Omwonenden nieuwe brandweerkazerne aan Rijnstraat bijgepraat over bouwplan

door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – In de oude brandweerkazerne aan de Middeldiepstraat is woensdagavond 13 september 2023 een informatieavond gehouden over de voortgang van het bouwplan voor de nieuw te bouwen kazerne. Deze gaat gebouwd worden op de locatie van het voormalige politiebureau aan de Rijnstraat. Slechts vijftien omwonenden van de nieuwe locatie waren bij de voorlichting aanwezig. De opkomst kon hiermee als matig worden bestempeld.

Medewerkers van Van Es Architecten uit Sliedrecht toonden het voorlopige ontwerp van de nieuwe brandweerkazerne. Het is voor het architectenburo de eerste keer dat zij een brandweerkazerne hebben ontworpen. De uitdaging lijkt gelukt, de eerste reacties waren positief. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Naast vertegenwoordiging van Van Es Architecten waren er medewerkers van Brandweer Sliedrecht – onder wie operationeel manager Pieter Vink – en medewerkers van gemeente Sliedrecht aanwezig om het bouwplan nader toe te lichten en in gesprek te gaan met de bezoekers. Namens het College van B & W was wethouder Roelant Bijderwieden (VVD) van Gemeentelijk Vastgoed aanwezig.

Tekst gaat verder onder foto.

Een afbeelding zoals het nieuwe gebouw eruit gaat zien. (Foto via Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Hergebruik
Hergebruik van het bestaande politiebureau was een belangrijke opgave voor Van Es Architecten. De zuid- en westzijde worden heringericht, de ramen worden vernieuwd, er wordt een nieuw dak geplaatst. Verder wordt de buitenzijde van het pand optisch gemodificeerd, hierbij wordt voor de natuurlijke uitstraling gedeeltelijk hout toegepast. Ook de isolatie wordt verbeterd. Het cellencomplex aan de achterzijde (noord/rijkswegzijde) wordt afgebroken om plaats te maken voor stalling van de voertuigen. Er komen zes ingangen voor voertuigen.

Hoe vaak?
“Hoe vaak moet de brandweer uitrukken en hoe vaak gaan we die sirene dan wel niet horen?” was een ‘brandende’ vraag van de omwonenden. “Vorig jaar moesten we zo’n 150 keer uitrukken”, was het antwoord. Brandmeldingen zijn onder te verdelen in Prio 3 (geen spoed), Prio 2 (gepaste spoed, geen zwaailicht en geen sirene) en Prio 1 (hoge urgentie/zwaailicht en sirene). Vorig jaar is er in de nacht (tussen 10.00 uur in de avond en 06.00 uur in de ochtend) elf keer uitgerukt met Prio 1. Moderne brandweervoertuigen hebben de mogelijkheid om het volume van de sirene in de nachtelijke uren tot de helft te reduceren.

Uitrukmogelijkheden
In de nieuwe situatie krijgt de brandweer in principe twee (uitvals)wegen om uit te rukken. Eén via de Rijnstraat en de ander via de Stationsweg (vlakbij zuidzijde viaduct). Hier worden één of meerdere verkeerslichten geplaatst die bij een uitruk binnen tien seconden kunnen worden geactiveerd. Er wordt nagedacht over een extra uitvalsweg via het fietspad aan de westzijde onder het viaduct. Deze zou uitkomst kunnen bieden wanneer de Stationsweg vol met verkeer staat (bijvoorbeeld tijdens de spits). Via deze extra ‘onderdoorgang’ kunnen dan onder andere ook snel de industrieterreinen worden bereikt. Aanpassing van het betreffende fietspad en de fietsbrug zijn dan uiteraard noodzakelijk.  

PPMO
De nieuwe brandweerkazerne aan de Rijnstraat krijgt ook een ruimte voor Periodiek Preventief Medisch Onderzoek (PPMO). Dat is een periodieke medische keuring voor medewerkers in de repressieve dienst van de brandweer. Sliedrecht gaat daarmee een regiofunctie vervullen voor alle brandweerlieden die aangesloten zijn bij Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.

Bouwen
Het is de bedoeling dat Van Es Architecten aan het eind van het jaar 2023 met een definitief ontwerp komt met bijbehorend kostenplaatje. Het Raadsbesluit hierover wordt rond april 2024 verwacht. Als alles volgens plan verloopt kan de bouw dan in de zomer van 2024 starten. De bouw neemt zeker een jaar in beslag.      

6 gedachten over “Omwonenden nieuwe brandweerkazerne aan Rijnstraat bijgepraat over bouwplan”

  1. Snap ik dat er weinig belangstelling was, lees donderdag in het kompas dat het woensdag geweest was! Verder, ziet het er prima uit en de uitvalswegen is goed over nagedacht.

  2. Er wordt nagedacht over een extra uitvalsweg via het fietspad aan de westzijde onder het viaduct. Deze zou uitkomst kunnen bieden wanneer de Stationsweg vol met verkeer staat (bijvoorbeeld tijdens de spits).

    Het is altijd druk op de stationsweg, dus deze uitvalsweg moet er wel komen ook met het zicht op uitbreiding van Sliedrecht over het spoor.

  3. Het zou toch mooi zijn als er een op en afrit voor hulpdiensten zou komen als deze locatie in gebruik genomen zou worden de aanrijtijd zou daar voor incidenten op de A 15 tot een minium beperken. Met de route door Sliedrecht is er heel veel tijd verlies om naar de op en afritten te rijden met alle risico’s die dat met zich mee brengt, richting Gorinchem is het nog al een rit voor je er bent en Papendrecht idem via het fietspad dan zit je weer bij het tunneltje dat is ook een slinger om weer op de A 15 te komen.

  4. Het ontwerp ziet er mooi uit, iedere burger is er toch van overtuigt dat je goed brandweerkorps moet hebben, daarom is het jammer dat er zo weinig belangstelling was voor de voorlichtingsavond

Plaats een reactie

*=Verplicht veld