CDA maakt zich zorgen over sluipverkeer en stelt vragen

SLIEDRECHT – “De A15 naar Gorinchem wordt immers nog niet verbreed. De laatste tijd lijkt het in Sliedrecht steeds drukker te worden met doorgaand autoverkeer. Vooral in de avondspits komt het vaak voor dat auto’s stilstaan of langzaam moeten rijden op o.a. de Ouverture, de Deltalaan, de Thorbeckelaan en de Sportlaan”, schrijft raadslid Vincent Prins (CDA) dinsdag 28 oktober 2025 aan het College van B & W. Hij heeft vragen over sluipverkeer. Over mobiliteit gaat CDA-wethouder Ton Spek. 

Vorig jaar is het Verkeers- en Mobiliteitsplan Sliedrecht 2035 vastgesteld door de gemeenteraad. Prins: “In de raadsvergadering van 24 september 2024 zei ik dat ik verwachtte ‘dat we in de komende jaren alleen nog maar meer sluipverkeer krijgen.”  (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

In januari 2026 houdt de gemeente Vijfheerenlanden een congres waar bestuurders en ambtenaren van andere gemeenten welkom zijn. Prins weet de inhoud al: “Tijdens het congres wordt verteld hoe Vijfheerenlanden succesvol strijdt tegen sluipverkeer. Andere gemeenten hebben wellicht ook waardevolle tips. Het lijkt me voor het Sliedrechtse college en de ambtelijke organisatie zeker de moeite waard om te horen hoe Vijfheerenlanden en andere gemeenten sluipverkeer ontmoedigen of voorkomen.”

Vragen
Van het college wil Prins ook horen of ook zij vinden dat het lijkt alsof er de laatste tijd meer sluipverkeer door Sliedrecht rijdt. “Bent u met mij eens dat sluipverkeer in Sliedrecht slecht is voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid?”, vraagt Prins, “Wat gaat u doen om te voorkomen dat er sluipverkeer door Sliedrecht rijdt?” Prins wil weten of het college van plan is begin 2026 deel te nemen aan het congres van Vijfheerenlanden over het tegengaan van sluipverkeer.

9 gedachten over “CDA maakt zich zorgen over sluipverkeer en stelt vragen”

  1. Dit zal in het voorjaar nog wel gekker worden. Schijnbaar gaat de parallelweg in onderhoud. Voor dat de Merwedebrug er uit gaat
    En de gene die hier over gaat daar is ook niet veel van te verwachten. Zal wel weer een onderzoek aan vooraf gaan van een extern bureau naar sluipverkeer.

  2. Helaas komt het tegenwoordig wel bijna elke dag voor, dat het verkeer op de A15 slecht doorloopt en tal van automobilisten de sluiproute nemen over het industrieterrein enz. Dat betekent dat het gewone verkeer uit Baanhoek-West vast staat. Een alternatief voor deze bewoners is dan de Baanhoek (30 km), maar in feite is dat een slecht alternatief. Je zit dus vast met je auto en dat irriteert steeds meer. Als straks ook over het spoor gebouwd gaat worden, hoe gaan we het verkeer dan leiden? Goed dat Vincent Prins (CDA) dit aankaart, maar dan ook graag doorpakken. Misschien een interessant punt bij de gemeenteraadsverkiezing in maart 2026.

  3. Sliedrecht wordt een verkeersinfarct waar je nooit meer gemakkelijk kunt parkeren of rijden in de spits.

    Maar liefst 6500 auto bewegingen per dag richting Sliedrecht als de 1880 woningen klaar zijn.

    Jarenlang Sliedrecht een bouwput met groot bouwverkeer.

    Alle verenigingen ontheemd.

    Geluidsoverlast en als het klaar is . Geluidsoverlast, lichtoverlast, fijnstof, uitlaatgassen een hel voor omwonenden en waarschijnlijk alle grote bomen weg.

    En als dorp zijn we failliet.

    5 jaar ellende en pas in 2032 oplevering eerste huizen.

    Er staat nergens zwart op wit of een Sliedrechter voorrang krijgt op een woning.

    Ze waren niet duidelijk of er iets onder de 400.000 komt.

    En zo lang wij in Woonkeus zitten gaan de sociale huurwoningen naar Dordtenezen.

    Verenigingen jarenlang in de rotzooi.

    Oh ja en de projectleider en wethouder Spek willen dat je massaal de auto uitgaat en gaat fietsen en wandelen het stomp principe. Uiteraard waren beide met de auto bij De Lockhorst.

    De bakfiets zei Wethouder Spek ipv een auto.

    Betutteling om u uit de auto te krijgen. (Agenda 2030)

    Parkeerterrein Lockhorst puilde uit gisterenavond.

    Waar komen nieuwe parkeerplaatsen bij Korfbal en Kinderboerderij?

    Inwoners blijf scherp.

    Er is ook nog lang geen woningbouw vergunning.

    Straks is er een 70 miljoen project plus inflatie aan de gang en worden er geen of weinig huizen gebouwd.

    Fietst u als vrouw alleen veilig van de Kerkbuurt naar Noord? Vooral savonds? Uw kinderen?

    Zeker met een AZC om de hoek.

    Ze doen alsof er een sprookjesbos komt.

    Sliedrecht soms is tevreden zijn met dat wat er is ook belangrijk.

    En laat ze voor uw kinderen beginnen voorrang te geven op de bouw Winklerplein, Rabobank, Watertorenterrein.

    Kerkbuurt en wellicht ergens een laagje erop en een Tiny Houses Park.

    Kijk de raadsvergadering van gisteren terug als u ❤️ voor Sliedrecht heeft.

    Bekijk alle video’s hier

    raad.sliedrecht.nl/Vergaderingen/Beeldvormend-Gemeenteraad-Sliedrecht/2025/28-oktober/20:00

  4. Over de Peulenlaan in Hardinxveld is het vaak ook niet meer te doen.
    Je kunt er na 16.00 uur eigenlijk niet meer op.
    Ook niet als voetganger.
    Dit vind ik onacceptabel voor zo’n klein dorp.

  5. Peulenstraat in Hardinxveld-Giessendam idem dito. Al jaren een sluipverkeer route ivm file’s op de A15

  6. zou zo erg worden als dacht vorig jaar ga niet meer om 5 uur op hoek staan.
    simpel auto,s namen fiets pad om in te voegen en gemotoriseert verkeer brommer enz de stoep.

  7. Deltalaan is altijd al een zeer drukke doorgaande weg, kan mij ook niet meer de tijd herinneren dat je tijdens de spits gewoon kan doorrijden op de Deltalaan. Het is nog erger met regen en als de A15 file heeft. En dan willen ze over een paar jaar nog veel meer verkeersbewegingen over de Deltalaan en dergelijke, hoe dan?

  8. Wacht maat tot nieuwe viaduct ovet A15 voor ontsluiting Noord_Zuid uitgevoerd gaat worden met 2 landhoofden en middenbermsteunpunt waarbij ivm werkruimte meerdere rijbanen afgesloten moeten worden. Dan wordt het feest nog groter!

  9. “de laatste tijd” is een rekbaar begrip, maar ouverture is nooit anders geweest, en als je het over de andere plekken hebt denk ik dat je met die laatste tijd de laatste jaren bedoeld, want ik kan me niet anders herinneren dan drukte…

Plaats een reactie

*=Verplicht veld