Ondernemers aan de slag in werkatelier

SLIEDRECHT – Enkele tientallen ondernemers van het bedrijventerrein Nijverwaard kwamen woensdagavond 22 juni 2016 af op het werkatelier in partycentrum De Lockhorst. Portefeuillehouder Nijverwaard wethouder Len van Rekom (VVD) opende de avond, waarin de ondernemers niet alleen op hun stoel bleven zitten maar in kleine werkgroepjes aan de slag gingen. 

Huib Lubbers aan het woord in de zaal bij partycentrum De Lockhorst. (Foto Sliedrecht24)

In de zaal ook vertegenwoordigers van de gemeente Sliedrecht, die de avond mede in de steigers hadden gezet.

Winkelbezoek
De ondernemers werd door Huib Lubbers van Retail Management Center (RMC) Werkatelier een spiegel voorgehouden. “Moet je bijbouwen om leegstand te voorkomen? Hoe ga je om met internetverkoop? Hoe met koopgedrag van de consument. “We onderscheiden drie soorten koopgedrag. Recreatief winkelen (ontspannen), boodschappen winkelen (dagelijks) en doelgericht winkelen (specifiek). Jullie zijn een doelgericht winkelgebied.” In een grafiek gaf Lubbers het koopgedrag weer. In 2013 zat de economie in het slob. Nu in 2016 is er weer een stijging. Lubbers: “Dat is positief nieuws. Zoveel omzet hebben mensen niet ingeleverd. De mensen die binnenkomen, zijn de kopers. Maar mensen bezoeken echt minder winkels. Het koopgedrag is veranderd, maar we hebben ook minder tijd. Daar speelt de economie op in, ook de supermarkt.” In hoofdwinkelgebieden zijn volgens Lubbers de hoogste leegstand; De laagste in de binnensteden. Volgens cijfers uit 2015.

Matig
Wie de consument is op de Nijverwaard? Retail wordt metail. In Sliedrecht gaat 70% winkelen en zoekt koopjes en aanbiedingen. Ze hebben hun vaste winkels (62%) en gekeken wordt naar een goede parkeermogelijkheid, stijlvolle omgeving met hoge kwaliteit. Opvallend is dat veel aanwezig ondernemers ‘matig’ denken over Nijverwaard. Er kan met andere woorden wel wat verbeteren. Op de Nijverwaard is 52% een filiaalbedrijf.

Verbeterpunten
De winkels op de Nijverwaard is erg verspreid, op het terrein liggen ‘gaten’ en dat is niet positief. De compactheid kleurde rood op de kaart. Er zijn ook veel filiaal-vestigingen. Nijverwaard heeft volgens de onderzoekers een niet dagelijks aanbod voor de inwoner. Groen kleurt: een groot winkelgebied, primaire doelgerichte functie en nauwelijks leegstand. “Dat laatste is wel een zorg”, zegt Bart Keijzer van de Woonboulevard Sliedrecht. Tot slot spraken de ondernemers zich uit over hoe de Nijverwaard zich beter als winkelgebied kan profileren. Werden de grootste zorgen ingevuld en de grootste kansen en daarna met elkaar besproken.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld