door Peter Donk
SLIEDRECHT – Er is sluipverkeer, het college weet waar de wegen zijn die daar mee te maken hebben en het is nadelig voor onder meer de leefbaarheid. Maar het College van B & W is niet van plan op korte termijn maatregelen te nemen om sluipverkeer tegen te gaan. Dat blijkt uit beantwoording van vragen van raadslid Vincent Prins (CDA) door het college. Er is volgens de bestuurders sprake van een toename in het verkeer op enkele (gebiedsontsluitings)wegen binnen de bebouwde kom van Sliedrecht, vooral tijdens de spitsuren.
Prins stelde eind oktober 2025 namens zijn politieke partij vragen. Hij vroeg het college of zij het met hem eens zijn dat sluipverkeer slecht is voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid. “Ja, uitwijkend bestemmingsverkeer en sluipverkeer op lokale wegen beïnvloeden de verkeersveiligheid en leefbaarheid, omdat het wegen belast die niet primair voor deze functie zijn ontworpen”, reageerde het college. De situatie dinsdagavond 25 november 2025 op de Deltalaan. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Het grootste deel wordt volgens het college gevormd door uitwijkend bestemmingsverkeer. “Inwoners van Sliedrecht en weggebruikers met Sliedrecht als bestemming die door files op de A15 een alternatieve route kiezen naar hun bestemming in Sliedrecht”, aldus het college, “In de herfstperiode valt er bovendien meer neerslag met gevolgen voor de mobiliteitskeuze. Daarnaast tonen analyses van onder andere de Parallelweg en Craijensteijn aan dat sluipverkeer dat afkomstig is van de A15 ook nog een aanzienlijk aandeel betreft.”
Niet ingrijpen
Het college is niet voornemens iets te gaan doen om te voorkomen dat er sluipverkeer door Sliedrecht rijdt. College: “Juridisch gezien mogen weggebruikers openbare wegen gebruiken. Inrijdverboden met ontheffingen zijn een optie, maar ingrijpend en nadelig voor inwoners en daarom vooralsnog buitenproportioneel. Het Verkeers- en Mobiliteitsplan Sliedrecht 2035 toont bovendien aan dat er in Sliedrecht winst te behalen valt op korte verplaatsingen. Sliedrecht scoort bovengemiddeld goed als het gaat om de nabijheid van basisvoorzieningen wat ook extra kansen biedt voor actieve mobiliteit. We blijven daarom inzetten op verplaatsingen te voet, per fiets of het openbaar vervoer in plaats van de auto voor een duurzaam en actief Sliedrecht.”
Niet van plan
Prins wilde van het college weten of zij van plan zijn om begin 2026 deel te nemen aan het congres van Gemeente Vijfheerenlanden over het tegengaan van sluipverkeer. Niet dus! “Wij kennen de aanpak van Vijfheerenlanden (inrijdverboden met ontheffingen) en volgen de ontwikkelingen. In Sliedrecht zorgen voornamelijk uitwijkend bestemmingsverkeer en korte verplaatsingen voor congestie. Onze focus ligt op maatregelen die passen bij die situatie in lijn met het vastgestelde beleid. Daarom heeft deelname aan deze bijeenkomst voor ons geen meerwaarde”, schrijft het college.
Zowel afgelopen maandag als dinsdag stonden de auto’s op de Thorbeckelaan tot supermarkt Dirk in de rij om de Rivierdijk op te gaan.
Veel sluipverkeer dat probeerde de file op de A15 te vermijden.
Ook de Deltalaan en de Stationsweg stonden helemaal vast door sluipverkeer dat richting de Sportlaan probeerde te rijden om de file te omzeilen.
Dus moet rijkswaterstaat maar heel snel de A15 gaan verbreden naar 3 rijbanen tot Gorinchem toe
Sluipverkeer kun je niet aanpakken, maar snelheid wel. Zet een camera neer die telkens ergens anders staat. Er rijd bijna niemand meer 50 kilometer zeker niet op de paralelweg, dijk en thorbeckelaan. Sluipverkeer is lastig maar zorgt er ook voor dat de file op de A15 minder lang is en een ieder wil ook graag naar huis, dus zoek je alternatiefe routes