door Peter Donk
SLIEDRECHT – SliM Wonen is als huurdersbelangen organisatie de afkorting voor Sliedrecht en Molenlanden Wonen en bedient het vastgoed van woningcorporatie Tablis Wonen in deze gemeenten. Dé taak van SliM Wonen is om de belangen te behartigen van de huurders van Tablis Wonen. Deze bewoners kunnen altijd contact met SliM Wonen opnemen wanneer er geschillen zijn met Tablis Wonen zodat geprobeerd kan worden om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Onbekend zijn, maakt onbemind en daarom zegt SliM Wonen zich meer te willen profileren de komende tijd.
“Onze relatie met Tablis Wonen is goed maar kan beter. Dat wil niet zeggen dat wij voetje vrijen met Tablis Wonen. Zeker niet! Er zijn zeker punten, waarop wij schuren met de opvattingen en beslissingen van Tablis Wonen. Waar mogelijk drukken wij onze opvattingen door”, stellen Ellen Koster en Jaap van Putten, de bestuursleden van SliM Wonen. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
SliM Wonen heeft een aantal taken. Denk aan het aansluiten bij overleggen van Tablis met de Gemeente Sliedrecht over o.a. PALT-afspraken, het aansluiten bij de binnenstedelijke herstructurering om te kijken naar de plannen en het bewaken van het aantal sociale huurwoningen en het aansluiten bij klankbordgroepen voor de diverse uitvoerings projecten voor de verduurzaming. Daarnaast heeft SliM Wonen diverse overleggen met de directeur bestuurder van Tablis Wonen. Het bestuur van SliM Wonen bestaat uit voorzitter Gerard Kraaijeveld, secretaris Nel ’t Jong, penningmeester-tweede voorzitter Gerard Elkhuizen, tweede penningmeester Klaas Redelijkheid, tweede secretaris Jaap van Putten en de algemene bestuursleden Ellen Koster, Kees Meerkerk, Elles Moonen en Egbert Boot. Elkhuizen en Boot vertegenwoordigen Molenlanden in het bestuur.
Werken aan bekendheid
Het bestuur komt op voor de huurders. “Wij kunnen wel zeggen dat wij als Slim Wonen wanneer er besluiten worden genomen op een lijn zitten. Uiteindelijk staan wij allemaal voor dezelfde taken”, zegt Ellen Koster. Dat sommige huurders niet zoveel op heeft met SliM Wonen kan te maken met een ‘stuk onbekendheid’. “Misschien negatieve ervaringen uit het verleden? Graag zouden wij ook hierachter willen komen. Mensen kunnen altijd reageren via het contact formulier via onze website“, vult Jaap van Putten aan, “Wij zullen gezamenlijk meer de publiciteit moeten zoeken, waarschijnlijk meer publiciteit via de Media zodat huurders weten wat wij doen en waar wij voor staan. Ons ook meer laten zien op verschillende plekken.”
Meer aandacht
SliM Wonen zegt over de relatie met de Gemeente Sliedrecht: “De relatie die wij hebben met de gemeente is goed in de zaken waarin wij betrokken zijn is de samenwerking prima. In de diverse projecten op gebied van wonen maar ook van verduurzamen worden wij over het algemeen tijdig betrokken zowel door de wethouders als door de diverse ambtenaren. Waar wat ons betreft meer aandacht voor moet zijn, is meer sociale woningen bouwen in Sliedrecht. Aangezien de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning momenteel ligt op 8.7 jaar. Ook zou men qua verduurzaming meer moeten letten op dat woningen voldoende geïsoleerd worden voordat ze aangesloten worden op het warmtenet. De praktijk leert dat dit beter kan.”
Contact met huurders
Er zijn wel verbeterpunten. Koster: “We worden bij veel zaken betrokken, zowel vanuit Tablis Wonen als vanuit de gemeente, waardoor we ons kunnen inzetten voor de belangen van de huurders. Dat gaat dus goed, maar soms hebben we het idee dat huurders niet van ons weten, of dat door oud zeer er toch geen contact met ons wordt opgenomen.” Van Putten: “Daarvan hopen we dat dit in de toekomst anders zal zijn en men ons weet te vinden. De huurders kunnen altijd terecht bij ons per e-mail info@slimwonen.eu. Wij zien vragen graag tegemoet. Graag zouden wij van huurders de ervaringen horen over het reparaties/onderhoud van de huurwoningen van Tablis Wonen, het melden van klachten/reparaties of dit verloopt zoals verwacht en op tijd, maar wel graag met concrete meldingen zodat wij een beeld krijgen naar het verloop.”
als ik alle misstanden rondom tablis en slim wonen zie bij vrienden en familie, zoals renovaties die na afloop niet werkende stopcontacten en kapotte ramen achterlaten of sloten vervangen om asbest stiekem weg te halen zonder dat daar verantwoordelijkheid genomen wordt.
kan ik niks anders dan god op mijn blote knieen danken dat ik niks met deze boeven partij te maken heb.
ik hoop echt dat er verbetering komt voor al die mensen die elk jaar hun huur zien verhogen maar hun woning zien aftakelen.
Ik wil Slim Wonen niet de hoop op verbetering ontnemen. Maar “relatie met de huurders kan juist beter”. Deze toenadering zou te maken kunnen hebben met de nieuwe koers van Tablis Wonen.
Daarin zijn zeker stappen gezet.
Dat Slim Wonen er nog achter moet komen waar het mis gaat tussen de huurders, dat is de enorme kloof tussen Slim Wonen en de huurders.
Ze hebben te weinig weet van de problemen en zijn onbereikbaar op het moment dat het echt dringend is. Ik heb voorbeelden genoeg.
Het contact met de gemeente en Slim Wonen is goed zo te lezen.
Maar als ik naar Timo Pauw van Pro Sliedrecht naar zijn vraag luister in de raadsvergadering over de duur van het verkrijgen van een sociale woning, dan is het mij duidelijk dat de raad veel te weinig weet hoe het werkelijk gaat.
De huizen worden veelal gegeven aan mensen buiten Sliedrecht.
Als er 1 huis beschikbaar is en er zijn zeker boven de 1000 reageerders…..hoe kan Sliedrecht hier tegenop bouwen? Door 26 woningen te bouwen bij de brandweerkazerne? Huizen op Woonkeus uitgeven aan asiel, urgentie, Dordrecht, Zwijndrecht enz?
Welk perspectief geeft inschrijven dan?
Alle mensen uit de 5 hoog flats moeten ook nog ergens heen!
Nee, ik kan niet zeggen dat de huurders altijd goed zijn met de gemeente. Ze sollen met de mensen en begrijpen veel te weinig het woord “huren” en de rechten hiervan.
Hoe worden de huurders zelf bij de plannen betrokken?
Door wie wordt Slim Wonen gevormd? In het verleden zat er iemand uit een koophuis in het bestuur en uit de vrije sector.
Besluiten zijn zelden in het voordeel van de huurders zelf als je de prestatieafspraken leest.
Maar al met al is het een verbetering dat Slim Wonen naar voren komt zodat wij huurders eens beter begrepen gaan worden in onze emotie. Open die put en eraan werken met elkaar!
Nogmaals wil ik Slim Wonen succes wensen met deze stappen.
Maar wij blijven ook scherp ook al lopen wij altijd achter de feiten aan. Als iets besloten is, kunnen wij zo weinig. Dat is steeds een enorme teleurstelling en geeft onvrede.
Er is nog echt heel veel werk te doen als het over verbetering gaat Slim Wonen. Er is in het verleden ontzettend veel verkeerd gegaan.
Daar ligt zeker oud zeer, dus de relatie zoal nog wel even broos blijven.
Stelletje slapjanussen! Ze denken meer voor Tablis, dan voor de huurders.
Ga is wat vaker bij elkaar op de koffie en neem gebak mee, communiceren kan je leren!, persoonlijk vind ik veel leden van Slim Wonen erg stil, als ze aanwezig zijn bij een bijeenkomst van huurders staan ze altijd maar een beetje met hun voet te wiebelen en te kijken hoe veel stippen er op de vloer staan, geen actieve houding, ja sommige bij Tablis kunnen pitbulls zijn, maar bij Slim Wonen zou het goed zijn om pitbulls in het team te hebben, mensen die durven te zeggen wat wel en niet kan!