Inwoners vinden dat communicatie gemeente op tal van punten moet verbeteren

SLIEDRECHT – Bijna tweederde van de inwoners van de gemeente Sliedrecht vindt dat de communicatie naar hen niet goed is. Op verschillende punten noemen ze verbeterpunten. Dat blijkt uit een onderzoek gedaan half november 2019 door Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) naar communicatie en bestuur. Dat gebeurde in opdracht van de gemeente Sliedrecht en dus kwamen zij ook met een voorstel voor de vragen, die werden gesteld aan 250 leden van een bewonerspanel. De gemeente Sliedrecht is geïnformeerd, maar nog niet over de uitkomsten naar buiten getreden. Wel zijn de deelnemers van het bewonerspanel maandag 30 maart 2020 geïnformeerd. OCD doet dat niet, omdat over de eventuele communicatie de opdrachtgever gaat.

Het onderzoek is voor de vierde keer uitgevoerd. Het is binnen de Drechtsteden gezamenlijk opgepakt, waardoor voor de onderzoekers een vergelijk is te maken. Niet bekend zijn hoe, aan wie, wanneer en welke vragen zijn gesteld. Dit is een foto van een deel van Sliedrecht, de wijk Oude Uitbreiding. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Ongeveer tweederde van de inwoners van Sliedrecht wil betrokken worden bij beslissingen van de gemeente. Er zijn verschillende manieren waarop zij betrokken kunnen worden. De meest genoemde manieren zijn opinieonderzoek, informatiebijeenkomsten en inspraak- of consultatie bijeenkomsten. 

Kritisch 
Inwoners van Sliedrecht zijn vrij kritisch over betrokkenheid, inspraak en participatiemogelijkheden binnen de gemeente. Een aandachtspunt is de invloed die burgers hebben. Daarover zijn inwoners verhoudingsgewijs het minst positief. Zo vindt 58% de invloed op wat de gemeente doet niet voldoende. En eenderde tot vier op de tien is het oneens met de stelling dat burgers voldoende betrokken worden bij de totstandkoming of uitvoering van gemeentelijke plannen.

Afgenomen
Het vertrouwen van inwoners in de gemeente is in vergelijking met 2015 iets afgenomen, maar ligt nog iets boven het gemiddelde in de Drechtsteden. Acht op de tien geeft aan redelijk/volledig vertrouwen te hebben in het gemeentebestuur. Een vijfde geeft aan dat het vertrouwen in het afgelopen jaar is afgenomen. Bij de toelichting worden uiteenlopende zaken genoemd, zoals ‘men belooft (te) veel’. Bij de toename van vertrouwen zijn uiteenlopende zaken genoemd.

In gesprek
Voor het volgen van nieuws over de gemeente, geven de meeste inwoners van Sliedrecht de voorkeur aan het huis-aan-huisblad. Niet bekend is of inwoners ook konden kiezen voor de veel bezochte online krant Sliedrecht24. Dat melden de onderzoekers niet. Als het gaat om nieuws van de gemeente, dan heeft de meerderheid de voorkeur voor een brief op maat of het gemeentenieuws. Ook wie – welke (leeftijds)groep is benaderd – is niet bekendgemaakt. De inwoners is ook gevraagd over welk thema ze met de gemeente in gesprek zouden willen. Vaak genoemd zijn onderwerpen uit de leefomgeving, zoals verkeer, parkeren en groen.

Gemeentenieuws
Het gemeentenieuws wordt door acht op de tien inwoners regelmatig gelezen. Het gebruik van de gemeentelijke websites neemt echter duidelijk toe. Ongeveer zes op de tien inwoners bezoekt af en toe of regelmatig de website van de gemeente. In 2015 was dat nog een drie op de tien. Binnen de regio worden de websites van Dordrecht, Papendrecht en Sliedrecht het best beoordeeld. De waardering voor gemeentelijke informatie is gelijk gebleven (rapportcijfer 6,9), Dat is beter dan het landelijke gemiddelde van 6,6 in 2017. Inwoners waarderen het gemeentenieuws met het rapportcijfer 7,0, de gemeentelijke website met een 7,0 en de sociale media van de gemeente met een 6,3. Ongeveer 20% van de inwoners van Sliedrecht heeft voorkeur voor (één van de) sociale media, voor nieuws van de gemeente heeft Facebook dan de voorkeur, voor het stellen van vragen WhatsApp. 

Missen tweerichtingenverkeer
Gemiddeld krijgen de gemeenten in de Drechtsteden van de inwoners het rapportcijfer 6,6, dit is vergelijkbaar aan 2015; 16% geeft een onvoldoende. Het rapportcijfer is in alle gemeenten ongeveer gelijk. Vaak gaat het om algemene verbeterpunten zoals luisteren naar de burgers en openheid. Inwoners wensen tweerichtingsverkeer, ten eerste stelt men er prijs op dat de gemeente (bestuur en ambtenaren) zich informeert en daardoor weet wat er in de gemeente speelt en vervolgens is de verwachting dat er (meer) rekening met de opinie van inwoners wordt gehouden.

4 gedachten over “Inwoners vinden dat communicatie gemeente op tal van punten moet verbeteren”

  1. Dan staat dit haaks op de uitkomst toen. Toen bleek dat velen het nieuws vernemen van Sliedrecht24 en wij zijn een online krant en geen huis-aan-huisblad.
    Overigens lijkt dat onderzoek een andere doelgroep te hebben gehad, onder wie lokale politici. Wij hebben maandag 30 maart 2020 OCD-leiding gevraagd met ons contact op te nemen.

  2. Wat in dit artikel niet wordt verteld, dat hier twee onderzoeken bij elkaar worden gevoegd door Sliedrecht24. Het onderzoek over het gemeentenieuws is eind 2019 gehouden en de resultaten zijn maandag 30 maart 2020 gepresenteerd. Logisch dat Sliedrecht24 hierover bericht.

    Echter, het onderzoek over communicatie van het gemeentebestuur dateert van 2017 (!) en dat zet Sliedrecht24 er niet bij. Oud nieuws dus.

  3. Het is zoals 10cc al zong: ‘communication is the trouble to all our answers’.
    Het kan altijd beter en is dus eigenlijk nooit goed.

  4. Dit is een betreurenswaardig signaal aan de Gemeenteraad en haar wethouders en dat signaal is juist! dus…….

Plaats een reactie

*=Verplicht veld