door Peter Donk
SLIEDRECHT – De laatste weken is Sliedrecht steevast dagelijks te horen in de verkeersinformatie. Neem nu vandaag, zaterdag 15 juni 2024. De hele dag heeft er file gestaan tussen Sliedrecht-West en de ’trechterhals’ Sliedrecht-Oost. Het gaat schorten aan de bereikbaarheid en de goede naam, ‘dat je bij Sliedrecht niet moet komen op de A15’.
File op de A15 bij Sliedrecht. Van doorstroming is, in het bijzonder op doordeweekse dagen, op verschillende tijdstippen van de dag geen sprake. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
Tekst gaat verder onder foto.
Het leidt ook tot problemen op binnenwegen. Doordat automobilisten de afslag Sliedrecht-West nemen loopt het bijvoorbeeld vast op de Ouverture / kruising met de Parallelweg. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
Bij ongelukken en daardoor omleidingen of zelf gekozen uitvalswegen gaat het mis op de binnenwegen, de Ouverture, Parallelweg, Sportlaan… Sommige mensen proberen dan weer de snelweg te vervolgen bij de Zwijnskade richting Gorinchem. Veelal lopen de omrijders op de door hen gekozen sluiproute ook vast.
Avondspits
Aan het eind van de middag zijn er extra problemen, want dan loopt het verkeer vanuit Papendrecht regelmatig vast op de Ouverture. Verkeer dat de snelweg op wil richting Gorinchem. Dat soms niet kan omdat er file staat. Er lijkt niet een directe oplossing, maar verkeerskundigen die riepen dat de file na een snelweg met drie banen bij Sliedrecht verleden tijd noemden, hadden het goed mis. De files zijn geen reclame voor Sliedrecht dat graag bereikbaar wil blijven. Daar is de afgelopen jaren – ook door vorige colleges – veel om te doen geweest. Kennelijk is er in de berekeningen toch iets mis gegaan. Ook rijdt verkeer om vanwege wegwerkzaamheden elders, zoals op de A12.
Er is ooit eens een plan geweest om van de Provincialeweg Papendrecht – Meerkerk een rijksweg te maken. Minder druk bij Gorinchem. En van de A15 een lokale weg temaken.
De A15 verbreden is natuurlijk de meest eenvoudig denkbare oplossing om filedruk te verminderen en dus een betere doorstroming te krijgen.
Rijkswaterstaat wist ook wel dat na verbreden tot Sliedrecht Oost het probleem alleen maar verschuift.
Men is daar niet voor niets gestopt met verbreden, om verder te verbreden komen er toch veel problemen om de hoek kijken, o.a. een flessenhals bij zowel Hardinxveld, ter hoogte van de Peulenstraat als bij het knooppunt bij Gorinchem., eigenlijk is er gewoon niet genoeg ruimte.
Dan hebben we het nog niet over de vele bebouwing, vooral bij Hardinxveld, in de directe nabijheid van de A15, de bewoners van deze woningen zullen ook niet zitten te wachten op nog meer verkeer.
Tja, misschien ook weer van die prachtige… geluidsschermen langs de weg (die nooit worden schoongemaakt).
Allemaal leuke ideeën, maar de praktijk is iets anders dan de theorie.
Wat denk je als straks het Noord Zuid viaduct over de A15 gebouwd gaat worden met rijbaanversmallingen en snelheidsbeperkingen? Dan staat aan beide zijden de A15 muurvast en ook de sluipwegen. Ben benieuwd wat Rijkwaterstaat hier van zal vinden of weet men nog van niets?????
A15 volledig 3 baans maken met daarnaast royale in- en uitvoegstroken zou al heel wat file schelen. En met volledig bedoel ik tot aan Arnhem toe. Ook in de Betuwe staat het dagelijks vast kan ik uit ervaring zeggen. Sluisje bij Hardinxveld hoeft dan geen breekpunt te zijn. Is vast wel een oplossing voor te bedenken. In ons wegennet zijn wel grotere obstakels overwonnen.
Veder schaadt file idd Sliedrechts goede naam. Niet zozeer file zelf (staat op zoveel plekken) als wel het foeilelijke uitzicht wat mensen hebben als ze bij Sliedrecht in file staan. Zowel Nijverwaard als geluidswal hebben nul uitstraling. Wellicht dat daarlijk de groene nz-verbinding de iconische blikvanger wordt welke Sliedrecht vanaf snelweg gezien nodig heeft 😀
Misschien moet de gemeente eens gaan kijken bij het dorp Lexmond (Gem. Vijfheerenlanden). Daar is sluipverkeer verboden na 15 uur. Wordt met camera’s bewaakt binnenkort. Het had voorkomen kunnen worden als destijds bij de jarenlange werkzaamheden aan de A15 er gelijk een 3e baan was aangelegd tot Gorinchem. Het is mij nog steeds een raadsel waarom Rijkswaterstaat dit niet heeft gedaan.
Het is echt een drama, zodra er file op A15 staat(bijna altijd dus….) is de parallelweg aan weerszijde van het spoor een veredelde snelweg geworden. Met als gevolg dat je, komende vanaf sportlaan/viaduct bijna niet op rotonde kan komen, omdat sluipverkeer over de rotonde knalt naar Kweldamweg.
Reeds tweemaal bijna-ongeluk gehad met fietsende dochter welke naar Stal Alblas fietst. Vervolgens dochter maar gaan brengen met auto….worden er spiegels afgereden. En dat alles niet met toegestane snelheid. Nee, ver daar boven.
Reeds eea gemeld bij de gemeente, maar die doen niets aan…….
Hoop niet dat er iets anders moet gebeuren alvorens men tot actie overgaat.
Ik kan me nog herinneren dat er in Sliedrecht mensen waren die schreven dat zij nu wel sneller bij afrit west waren met deze verbreding vanaf Papendrecht tot Sliedrecht en dus eerder thuis Dát laatste is helaas nu ook niet meer mogelijk want zowel de Parallelweg als de Deltalaan, maar ook Baanhoek en Molendijk staan nu vol met sluipverkeer. Een oplossing lijkt me bijna onmogelijk… Het verbreden is dus alleen het verplaatsen gebleken en ’t zal alleen maar gekker gaan worden .
Ook de Rivierdijk staat steeds vaker vast richting Hardinxveld. En de vaak bejubelde noord-zuid verbinding gaat ook een mooie sluiproute worden.
Daar hoef je niet voor geleerd te hebben om te weten dat van 3 rijstroken naar 2 rijstroken altijd een probleem geeft.
Jarenlang heeft de gemeente Papendrecht last gehad van sluipverkeer en nu is het gewoon 3 kilometer opgeschoven en nu staat de gemeente Sliedrecht vanaf halverwege de middag volledig vol met sluipverkeer.
Ongeveer 27 jaar geleden is een kennis van mij die op de Peulenstraat Zuid naast de A15 woonde uitgekocht om daar de A15 te verbreden……nou je voelt het al aankomen…. het is nog steeds 2 rijstroken ter hoogte van de Peulenstraat Zuid / Nieuweweg in Hardinxveld.
Dus de enige oplossing is om de A15 te verbreden naar 3 rijstroken!
De omleidingen hebben er zeker mee te maken, maar de weg kan het niet aan.
kan niet sluisje in de weg
Iets met een afgesloten a12…
3 baansweg doortrekken tot de a27 en het is opgelost.