‘Levensgevaarlijke situatie bij geladen trailer Nijverwaard’

SLIEDRECHT – Bij één van de trailers die staat geparkeerd op de hoek Ringerstraat / Leeghwaterstraat op bedrijventerrein Nijverwaard is de situatie levensgevaarlijk. Dat is het oordeel van een deskundige, die voor Sliedrecht24 de situatie vrijdag 31 maart 2017 van dichtbij heeft bekeken.

Het gaat om deze afgekoppelde oplegger van het bedrijf Den Haan uit Papendrecht. De steunpoten horen 90 graden haaks op de laadvloer te staan. De spanning op de poten is op dit moment zo hoog dat deze oplegger volgens de deskundige op instorten staat. (Foto Sliedrecht24)

Doordat de lading buizen niet is vastgezet, ontstaat hier volgens de deskundige een levensgevaarlijke situatie! Sliedrecht24 publiceerde donderdag al een column over de trailers en het parkeerbeleid op het bedrijventerrein.

Gewicht en gevolgen
Het wegzakken in de nieuwe straat heeft de steunpoten doen buigen en staan op het punt van scheuren / breken. De combinatie van het gewicht van de lading wordt geschat op zo’n 24 ton. Als de steunpoten het begeven, verspreidt de lading buizen zich over het wegdek. Dan zal je maar net passeren, bijvoorbeeld op de fiets. Het gerenoveerde straatwerk is door het gewicht van de lading op de steunpoten nu alweer beschadigd. Volgens de deskundige is het a-sociaal en zijn maatregelen noodzakelijk en ontbreekt handhaving in het parkeerbeleid.

Reactie
De gemeente Sliedrecht reageerde vrijdagmiddag nadat Sliedrecht24 om een reactie had gevraagd. “We hebben gebeld met Den Haan (Intrahaan Transport BV-red.) en hen gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben we aangegeven dat het langdurig stallen van opleggers niet toegestaan is en dat hij op eigen terrein zal moeten stallen. Volgens hen is iemand er al op uit om het op te lossen”, aldus de gemeente Sliedrecht. 

17 gedachten over “‘Levensgevaarlijke situatie bij geladen trailer Nijverwaard’

  1. En het loopt allemaal weer af met een sisser….
    Het desbetreffende bedrijf zou een boete moeten krijgen door het in gevaarbrengen van passanten.
    Zodat het niet nog een keer voor komt.
    Men kan alle regeltjes hier wel opnoemen maar voorkomt niet dat het nogmaals gebeurt.
    Zo als hier wordt aan gegeven gaat het om een levensgevaarlijke situatie.
    En dat is nog al wat al zeg ik het zelf.
    24 ton naar schatting…. als dat over straat rol en er komt iemand onder… is het leed niet te overzien!

  2. Vrij parkeren op de Nijverwaard. Er komt een bord bij de afrit om te proberen meer voor buitenlandse trukkers een slaap/rustplaat te creeren

  3. Sliedrecht is een vrijplaats voor parkeren. Campers, aanhangwagens trailers, maakt niet uit. Klachten, het antwoord van de gemeente is dat handhaving niet mogelijk is zonder zwaarwegende bezwaren. Zelfs schriftelijk bevestigd. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat met de komst van de bootjeshelling de hele omgeving vol komt te staan met trailers en bootjes. Handhaving? Nooit van gehoord, meneer…

  4. Wanneer u de foto bekijkt, ziet u dat de poten niet meer haaks op het chassis staan, vandaar mijn conclusie.

    U ook een fijn weekend!

  5. Van dat technische mankement was ik niet op de hoogte.
    Dan heeft u gelijk!
    Goed weekend! 😉

  6. Onjuist.

    Deze steunpoten staan al krom op het chassis, zelfs na het omhoog draaien van de steunpoten zullen ze niet vanzelf terugbuigen.
    Metaal is niet zo elastisch…..

  7. Volgens mij heb ik wel gelijk:
    De trailer moet even aangekoppeld worden, zodat beide poten even ‘omhooggezwengeld’ kunnen worden. Vervolgens de metalen plaat, cq. houten balk/plaat op de juiste plaats eronder. Dan de poten weer uitdraaien en in volledig haakse positie laten zakken, klaar is Kees! Dit beschrijf ik ook hierboven, alleen in iets andere bewoordingen… 😉

  8. U heeft volkomen gelijk, behalve dan deels bij punt 2.
    Een houten balk onder de poten leggen heeft nu geen zin meer, de poten zijn al zover door gebogen dat ze onder hoogspanning staan en dat het gewoon wachten is op de klap die komen gaat.

  9. Ten eerste: deze trailers (uit Papendrecht!) horen hier sowieso niet te staan.
    Ten tweede:
    Den Haan moet z.s.m. met truck uit Papendrecht komen om deze trailer aan te koppelen – ‘poten’ omhoog draaien – houten (beter metalen) vierkant van zo’n 60-80 cm. onder beide ‘poten’ plaatsen om de druk/het gewicht te verdelen! Alleen op deze manier is de onveilige situatie direct op te lossen…
    Ten derde: Doe dit dan direct bij alle beladen trailers!
    Ten vierde: Ga u (Den Haan) intern beraden om al deze trailers op een meer ‘passende’ locatie te parkeren…

Een reactie plaatsen