Klassieke Portugese viermaster passeert deze week Sliedrecht

SLIEDRECHT – Na een aanbesteding van Deep Water Yachts uit Den Haag is behalve DKS ook Da-Capo Scheepsbetimmeringen en interieurbouw uit Hardinxveld-Giessendam uit de bus gekomen om de complete interieurrenovatie van de Portugese gaffelschoener Santa Maria Manuela te realiseren. Het schip zal daarvoor vanuit Portugal deze week via de Beneden-Merwede naar de kade van Da-Capo varen en dus Sliedrecht passeren.

De indrukwekkende viermaster, gebouwd in 1937, maakte deel uit van de befaamde Portugese ‘Witte Vloot’. Het mooie is dat deze prachtige viermaster op weg naar de werf door iedereen die dat wil is te bewonderen.

Zoals het er nu uitziet, loopt het schip dinsdag 14 september 2021 via de Nieuwe Waterweg de haven van Rotterdam binnen. Daarna vervolgt het woensdag 15 september 2021 de tocht via de Oude Maas, De Noord en de Beneden Merwede naar de kade van Da-Capo in Boven-Hardinxveld. 

Herkenbaar
Met zijn lengte van 63 meter en een masthoogte van 37 meter is het schip één van de grotere ‘Tall Ships’ en altijd een opvallende verschijning op Sail Amsterdam en andere internationale evenementen. Oorspronkelijk is het door de Portugezen gebouwd als een schip voor de kabeljauwvisserij in de woeste wateren rond Groenland en New Foundland. Tegenwoordig is het een training- en evenementenschip. De kenmerkende witte kleur kreeg de Santa Maria Manuela en de rest van de vissersvloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om voor de onderzeeërs van de Duitse marine beter herkenbaar te zijn als schip van het neutrale Portugal, werden alle schepen van de visserijvloot helemaal wit geverfd. Vandaar de naam Witte Vloot.

Behouden
In het begin van de jaren negentig was het vissersschip kostentechnisch niet opgewassen tegen de moderne vissersschepen met hun moderne vistechnieken en daarmee overbodig. Om het schip met zijn rijke historie te behouden, werd een stichting tot behoud opgericht. Een grondige renovatie was hard nodig, die was in 2010 gereed. Zo had het schip, 73 jaar na het eerste vertrek uit de haven van Lissabon, weer de oorspronkelijke uitstraling. Vanaf dat moment is het een schip dat plaats biedt aan circa 50 gasten voor meerdaagse zeiltochten op zee. Om de gasten én bemanning beter comfort te bieden en van meer gemakken te voorzien, wordt het interieur van het schip gedurende een half jaar grondig verbouwd bij Da-Capo. De gezamenlijke ruimtes en de slaapvertrekken krijgen niet alleen een complete make-over, de indeling wordt aangepast en de kleurstelling van het interieur gaat van neutraal naar typisch Portugees.

Dekmeubilair
De directeur van DKS, Gert-Jan van Aken, ook uit Hardinxveld-Giessendam, is vanaf het begin betrokken geweest bij de opdracht en heeft tijdens meerdere bezoeken aan Portugal het project mede weten binnen te halen. DKS vervaardigt het nieuwe dekmeubilair. “Eenmaal duidelijk dat het project veel omvattender zou worden dan aanvankelijk afgesproken, heb ik concullega Da-Capo erbij betrokken”, aldus Van Aken. Da-Capo staat voor een nieuwe uitdaging. “Een eervolle opdracht en tegelijkertijd een uitdaging”, vindt Ron van Meeteren. Hij is samen met Arjan de Vos mededirectielid van Da-Capo. “We werken nauw samen met Peter Bost van Deep Water Yachts, hij verzorgt het projectmanagement als hoofdaannemer. We kunnen bij onze werf in Boven-Hardinxveld aan de Beneden-Merwede schepen met een lengte tot 135 meter aan de kade afmeren, vlakbij onze werkplaats. We hebben een onderscheidende aanpak door jarenlange ervaring in scheepsbetimmeringen en interieurbouw en kennen een korte communicatielijn tussen het projectteam en de opdrachtgever. Door de inzet van een eigen advies- en ontwerpteam en een eigen productieafdeling, gecombineerd met toepassing van de nieuwste technieken en een modern machinepark, zorgen we voor topkwaliteit. Die bewering willen we graag ook waarmaken in ons werk aan de Santa Maria Manuela.“

3 gedachten over “Klassieke Portugese viermaster passeert deze week Sliedrecht”

  1. Ik lees dat het schip voorbij Sliedrecht vaart, maar dat gaat toch nooit passen onder de spoorbrug, of vaart het schip met de masten gestreken?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld