Column: Parkeerbeleid trailers

Mag je hier langer dan 24 uur een aanhanger parkeren? Is parkeren voor meerdere dagen met een trailer toegestaan? Heb jij deze borden al zien staan in Sliedrecht. Ik niet. En de vakantietijd komt er weer aan. Caravan of motorhome wat langer voor de deur? Wat wil de gemeente? Vasthouden aan de huidige regels? Maar dan overal.

Een rondje doen in de avond op het bedrijventerrein. Sommige opleggers staan er zonder kenteken. (Foto Sliedrecht24)
 

Ik schrijf deze column na de oproep voor de eigenaar van een afgekoppelde boottrailer op de Leemanstraat die de gemeente wil opsporen, zodat deze oplegger daar verdwijnt. Wie in de avonduren over het bedrijventerrein rijdt, ziet een overvloed aan afgekoppelde opleggers. Ze staan er vaak meerdere dagen. Er zijn vrachtwagenchauffeurs, die daar de gemeente eerder op wezen, weet ik. We hebben het de afgelopen maanden eens in de gaten gehouden.

Wat valt op? Het bedrijf Den H. uit Papendrecht koppelt overbodige trailers in grote getalen af op ‘ons’ industrieterrein om ze vervolgens maanden te laten staan. Zo stonden er sinds vorig jaar Pasen vijf roestige trailers die letterlijk al tientallen jaren oud zijn. Deze werden in januari weggehaald, toen het straatwerk gerenoveerd moest worden.
 
Direct nadat het straatwerk werd voltooid heeft deze firma weer drie oude beladen trailers met roestige pijpen ‘gedumpt’, die er inmiddels ook alweer vijf weken staan. Ook op de Beyerinckstraat staan enkele opleggers afgekoppeld wegens misschien overcompleet? Niemand lijkt zich in het gemeentekantoor daar druk over te maken?
 

Chauffeurs klagen over de trailers, omdat ze parkeerplaatsen bezetten voor de chauffeur die bij dag en ontij thuiskomt en vervolgens zijn wagen niet fatsoenlijk kwijt kan. Nu komt het. Het vervelende van dit verhaal is dat ze juist ‘geparkeerd’ worden in de spaarzame straten waar er nog geparkeerd mag worden door vrachtwagens. Chauffeurs die hier hooguit 9 uurtjes per nacht willen parkeren, wijken noodzakelijk uit naar overgebleven straten.

Dat geeft weer andere irritatie bij ondernemers. Een woonwarenhuis plaatste zelfs stapels met pallets op de parkeerstroken om deze parkeerplaatszoekende chauffeurs te weren uit zijn straat. De vrachtrijders – als je ze er over spreekt – noemen het ’te kinderachtig voor woorden’. Maar feitelijk ligt de bal aan de Industrieweg, bij het gemeentekantoor.

De gemeente durft niet met oplossingen te komen. Zolang die er niet zijn, blijven bedrijven als Den H. maling houden aan de situatie, de gemeente en aan inwoners van Sliedrecht.

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

5 gedachten over “Column: Parkeerbeleid trailers”

  1. Dit is echt geen probleem van de laatste tijd of het laatste jaar, dit is al jaren zo. Overlast bestaat vooral uit de chauffeurs die blijven overnachten, veelal met witte kentekens. Gooien hun wagen maar ergens neer, net als hun afval en behoefte. En inderdaad, losse trailers van de firma uit Papendrecht die door de hele regio zwerven, maar daarnaast ook een oude kermisattractie die er al jaren staat en een verkoopwagen.
    In mijn ogen is er een simpele oplossing; er liggen zat terreinen braak of waar niets mee gedaan wordt (oude bussenloods, terrein de Ruiter staal, terrein Leef en stationspark 2 om maar wat te noemen). Maak van 1 van deze terreinen een bewaakte vrachtwagenparking met faciliteiten tegen een betaalbare prijs. Algeheel parkeerverbod voor vrachtwagens op het industriegebied, lokale ondernemers kunnen vergunning krijgen om binnen een bepaalde straal hun eigen voertuigen te parkeren en handhaven. Klaar, opgelost.

  2. De opleggers/trailers in de Ringersstraat (4 stuks) staan tégen de rijrichting geparkeerd. Ze staan twee aan twee naast elkaar, waarvan de buitenste twee op de parkeerstrook direct naast de rijbaan staan opgesteld. De trailers zijn onder de schotel volledig open en dit kan echt levensgevaarlijk zijn, als er iemand om wat voor reden onder tegenaan rijdt!
    In de Beyerinckstraat staan inderdaad ook 4 trailers van hetzelfde bedrijf. Het schijnt dat dit bedrijf op meerdere plaatsen – dus niet alleen in Sliedrecht – overtollig, veelal verouderd materieel heeft staan, dat nog maar heel af en toe wordt gebruikt.

  3. Klopt!
    Ook is de lading op deze trailers niet vastgezet middels kettingen of spanbanden, het lijkt mij ook een zeer onwenselijke situatie.

  4. Firma den H. Heeft ooit getekend met de gemeente Papendrecht dat zij hun trailers daar alleen maar op hun eigen terrein aan de Ketelweg mogen parkeren. Dus ga je naar de buren.

    Ps 1 van deze trailers heeft reeds schade veroorzaakt aan de nieuw bestrate weg en lijkt op het punt te staan te gaan kantelen.

  5. Wij hebben zelfs een buitenkraan voor de chauffeurs aangelegd, omdat de mannen niet normaal hun vrachtwagens konden parkeren. Hier mogen ze bij ons parkeren en uitrusten en voor de koffie word gezorgd en zelf zetten kunnen ze ook dankzij onze buitenkraan maar zelfs dan wordt er nog geklaagd. Door buren die niet willen dat we dit doen. Belachelijk! Die mannen moeten toch ook rusten? En het is een industrieterrein, maar gaat meer op een klaag- en rommelterrein lijken.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld