door Peter Donk
SLIEDRECHT – Tijdens de besluitvormende behandeling van het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035 kwam de lokale politieke partij Slydrecgt.NU dinsdagavond 24 september 2024 met een motie. Daarin keerden ze zich tegen ‘de omvorming van Sliedrecht tot een ’15-minutenstad’ en de invoering van een uitgebreide 30 km-zone. “Het is grote onzin om van Sliedrecht één groot woonerf te maken door overal een 30 km-zone in te stellen. We zijn toch niet ‘Amsterdam aan de Merwede’?”, sprak fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydrecht.NU) in de gemeenteraad.
Fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU): “Het idee dat we het hele dorp moeten vertragen om enkele knelpunten op te lossen, getuigt van een gebrek aan realiteitszin.” (Archieffoto gemeente Sliedrecht)
Bekend was al dat het Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035 niet de steun krijgt van Slydregt.NU. De partij zegt te staan voor een overheid, die haar burgers vertrouwt en hen ruimte biedt voor eigen verantwoordelijkheid. Van betutteling wil Jongeneel en zijn fractie verre blijven. Volgens Jongeneel brengt het bovendien ‘onnodige en kostbare maatregelen’ met zich mee ‘waar niemand om heeft gevraagd’. “Het mobiliteitsplan, met zijn nadruk op het STOMP-principe, marginaliseert het autoverkeer, de ruggengraat van onze lokale economie, en miskent de behoeften van inwoners en bedrijven die afhankelijk zijn van de auto”, aldus Jongeneel.
Onrealistisch
Daarnaast vindt Slydregt.NU het grote onzin om van Sliedrecht één groot woonerf te maken door overal een 30 km-zone in te stellen. Jongeneel: “We zijn toch niet ‘Amsterdam aan de Merwede’? Sliedrecht is een uniek dorp met zijn eigen karakter, en het kan niet vergeleken worden met een grote stad als Amsterdam. Dit plan lijkt bovendien te passen in een trend waar andere fracties ons dorp willen omvormen tot een zogenaamde “15-minutenstad,” waarbij alles te voet, met de fiets of het openbaar vervoer bereikbaar moet zijn. Hoewel dit concept misschien werkt in dichtbevolkte steden, is het volstrekt onrealistisch voor een dorp als Sliedrecht, waar veel inwoners en bedrijven afhankelijk zijn van de auto voor hun dagelijkse mobiliteit en werk.”
Motie
Door zoveel in te zetten op fietsen en openbaar vervoer, dreigen we volgens Slydregt.NU ‘onze lokale economie te verstikken en de bereikbaarheid te ondermijnen’. Veel straten in Sliedrecht zijn volgens Jongeneel simpelweg niet geschikt voor een grootschalige 30 km-zone. “Het idee dat we het hele dorp moeten vertragen om enkele knelpunten op te lossen, getuigt van een gebrek aan realiteitszin. Gerichte maatregelen en betere handhaving van bestaande regels zijn veel effectiever en goedkoper dan deze rigide aanpak. Daarom dient Slydregt.NU de volgende motie in: Tegen de Omvorming van Sliedrecht tot een “15-Minutenstad” en de Invoering van een Uitgebreide 30 km-zone”, sprak Jongeneel.
Onrust en hoge kosten
Slydregt.NU gelooft dat veiligheid en orde in het verkeer beter bereikt kunnen worden door handhaving van bestaande regels en bewustwordingscampagnes, niet door dure en ingrijpende herstructureringen van onze infrastructuur. Jongeneel: “Sliedrecht dreigt door de constante vernieuwingen en langdurige bouwwerkzaamheden onnodig opgezadeld te worden met onrust en hoge kosten. Rust en voorspelbaarheid in het verkeer zouden juist de veiligheid bevorderen. Slydregt.NU zegt “nee” tegen dit mobiliteitsplan. Wij pleiten voor een realistisch, efficiënt en betaalbaar beleid dat de vrijheid en verantwoordelijkheid van onze inwoners respecteert, zonder de belastingbetaler onnodig te belasten.”
Jongeneel ziet natuurlijk liever dat er overal 130 wordt gereden.
Eindelijk 30 kilometer zone, nu nog handhaven. Als idioten rijden de auto’s vlak langs kinderen. Automobilisten hebben over het algemeen geen geduld. Als ze jouw kind aanrijden zeggen ze nog geen eens sorry. Snel invoeren.
Misschien moet de raad zich eens realiseren dat ze er niet voor zichzelf zitten, maar voor de burgers en vragen en overleggen wat hun wensen zijn! Die betalen tenslotte hun salaris en de plannen die uitgevoerd worden! En dat 1 van hen zegt: dan gaan ze maar op de fiets….. schei toch uit!!!
Veel gevoel voor drama, maar kleine plaatsjes, zoals Sliedrecht, met op veel plekken kleine ‘winkelcentra’, zijn juist bij uitstek geschikt om goed bereikbaar te maken voor de fiets. Waarom goede OV-bereikbaarheid een issue zou zijn begrijp ik in het algemeen niet, zeker gezien de slechte bereikbaarheid van het station met het OV. Niet iedereen kan een auto betalen of wíl een auto, maar wordt er min of meer ingedrongen.
Of de rembrandt-, delta- of thorbeckelaan per definitie een 30-weg moeten worden weet ik niet, maar meer oog voor vatbare weggebruikers lijkt me niet onredelijk.
Als we ons niet met Amsterdam moeten vergelijken, kunnen we alsjeblieft die uit de VS overgewaaide onzin over 15-minuten steden vergeten.