Slydregt.NU ontkent bij behandeling RAS als enige partij klimaatcrisis

door Peter Donk
SLIEDRECHT – Tijdens de oordeelsvormende vergadering sprak de gemeenteraad van Sliedrecht zich dinsdagavond 16 november 2021 uit over de Regionale Adaptatie Strategie (RAS, gevolgen van klimaatverandering). Opvallend was de mening van Slydregt.NU, die in tegenstelling tot de andere politieke partijen in de raad de klimaatcrisis ontkende.

Fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU). (Foto gemeente Sliedrecht)

Tekst gaat verder onder tweet.

Aanpassen
“Het klimaat verandert altijd. Het was wat warmer op aarde in de tijd van de Egyptenaren en de Romeinen, er was opnieuw een piek in de middeleeuwen, daarna was het een paar eeuwen wat kouder en sinds 1850 wordt het weer een beetje warmer op aarde, ongeveer één graad Celsius”, sprak fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU). Sliedrecht is volgens hem altijd een potentieel overstromingsgebied geweest en zal dat ook altijd blijven. Jongeneel: “Droogte, hitte, wateroverlast en mogelijke overstromingen vormen ook een bedreiging voor Sliedrecht. Dit raadsvoorstel trapt veel open deuren in. Sliedrecht heeft sinds de Watersnoodramp van 1953 droge voeten gehouden, omdat daarna de Deltawerken kwamen en de dijken werden verzwaard. Nederland heeft zich altijd aangepast aan het klimaat zie de terpen in het noorden van het land en molens in Kinderdijk en de Zaanstreek. Nederland dus ook Sliedrecht past zich al eeuwen aan de weeromstandigheden. Iedereen is voor klimaatadaptatie. Alleen hoe ziet de wethouder dit concreet voor zich? Welke maatregelen gaan we nemen? En hoeveel gaat dit de Sliedrechter kosten? Slydregt.NU is dus voor het inzetten op klimaatadaptatie: aanpassen áán het klimaat in plaats van vruchteloze pogingen om het klimaat aan te passen.” Slydregt.NU vertrok na behandeling van het onderwerp uit de raad. Raadslid Mark Jongeneel (Slydregt.NU) en burgerraadslid Boudewijn Brandwijk (Slydregt.NU) vertrokken uit de raad richting huis. Andere partijen reageerden wat verbaasd. De VVD Sliedrecht was helemaal niet aanwezig. 

Hitte
“In ons Coalitieakkoord staat dat klimaatadaptatie een groot thema wordt. Als we om ons heen kijken, weten we dat het nu al een groot thema is. En in 2017 werd mijn motie voor een klimaatstresstest verworpen, maar nu vinden we een klimaatstresstest normaal. Vanavond bespreken we hoe we in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden omgaan met klimaatverandering”, sprak Vincent Prins (CDA), die zijn speech had gesplitst in hitte, wateroverlast en droogte. Bij de extreme hittegolven in 2019 en 2020 overleden volgens Prins in Nederland meer mensen dan normaal. Hitte is een groot risico voor de gezondheid, met name voor ouderen, kinderen en zieken. Prins: “In de Regionale Adaptatiestrategie is er gelukkig aandacht voor het inzetten van groen om klimaatbestendiger te worden. Bomen zorgen voor schaduw die hard nodig is op zomerse dagen. In Sliedrecht zijn er straten met een extra risico op hittestress. Hier ziet het CDA kansen voor groene bestrating op parkeerplaatsen. Dat sluit aan op wat er in het nieuwe Groenbeleidsplan staat.”

Droogte en sensoren
In de wijk Baanhoek-West staan nu soms al straten onder water na een flinke regenbui. In de toekomst krijgen we – zo is de verwachting – vaker te maken met extreme regenval. Prins: “Er kunnen knelpunten ontstaan in de bereikbaarheid van hulpdiensten. Dat moeten we voorkomen. Het CDA ziet graag dat bij de bouw van een nieuwe brandweerkazerne goed wordt gekeken naar de bereikbaarheid bij extreem weer, zoals zware regenbuien. Prins ging ook in op de droogte: “Ik ben blij dat de regenton een plekje heeft gekregen in de Regionale Adaptatiestrategie. Maar bij droogte gaat het natuurlijk niet alleen over het gebruik van een regenton. Als de veengrond in onze regio droger wordt, dan verzakt de bodem. Bodemdaling is een risico voor onze waterleidingen en onze riolering. Ook kunnen spoorlijnen verzakken.” Het CDA ziet graag dat spoorbeheerder ProRail actief gebruik gaat maken van sensoren die registreren of het spoor beweegt. “Dan kan sneller tot actie worden overgegaan als dat nodig is. Vorig jaar zijn bij Culemborg 48 sensoren geplaatst op een spoordijk. Als dat daar kan, dan moet dat hier ook kunnen. De Betuweroute en de Merwedelingelijn zijn enorm belangrijk voor de landelijke en de regionale economie. Is het college bereid om met ProRail in gesprek te gaan over het plaatsen van sensoren bij het spoor in onze regio? Zo zorgen we er samen voor dat de treinen blijven doorrijden.”

Tekst gaat verder onder tweet.

Doelen en kosten
“Los van hoe het komt mag het duidelijk zijn dat het klimaat aan het veranderen is. De regenbuien zijn heftiger dan een aantal jaar geleden, maar ook de langdurige droogte is iets wat de afgelopen jaren vaker voorkomt. Daarom is het goed dat men zich bezig houdt met de toekomst en kijkt welke maatregelen er nodig zijn om veilig te kunnen blijven wonen en werken”, begon fractievoorzitter Mark Verheul (PRO Sliedrecht) zijn betoog. De RAS is volgens de lokale partij na de klimaatstresstest in 2019 een prima tweede stap naar een gezamenlijke aanpak. Verheul: “Mijn complimenten over het stuk zelf en de leesbaarheid ervan. Het is duidelijk, overzichtelijk en zelfs voor een klimaat-leek als mij goed te begrijpen. In de RAS staan ambities, doelen en strategielijnen beschreven. Wij hebben daar kennis van genomen, maar gaan daar vanavond niet verder op in. Wel kijken wij uit naar de Uitvoeringsagenda die eraan komt.” Graag ziet PRO Sliedrecht dan ook het financiële plaatje. “Voor niets gaat de zon op… In het raadsvoorstel, maar ook in de RAS worden al wat bedragen genoemd zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse bijdrage van € 10.000,– voor de proceskosten. PRO Sliedrecht zou het kunnen waarderen dat snel duidelijk wordt hoeveel geld de aanpak in totaal gaat kosten en welke kostenverdeelsleutel men gaat gebruiken. Als wij het goed begrepen hebben gaat het minimaal € 7.500.000,– kosten, maar wij verwachten dat het niet bij dit bedrag zal blijven.”

Werk aan winkel
Het stuk geeft volgens PvdA Sliedrecht richting aan de gemeenschappelijke opgave die er ligt voor klimaatadaptatie in de Alblasserwaard. Fractievoorzitter Ben van der Plas (PvdA): “Een zeer verhelderend en lezenswaardig document, dat de basis vormt voor verdere uitwerking tot een uitvoeringsplan dat op een later moment aan deze zal worden voorgelegd. Tegelijkertijd ook een verontrustend document. Het is duidelijk dat er werk aan de winkel is. Niet alleen voor Sliedrecht, maar ook voor onze buurgemeenten. Wij hopen dan ook dat de uitgangspunten van de Regionale Adaptatie Strategie op een goede manier zullen worden ingebed in belangrijke beleidsstukken zoals de Omgevingsvisie en de Omgevingseffect Rapportage.” De PvdA is voornemens met het voorstel in te stemmen.

Knelpunten
Arnoud Spruijt (SGP-ChristenUnie) vroeg om knelpunten in beeld te brengen. Hij noemde de Stationsweg en straten in wijk Baanhoek-West, die bij hevige regenval het water niet kunnen verwerken. Spruijt wilde weten of naast waterdoorlatende bestrating andere maatregelen nodig zijn.

Impulsgelden
Wethouder Ton Spek (CDA) van Duurzaamheid vertelde niet stil te zitten. “Bij elke van de infrastructurele werkzaamheden wordt gedaan aan klimaatadaptatie. We moeten nog even wachten op de Lokale Adaptatie Strategie (LAS). Dat zal in de loop van 2022 komen en dan kunnen we aanspraak doen op de zogeheten impulsgelden. Daar kunnen maatregelen uit worden betaald.” Dat zal volgens Spek mogelijk in het tweede of derde kwartaal volgend jaar zijn. Spek: “We moeten het ook in 2022, want die voor de impulsgelden moet je voor een bepaalde datum aanspraak maken op de gelden.” Spek beloofde Prins over de sensoren te beginnen als wordt gesproken met spoorbeheerder ProRail. Spek vertelde te kijken naar oplossingen voor het waterprobleem in wijk Baanhoek-West. “We willen dingen die we nu leren in de eerste fase, niet te doen in de laatste fase van de bouw van de wijk, zodat we niet dezelfde soort overlast gaan krijgen. We zijn daar druk over bezig en binnenkort erover communiceren met de inwoners van de wijk”, verduidelijkte Spek. 

5 gedachten over “Slydregt.NU ontkent bij behandeling RAS als enige partij klimaatcrisis”

  1. @Gerton van Unnik… waarom inhoudelijk reageren op een argumentatie die kant nog wal raakt? Lijkt me nogal onnozel te reageren op de stelling : 1 + 1 = 3 omdat ik t zeg!

  2. Hebben de eerdere reageerders ook nog inhoudelijke argumenten, of is het makkelijker een politicus met een andere mening af te branden? Kritiek op de agenda van klimaatverandering mag kennelijk niet; kanttekeningen plaatsen bij de lekkerbekkende “klimaatcrisis” trekken de gelovigen van de klimaatkerk al helemaal niet. Dan blijft er inderdaad niets anders over dan verketteren.

  3. Ik ontken het bestaan van Slydregt.NU en Mark.
    Maarja, da’s nog geen oplossing gebleken want het blijft toch doorprutten.

  4. Hoe kan een politicus verwachten dat mensen naar hem luisteren terwijl hij zelf niet bereid is om naar anderen te luisteren?

  5. Wat ik nog mis is iets met boreaal en iets met een Uil van Minerva. Verder een echt Baudetje…..gewoon onzin verkopen op basis van zogenaamde geschiedkundige en klimatologische kennis en dan weglopen want dat maakt indruk! Had iets originelers verwacht.

    Misschien iets van dooddoeners als: wij als Nederland doen het beter dan…….en zo, schuld elders…corona bestaat niet…..Limburg had helemaal geen waterprobleem…….maar dat komt wellicht nog?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld