maken hebben of meerdere persmomenten voor projecten/plannen die eraan komen? Jongeneel: “Er wordt niets ondernomen!” Hij wil ook van het college horen hoe zij denken als gemeente Sliedrecht de relatie tussen de afd. communicatie en online krant Sliedrecht24 te herstellen. “Wat kunt u meer zeggen of klachten van personen of instanties richting uw afd. communicatie?”, vraagt Jongeneel.

Fotobeleid gemeente
Online krant Sliedrecht24 krijgt verschillende vragen van inwoners over opvangaanbod door een gastgezin, mensen die geld willen geven of over hulpgoederen. Maar ook over werk en kinderen van vluchtelingen die naar school gaan. Jongeneel: “Waarom informeert de afd. communicatie de media niet duidelijk over beslispunten? U heeft toch een crisisteam? Vragen die Sliedrecht24 stelt worden niet beantwoord. Waarom bepaalt de afdeling communicatie van de gemeente Sliedrecht hoe foto’s worden gemaakt, onder meer op de openbare weg bij de aankomst van vluchtelingen? Hoe kan het dat de afdeling communicatie geen vertrouwen heeft in professionele fotojournalisten? Wie heeft in het gemeentekantoor de afd. communicatie opgedragen om zo te handelen?” Jongeneel vraagt namens zijn politieke partij hoe de gemeente Sliedrecht denkt het communicatieprobleem op korte termijn op te lossen. 

3 gedachten over “Slydregt.NU stelt vragen over communicatiebeleid gemeente Sliedrecht”

  1. Geachte Aard van Wijngaarden op Vrijdag 11.30 uur contact gehad met de gemeente Sliedrecht met een vraag over de uitslag verkiezingen het zelfde antwoord gekregen gegevens invullen en u wordt binnen 5 werk dagen teruggebeld dat betekent dat ik Vrijdag 25 maart wordt teruggebeld
    Terwijl op Maandag 21 Maart een eindverslag wordt gegeven zo creëren zij o.a. een politieke muur als het gaat om communicatie met de inwoners
    Weet U nog jaren geleden is er al eens een beroemde Muur afgebroken.
    Advies wacht niet te lang om de Communicatie Muur af te breken als het om Communicatie gaat nu in 2022 de ZWM is gegroeid naar voorlopig
    9055 Stem en Kiesgerechtende in 2018 7836 een toename van 1219
    Stem en Kiesgerechtende sommige Partijen halen deze norm geen eens om 1of 2 zetels te bemachtigen in de Sliedrechtse Raad
    Heeft U en Communicatie deskundige Politieke Partijen daar wel eens over nagedacht ?
    Denk het niet .
    Gijs de Sliedrechtse Biesbosch Bever

  2. Dit is al naar waarheid gesproken door Aart Van Wijngaarden. Hier hoef en kan ik niets meer toe te voegen of af te doen.

  3. Communicatie, verbaal en non-verbaal is het belangste wat er is. Ook de bereikbaarheid van ambtenaren is slecht. Veel gehoord antwoord is: u wordt binnen 5 werkdagen teruggebeld. De huidige telefonistes moeten als eerste eens een communicatie training volgen.
    De bereikbaarheid van ambtenaren is eveneens beschamend. Hulde aan Drechtsteden een, dus niet.
    Door o.a. de communicatie, bereikbaarheid e.d. is zeer waarschijnlijk de oorzaak dat er helaas geen klik meer is met onze gemeente cq het ambtenaren apparaat, waardoor veel mensen niet meer gaan stemmen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld