Melden komst patiënt bij SEH: ‘Betere voorbereiding en minder kans op fouten’

DORDRECHT / SLIEDRECHT – De Spoedeisende Hulp (SEH) van het Albert Schweitzer ziekenhuis krijgt voortaan zodra de ambulance vanuit bijvoorbeeld Sliedrecht richting Dordrecht vertrekt te horen wat er aan de hand is en wat er nodig is.

Dit is Edgar, ambulanceverpleegkundige. Zodra hij begint met het opstellen van een digitale overdracht. Artsen en verpleegkundigen op de SEH kunnen zo sneller en beter voorbereidingen treffen voor de ontvangst van de patiënt. (Foto Frederike Slieker)

Directeur Hans Janssen van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid zegt dat een langgekoesterde wens in vervulling is gegaan. “Sneller, vollediger, veiliger: alles aan deze innovatie is in het belang van de patiënt. En vanuit onszelf bezien, is dit nu echt een verbetering die direct voortvloeit uit de coöperatie die wij met het Albert Schweitzer ziekenhuis en het Erasmus MC zijn aangegaan”, aldus Janssen.

Andere communicatie
Bij aankomst op de SEH overhandigde de ambulancebemanning tot voor kort nog een papieren uitdraai, afkomstig van de printer in de ambulance. Daarop stonden onder meer patiëntgegevens, resultaten van controles, een beschrijving van de omstandigheden en een voorlopige diagnose. De aankondiging dat men onderweg was naar het ziekenhuis, werd telefonisch gedaan. Eén en ander is overbodig geworden nu een snelle beveiligde koppeling is aangebracht tussen het systeem CityGIS van de ambulancedienst en het elektronisch patiëntendossier HiX van het ziekenhuis. Overtypen en inscannen is voorbij.

Zaken alvast regelen
SEH-verpleegkundige en coördinator van de zogenoemde ‘e-spoedkoppeling’ Sjaak Terlingen vertelt: “Ruim voordat de ambulance met de patiënt bij ons aankomt, hebben we al een beeld van wat er nodig zal zijn. We kunnen alvast zorgverleners en de meest geschikte kamer vrijspelen, speciale middelen klaarzetten en scan- en laboratoriumaanvragen doen. De overdracht wordt direct gekoppeld aan het medisch dossier van de patiënt zoals dat bij ons bekend is. Dus we kunnen de geschiedenis van de patiënt alvast bekijken en we weten vooraf of er behandelbeperkingen gelden.”

BurgerServiceNummer (BSN)
De werkwijze heeft legio voordelen. Terlingen: “Naast de tijdwinst en de mogelijkheid om ons beter voor te bereiden, wordt ook de kans op foute inschrijvingen kleiner. Voorheen werden de naam en de geboortedatum doorgebeld, maar dat was niet volledig betrouwbaar door ruis en verschrijvingen en doordat mensen met dezelfde, of bijna dezelfde naam op dezelfde dag geboren kunnen zijn. Nu typt de ambulanceverpleegkundige het BSN in en vanaf dat moment is er geen twijfel dat we het over dezelfde patiënt hebben.” Terwijl in de ambulance nog wordt getypt, wordt de overdracht in het scherm van de SEH realtime aangevuld. De ambulanceverpleegkundige kan zelfs foto’s meesturen, bijvoorbeeld van een ongelukssituatie, die de aard van het letsel verduidelijkt.

Back-up
De doorlooptijd van de overdracht op de SEH wordt naar verwachting korter. Dit zou kunnen leiden tot het sneller weer beschikbaar zijn van ambulances, al is dat op dit moment nog niet aangetoond. Na een testperiode van twee maanden met de digitale koppeling én de papieren overdracht naast elkaar, zijn het ziekenhuis en de ambulancedienst in februari 2021 helemaal is overgegaan op de e-koppeling. Terugvallen op de oude werkwijze als back-up kan altijd nog. De printer in de ambulance blijft, omdat een uitdraai soms nodig is voor een huisarts, bijvoorbeeld als een niet-vervoerde patiënt thuis wordt achtergelaten.

Digitale koppeling
De telefonische kennisgeving vanuit de ambulance dat men eraan komt, blijft in twee gevallen voor de zekerheid bestaan, namelijk bij een patiënt na of tijdens een reanimatie en bij een verdenking van een beroerte. In die situaties moeten met de grootst mogelijke spoed voorbereidingen in gang worden gezet en moet een persoon meteen bevestigen dat dit goed is overgekomen. De digitale koppeling werkt ook voor ambulancediensten uit andere regio’s die technisch in staat zijn tot digitaal aankondigen. Ambulancediensten uit regio’s die dit nog niet kunnen, blijven de patiënt gewoon overdragen zoals ze dat altijd deden. Voor patiënten die niet in het Albert Schweitzer ziekenhuis bekend zijn, werkt de vooraankondiging ook, alleen wordt bij hen het medisch dossier niet zichtbaar.

2 gedachten over “Melden komst patiënt bij SEH: ‘Betere voorbereiding en minder kans op fouten’”

  1. Jammer, dat niet gelijk afspraken zijn gemaakt met het Beatrixziekenhuis in Gorinchem.
    Ook daar willen mensen uit deze regio naar toe.

  2. In england is deze methode al jaren zie ik op tv in ambulance uk,hoorde ik van kennissen.
    het red mensen levens zeker en men staat soms buiten al klaar om over te nemen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld