Sliedrechtse softwareleverancier helpt Duitse multinational HOYER

SLIEDRECHT – Adaption Business Software uit Sliedrecht heeft HOYER, internationale logistiek dienstverlener uit Duitsland, geholpen om Big Data in te zetten voor het analyseren en voorspellen van containeronderhoud.

Internationaal logistiek dienstverlener HOYER, gespecialiseerd in transport van vloeibare lading over weg, per spoor en over water, beschikt over meer dan 39.000 tankcontainers.

Afhankelijk van het gebruik worden deze tankcontainers regelmatig geïnspecteerd op schades en noodzakelijk onderhoud bij gespecialiseerde reparatiebedrijven. “We hebben besloten om het oude equipment systeem te vervangen omdat deze niet meer voldeed aan onze eisen. Met ons oude softwaresysteem was het niet mogelijk om zeer gedetailleerde informatie over de aard van het onderhoud of de reparaties bij te houden.” aldus Peter Jürging, Chief Information Officer HOYER.

Onderhoud voorspellen
Door de grote hoeveelheid data waarover HOYER beschikt kunnen er zeer nauwkeurige analyses gemaakt worden. Door het combineren van vervoer-, onderhoud- en reparatiedata kan HOYER trends gaan voorspellen. “Door data te verzamelen en deze te combineren kunnen we hele precieze analyses gaan maken. Als uit de analyses blijkt dat een bepaald type container herhaaldelijk extra onderhoud nodig heeft kunnen we hier rekening mee gaan houden. Hiermee kunnen we extra reparatiekosten voorkomen en kunnen de containers weer sneller gebruikt worden.” aldus Peter Jürging. Daarbij kan HOYER de M&R en de modificatie programma’s aanpassen voor specifieke diensten om aan de behoeften van klanten te voldoen.

Efficiënter werken 
Alle communicatie tussen de depots en de M&R medewerkers van HOYER verloopt via het M&R Portal. De werkplaatsen of workshops geven een estimate van de verwachte kosten en reparaties af in het web portal, waarna de M&R medewerker van HOYER de estimate beoordeelt. Na goedkeuring van de verwachte kosten en reparaties, wordt de workshop direct op de hoogte gesteld. Communicatie via het portal maak het mogelijk vele male efficiënter en sneller te werken. In het verleden waren de M&R medewerkers veel aan het bellen en mailen, wat voor beide partijen veel tijd kostte. Door inzet van de beschikbare data kan HOYER eerder gaan bepalen welke container onderhoud nodig heeft om reparaties, en dus extra kosten, te voorkomen.

Slimme prijsafspraken
“Niet alleen het analyseren van data zorgt voor een kostenreductie. Een ander onderdeel van de M&R module is het contracten en tarieven systeem.” vertelt Peter Jürging. Toon Schilder, directeur van Adaption vervolgt: “Alle prijsafspraken van HOYER zijn opgenomen in het contracten en tarieven systeem. Wanneer een medewerker van de workshop een estimate in het M&R Portal maakt, worden automatisch de overeengekomen tarieven getoond. Deze manier van werken voorkomt veel foutieve handmatige data invoer. Uiteindelijk kan er door het gebruik van alle data en prijsafspraken slimmer worden ingekocht.”

Snelheid software
De medewerkers op de M&R afdeling van HOYER zijn erg enthousiast over de nieuwe Maintenance and Repair software van Adaption. Peter Jürging vertelt: “De software is erg gebruiksvriendelijk en wordt over de hele wereld gebruikt. Er is een heldere werkwijze gedefinieerd in duidelijke workflows en processen. Vooral de snelheid van de software is een pluspunt. Inmiddels hebben we al meer dan 10.000 estimates in het systeem zitten en dit gaat alleen nog maar meer worden. Om alle data goed te kunnen analyseren is een snel en inzichtelijk systeem een vereiste, welke we gevonden hebben in de M&R module van Adaption.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld