door Peter Donk
SLIEDRECHT – De gemeenteraad stond dinsdagavond 23 april 2024 voor een belangrijk besluit. Het College van B & W vroeg de gemeenteraad in te stemmen met voorkeursvariant en bijbehorende oplossingen voor de voorzieningen, onder voorwaarden in te stemmen met een voorbereidingskrediet van € 3,8 miljoen, waarvan € 1,9 miljoen wordt afgedekt door en bijdrage van derden, in de reserve Koers 2030 een bedrag van € 1,9 miljoen te reserveren als risicodekking voor het voorbereidingskrediet, in de reserve Koers 2030 een bedrag van € 4,5 miljoen te reserveren voor het afboeken van de boekwaarde van de Lockhorst (en de korfbalvelden) en om in te stemmen met de begrotingswijziging. Met de instemming gaat het zalencentrum plat over een aantal jaren. Tegen de noord-zuidverbinding stemden alleen de lokale politieke partijen PRO Sliedrecht en Slydregt.NU.
De gemeenteraadsvergadering dinsdagavond 23 april 2024 in partycentrum De Lockhorst. (Foto Peter Donk / Sliedrecht24)
Tekst gaat verder onder afbeelding.
De noord-zuidverbinding zoals het college deze presenteerde aan de gemeenteraad.
Tijdens de hele avond vlogen er moties en amendementen over tafel. Al deze stukken zijn hier online terug te vinden.
Instemming
Raadslid Gerard van Urk (SGP-ChristenUnie) verwees naar de oordeelsvormende vergadering. “Wij zijn voor woningbouw in noord. Om een bijdrage te leveren aan de woningmarkt, De wijk heeft een goede ontsluiting nodig”, aldus Van Urk, die sprak van een ‘zorgvuldig proces’ en daarom kon zijn fractie instemmen met de voorkeursvariant. Van Urk: “Het groot project met de nodige uitdagingen, We zullen voortvarend te werk moeten gaan en denken aan veiligheid.”
Goede sociale verbinding
Namens de christendemocraten voerde raadslid Vincent Prins (CDA) het woord. “De nieuwe woonwijk Sliedrecht-Noord verdient een goede verbinding met de rest van Sliedrecht. Het huidige Sliedrecht-Zuid verdient ook een goede verkeersstructuur. Als we achterover blijven leunen, loopt het verkeer in Sliedrecht vanzelf vast. Ook is het nodig om voor een goede sociale verbinding te zorgen tussen noord en zuid. De nieuwe noord-zuidverbinding draagt daar zeker aan bij”, was Prins namens zijn partij van mening.
Niet breder en groener
In de noord-zuidverbinding komt wat het CDA betreft een viaduct te liggen over de A15. Prins: “Op het viaduct komen bomen en struiken. Daarmee krijgt het viaduct een groene uitstraling en draagt het bij aan klimaatadaptatie en biodiversiteit. In de oordeelsvormende vergadering van 9 april stelde ik voor om extra subsidies te zoeken in Den Haag en in Brussel om een breder en groener viaduct mogelijk te maken. In de voorbereidingsfase is het echter noodzakelijk om zekerheid te hebben over het budget om een goed technisch ontwerp te kunnen maken. We kunnen niet uitgaan van mogelijk of misschien. Ik heb dus besloten om geen motie in te dienen voor een breder en groener viaduct, hoe graag ik zo’n variant ook zou willen.”
Moties fietspad
De nieuwe verbinding moet volgens Prins niet alleen groen zijn, maar ook veilig. Hij ging al gedetailleerd in op de plannen. Prins: “Op het fietspad is voldoende ruimte nodig om elkaar veilig te kunnen passeren of in te halen. In de landelijke Ontwerpwijzer Fietsverkeer wordt geadviseerd om drukke fietspaden niet smaller te laten zijn dan 4,5 meter. Daarom wil ik graag een motie indienen om in het technisch ontwerp een fietspad in te tekenen van minimaal 4,5 meter breed.” Hij kwam met een motie ‘Veilig fietspad noord-zuid’. “Tijdens de aanleg van de nieuwe noord-zuidverbinding gaan omwonenden overlast ervaren. Met name bewoners van huizen die niet onderheid zijn maken zich hier zorgen over. Daarom dien ik samen met de fractie van SlydregtNu een motie in voor het uitvoeren van deformatiemetingen in de directe omgeving van de bouwwerkzaamheden en zeker in de huizen aan het Februariplantsoen. Ik wil graag dat de metingen plaatsvinden voor, tijdens en na de bouwwerkzaamheden.” Tegen stemde uiteindelijk SGP-ChristenUnie.
Fundamentele bezwaren
Fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU) vond dat de gemeenteraad stond voor een ‘significante beslissing’. “We debatteren over het voorstel ‘Noord-Zuidverbinding – De Groene Verbinding’, een project dat niet alleen de geografische structuur van onze gemeente zal veranderen, maar ook een diepgaande impact zal hebben op onze gemeenschapsvoorzieningen en het lokale milieu”, sprak Jongeneel. Vervolgens kwam hij namens zijn lokale politieke partij met fundamentele bezwaren tegen het plan. Jongeneel: “Ten eerste, het voorgestelde ecoduct, dat De Lockhorst en andere maatschappelijke voorzieningen zal vervangen, brengt enorme financiële en logistieke uitdagingen met zich mee. Het is gepland op een van de meest problematische bouwterreinen, een veenachtige polder, wat alleen maar de complexiteit en de kosten verhoogt.”
Greenwashing
Jongeneel was kritisch over hoe dit project is gepresenteerd. “Het ecoduct-project wordt naar de mening van Slydregt.NU gebruikt als een vorm van greenwashing, waarbij het wordt voorgesteld als een aanzienlijke milieuvriendelijke verbetering. Echter, als de daadwerkelijke milieubijdragen minimaal zijn en de milieu- en financiële kosten onderbelicht blijven, dan zouden we misleid kunnen worden door een schijn van duurzaamheid die niet overeenkomt met de realiteit. Als je bijvoorbeeld kijkt hoe makkelijk deze coalitie ermee instemt om een deel van het Willem Dreespark op te offeren voor woningbouw dan lijkt de aanleg van dit ecoduct inderdaad op greenwashing”, vond Jongeneel. Voor het viaduct stemden uiteindelijk alleen Slydregt.NU.
Kwaliteit
Raadslid Martin van Rossum ging eerst in op de woningnood. “In Nederland, maar ook zeker in Sliedrecht. We moeten bouwen. Daarom staat voor de VVD de ontwikkeling van Sliedrecht-Noord hoog. Heel hoog. En wij zijn bereid om geld beschikbaar te stellen om dit mogelijk te maken. Met het risico dat dit niet doorgaat. De kosten gaan nu eenmaal voor de baat uit”, aldus Van Rossum, waarna hij overging naar de ‘groene’ noord-zuidverbinding. Van Rossum: “Het is heel simpel: voor die wijk is een goede verbinding nodig. En wij kiezen voor een aantrekkelijke verbinding. Wij willen echt kwaliteit. We hebben maar één keer de kans ons dorp te verbinden met de polder. Dan moet je niet penny wise, pound foolish handelen.”
Blijf in gesprek
De VVD is ervan overtuigd dat deze verbinding veel impact hebben op het dorp. Van Rossum: “Het is echt een kans. Maar het gaat ook negatieve impact hebben. Daar zijn we ons van bewust. Er zijn zorgen. Bij omwonenden. Bij verenigingen. Omwonenden vrezen onder meer voor de stabiliteit van hun woning. Zoals we de vorige keer zeiden: we hebben wat ons betreft als verplichting om iets te doen met die zorgen. Het voorstel van het CDA om goed toezicht vooruitlopend en tijdens de aanleg kan daarom op onze steun rekenen. De wethouder heeft vorige keer toegezegd bij de volgende vergadering te komen met een helder overzicht. Daarin staat wanneer een vereniging helaas moet wijken en wanneer een nieuwe accommodatie wordt opgeleverd. Wij zijn daar tevreden mee. Dat moet een deel van de zekerheden wegnemen. Met een nadrukkelijke oproep: blijf hierover in gesprek met de verenigingen.” VVD Sliedrecht wil graag snel meer duidelijkheid over een nieuw zalencentrum.
Gesprek gedeputeerde
PRO Sliedrecht wilde het betoog uit de oordeelsvormende vergadering. Ze bezochten Den Haag en zaten daar met de gedeputeerde aan tafel. Een naam van de gedeputeerde noemde de partij niet. “PRO Sliedrecht is geen voorstander van een noord-zuidverbinding en zal tegen stemmen”, aldus fractievoorzitter Mark Verheul (PRO Sliedrecht). Ook viel uit de woorden van Verheul op te merken dat de wethouder met de fractie nog heeft gesproken om op één lijn te komen.
Geen oplossingen
Inmiddels worden de plannen om ten noorden van de spoorlijn 1805 woningen te bouwen (waaronder 405 sociale huurwoningen) volgens de PvdA steeds concreter. “Vooral het vooruitzicht van die sociale huurwoningen stemt ons, als rechtgeaarde sociaaldemocraten, tot tevredenheid. Tegen de zomervakantie zullen we hopelijk meer duidelijkheid krijgen over de financiële haalbaarheid van de plannen. Op dat moment moet ook duidelijk worden of de bouwplannen voldoende rendabel zijn voor de ontwikkelaars om substantieel bij te dragen aan de bouw van de noord-zuidverbinding. Want: als er geen financieel haalbaar plan mogelijk is komt die verbinding er niet, en kan er dus ook niet worden gebouwd. Dan over de inhoud. In beslispunt 1 wordt gevraagd in te stemmen met, ik citeer: de voorkeursvariant en bijbehorende oplossingen voor de voorzieningen. Maar als je de stukken goed leest moet je constateren dat er op dit moment nog niet echt sprake is van oplossingen”, aldus Ben van der Plas (PvdA).
Roept vragen op
Er is wel een soort vlekkenplan waarop de huidige gebruikers volgens Van der Plas opnieuw zijn ingetekend: “Maar als je de reacties van de verenigingen en omwonenden op het voorkeursmodel leest, moet je concluderen dat er in drie participatierondes misschien wel veel besproken is, maar dat er ook nog veel vragen zijn, en wensen die nog moeten worden ingevuld. Of onvrede over de weergave van gevoerde gesprekken en de gemaakte afspraken, zoals bij de Sociale Moestuin. Dat roept bij onze fractie de vraag op waar we ons nu eigenlijk op vastleggen als we instemmen met beslispunt 1. Wij hebben er begrip voor dat in deze fase nog geen sprake kan zijn van volledige overeenstemming met iedereen. Maar op het moment dat er een besluit moet worden genomen over het realiseren van de noord-zuidverbinding, ergens eind volgend jaar, zal daar toch voldoende draagvlak voor moeten zijn.”
Tekst gaat verder onder foto.
Voortgang rapporteren
Na een korte schorsing kwam wethouder Ton Spek (CDA) van Wonen en Programma Ruimtelijke Vernieuwing beloofde elk kwartaal de voortgang te zullen rapporteren aan de gemeenteraad. Hij vertelde ook dat het voorbereidingskrediet voor het voorbereiden is. “Het het investeringskrediet gaan we echt aan de slag”, aldus Spek. Die ook inspecties aan de huizen van o.a. het Februariplantsoen vooraf, tijdens en achteraf toezegde. Spek vertelde dat zeventien varianten zijn onderzocht en het idee van Slydregt.NU is volgens Spek te dicht bij woningen. Hij doelde op de variant van de lokale partij voor een viaduct naar noord vanaf de Lijsterweg. Spek ontraadde de motie. Spek vertelde dat de raad er vanuit mag gaan dat we aan het eind van het voorbereidingskrediet er een overzicht komt. Dat is het moment als de raad beslist over het investeringskrediet. Spek vertelde ook dat er nog geen overeenstemming is gekomen met de nieuwe locatie voor Moestuin Sliedrecht. Op 1 juli 2024 kan de gemeente zeggen of er een overeenkomst is tussen de gemeente en projectontwikkelaars (van wie ook verwacht wordt dat ze mee investeren in de noord-zuidverbinding.
Tegen afbraak Lockhorst
Als het gaat over het gevraagde krediet dan vindt PvdA Sliedrecht het verantwoord om dit beschikbaar te stellen. Van der Plas, in tweede termijn: “Het gevraagde bedrag is beschikbaar in de reserve Koers 2030, en als we eind volgend jaar moeten concluderen dat de noord zuidverbinding financieel niet haalbaar is hebben we misschien 1,9 miljoen uitgegeven, maar zal dat geen meerjarige gevolgen voor de gemeentebegroting hebben. Wat ons wel dwars zit is dat De Lockhorst moet verdwijnen als de noord-zuidverbinding wordt gerealiseerd. Enerzijds vanwege de boekwaarde van 4,4 miljoen die moet worden afgeschreven, anderzijds omdat nog lang niet duidelijk is of hiervoor wel gelijkwaardige voorzieningen terugkomen. En wat dat dan allemaal gaat kosten. Dat moet wat ons betreft bij de projectkosten worden opgeteld. Wij vinden dat nu de volgende fase moet worden ingezet, zodat duidelijk wordt of een financieel haalbaar bouwplan kan worden gerealiseerd en dat bouwplan zodanig rendabel is dat de ontwikkelaars voldoende kunnen bijdragen om de noord-zuidverbinding mogelijk te maken.”
Stemming
Marco Roza; wat een domme opmerking om te zeggen dat de moestuinen wel weggelaten kunnen worden. Het eten uit de supermarkt is erger vervuild dan eten uit de sociale moestuin en de volkstuinen.
Als ik u was zou ik maar stoppen met ademhalen en waterdrinken want pfas zit ook in de lucht en in het drinkwater.
Beste meneer Roza, ik nodig u graag een keer uit voor de koffie.
Wat is dit voor raar ontwerp?
Gaat de kinderboerderij ook verdwijnen bij de aansluiting op de Thorbeckelaan? Sluit de weg aan op de bestaande rotonde dan verdeeld het verkeer zich beter. De Thorbeckelaan is al een gevaarlijke weg deze wordt alleen nog maar gevaarlijker. En waarom niet gewoon de lijsterweg doortrekken naar noord zal waarschijnlijk veel schelen in de kosten en misschien dat de voetbal vereniging dan ook eens fatsoenlijke voorzieningen of andere locatie kan krijgen. En het zwembad wordt gespaard.
In een democratie respecteerd men het woord van de ander en geeft men aan z’n eigen woord een onderbouwing om meerwaarde te geven aan zijn woord.
Ik kom ook nooit in het zwembad, 50 jaar geleden wel.
Ik had iedereen wel een buitenbad gegund in de zomer, voor jong en oud (er).
De jeugd heeft de toekomst wordt weleens gezegd maar dat daarin geïnvesteerd wordt, dat is in Sliedrecht toch wel bar slecht te noemen.
Huizen zijn nodig maar leefbaarheid ook.
En huurders, hebben in Sliedrecht weinig in te brengen. Laat staan bezwaar maken. Het gaat toch de prullenbak in door de bestuurders.
Uiteindelijk zal onze absoluut vorst, Ton Spek, voor ons wijsheid vinden en bepalen wat er moet gebeuren. Als trouwe onderdaan zal ik me schikken, ik maak me wel zorgen over het verder verstenen en volgebouwd worden van het toch al grijze, grauwe sliedrecht met nu al veel te weinig groen. Wat de moestuinen betreft, gewoon weglaten ten gunste van meer groen. Laten we eerlijk wezen, de bodem is hier dusdanig vervuild dat eten uit een moestuin tot gezondheidsschade kan leiden en niet realistisch is.
Ik zie totaal geen democratie.
De uitslag was ook eigenlijk voorspelbaar.
Ook het stukje “blijf in gesprek” staat mooi maar er komt echt niks van. Natuurlijk zullen zulke uitvoeringen een hele ingreep zijn voor het dorp en geeft het zorgen….maar dat zijn de plannen alleen al!
Dit alles geeft een totale onzekerheid zoals het al een tijd aan de gang is. Dan hoef ik het project warmtenet maar te noemen.
Dus waar het college en de raad wekelijks zit en zich laat bedienen krijgt nu een sloop als dank.
Eigenlijk wisten we dit al.
Alle achterkamer bezoeken die in tussentijd zijn afgelegd door de college leden en het handje klap hebben geresulteerd in het doordrammen van dit plan.