Reizigers zien weinig verbetering bij vervoerder Qbuzz

SLIEDRECHT – De ontevredenheid bij de reizigers met vervoerder Qbuzz is niet weg, ondanks dat het bedrijf zegt z’n best te doen om op punten te verbeteren. Het ongenoegen wordt vooral geuit op sociale media. Qbuzz vindt bijvoorbeeld dat de reizigers op de MerwedeLingeLijn zich beter moeten spreiden op de trein en doet op hen een dringend beroep. Het bedrijf zegt tegen Sliedrecht24 er niet aan te denken om extra treinstellen in te zetten. 

De MerwedeLingeLijn gezien vanuit de lucht bij Sliedrecht. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Hoe kan het dan het passagiersvervoer met de trein op de MerwedeLingelijn toch nog spaak loopt, zoals in Sliedrecht. “Het klopt dat het niet altijd even soepel verloopt. Naast dat het erg druk is in de spits ontkomen wij soms ook niet aan capaciteitsproblemen en dit heeft dan direct effect op de reiziger. En dat is uiteraard erg vervelend”, reageert woordvoerder Gea de Rie van Qbuzz donderdagmiddag 19 september 2019. 

Treinstellen
Vraag is wat de vervoerder er op korte termijn aan gaat doen? Misschien extra treinstellen? De Rie: “Op korte termijn is het helaas niet mogelijk om extra treinstellen beschikbaar te krijgen. We onderzoeken momenteel echter wel de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden voor de lange termijn. We moeten het nu doen met het materiaal dat er is. Mocht er onverwacht een treinstel uitvallen, dan is er een noodscenario waar wij op terugvallen, op deze momenten pakken wij bewust die diensten die het minst pijn doen qua aantal reizigers, maar ook dan zal er altijd iemand last van hebben en we kunnen niet zomaar ergens een extra treinstel vandaan halen.”

Tekst gaat verder onder tweet.

Realiteit
Reizigers voelen zich niet serieus genomen en soms lijkt het erop dat Qbuzz de reiziger de schuld geeft (in de media: ‘beter verdelen over trein’, ‘niet alleen in voorste treinstel’)? Hoe zit dat? “Begrijpelijk, dit was zo ook niet bedoeld”, verontschuldigt De Rie zich, “Wel hebben wij zelf gezien dat veel reizigers bij de deur of in het voorste treinstel blijven staan, om er ook weer snel uit te kunnen voor een eventuele overstap. Echter dit heeft wel als bijeffect dat nieuwe reizigers die ook in de trein willen, gestremd worden bij het instappen, terwijl er verderop wellicht nog plaats is. Het instappen duurt hiermee langer, waardoor ook vertraging opgelopen kan worden. Niet voor niets is ook NS een pilot gestart op diverse stations waarbij ze via omroepberichten de reiziger vragen om iets meer door te lopen. We zullen het voorlopig toch echt met het aantal treinstellen wat wij tot onze beschikking hebben moeten doen, en met elkaar ervoor zorgen dat iedereen elke dag weer mee kan.”

1 gedachte over “Reizigers zien weinig verbetering bij vervoerder Qbuzz”

  1. Het hele ov moet op de schop, want zoals nu kost het handenvol geld.
    Het wordt als maar duurder en duurder, terwijl het goedkoper moet worden.
    Nu krijg je me nooit in de bus of trein.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld