Officiële overdracht Cross-line monument

SLIEDRECHT – Woensdag 20 april 2016 vindt de 31e officiële overdracht plaats van het Cross-line monument op het Albrechtplein. In het kader van het project ‘Adopteer een monument’ heeft groep acht van de Henri Dunantschool vorig jaar de adoptietaak van het monument op zich genomen. Nu zal deze taak officieel worden overgedragen aan groep zeven van deze school.

Het Cross-line monument is in 1965 gemaakt door kunstenaar Hans Baijens werd het jaar daarop onthuld door wijlen Prins Bernhard. Links op de foto toenmalig burgemeester Christiaan van Hofwegen (PvdA). 

Op het monument staat de tekst:
‘Ter herinnering aan de crossline’
“De crossline heeft een belangrijke rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. Er was in de jaren ’44-’45 een route tussen Sliedrecht en Lage Zwaluwe, waarlangs mensen, medicijnen en informatie werden vervoerd. De crossers voeren met kano’s en roeiboten onder het oog van de Duitsers en waagden hun leven voor de vrijheid van ons land. We hopen dat die vrijheid nooit meer in gevaar zal komen.”

Eerst is er woensdag 20 april 2016 om 09.45 uur een korte bijeenkomst op het gemeentehuis waar burgemeester Bram van Hemmen (CDA) iedereen welkom heet en toespreekt. Enkele leerlingen van de Henri Dunantschool dragen daarna hun zelfgeschreven gedichten voor. Vervolgens verplaatst het gezelschap zich naar het Cross-line monument aan het Albrechtplein, waar tot 11.00 uur een programma wordt afgewerkt.

Adoptietaak
Het project ‘Adopteer een monument’ is een initiatief dat in 1985 is genomen door de Stichting Februari 1941, die inmiddels de organisatie hiervan heeft overgedragen aan het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het project is gericht op de leeftijdsgroep tien tot twaalf jaar en wordt in Sliedrecht uitgevoerd door de openbare basisschool Henri Dunant. De adoptietaak loopt een jaar, waarna deze wordt overgedragen aan de volgende groep.

In de waagschaal
Met de adoptie is het de bedoeling dat leerlingen vertrouwd raken met de ontstaansgeschiedenis van het monument en hen te leren begrijpen waarom ‘hij of zij’ bereid was zijn of haar leven voor het verkrijgen van vrijheid in de waagschaal te stellen. Ook wordt op deze manier meer inzicht gegeven in het begrip ‘vrijheid’ en de historische en hedendaagse ontwikkelingen die een bedreiging kunnen vormen voor de fundamentele waarden van ons democratisch systeem.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld