Positief beeld over griffie gemeente in onderzoek naar klanttevredenheid

SLIEDRECHT – (Burger)raadsleden hebben over het algemeen een goed beeld blijkt uit het Klantevredenheid Onderzoek Griffie Sliedrecht. De positieve rol van de online krant Sliedrecht24 komt ook uit het onderzoek naar voren. De werkgeverscommissie en de griffie gaven opdracht voor het uitvoeren door het Onderzoekcentrum Drechtsteden. De resultaten zijn donderdag 14 november 2019 openbaar gemaakt.

Alle raadsleden en burgerraadsleden kregen in september/oktober 2019 kans om mee te doen aan het onderzoek. Er was een goede respons van 22 (burger-)raadsleden, een percentage van 76%. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 is de nieuwe raad in Sliedrecht geïnstalleerd en aan de slag gegaan. De griffie ondersteunt de raad in de dagelijkse werkzaamheden zo optimaal mogelijk. Maar hoe tevreden zijn de (burger-)raadsleden over deze ondersteuning? Wat loopt er momenteel goed? En wat zijn verbeterpunten?

Griffie
(Burger-)raadsleden geven een hoog cijfer van 8,6 voor de dienstverlening van de griffie. Ze vinden dat de griffie goed communiceert, goed bereikbaar is, zich dienstverlenend en ondersteunend opstelt en in het algemeen top functioneert. Wat beter kan, is de communicatie naar inwoners. Volgens (burger-)raadsleden zijn de belangrijkste taken van de griffie: ondersteuning raadsleden, informatie van raadsleden en het voorbereiden van vergaderingen, die allemaal goed tot zeer goed beoordeeld worden. Twee dingen zou de griffie nog wat meer kunnen doen: ongevraagd advies geven op bepaalde raadsvoorstellen, College Informatiebrieven, persberichten e.d. en communicatie vanuit de raad naar inwoners toe.

Raadzaal met gebreken
(Burger-)raadsleden zijn tevreden over de fractiekamer en oude B&W kamer, maar minder tevreden over de raadzaal. Deze is gedateerd vooral qua techniek (microfoons) en klimaat. Het is te warm of te koud. Er is bijvoorbeeld geen airco. 

Raadsinformatiesysteem
De raadsleden zijn tevreden over gebruiksgemak en actualiteit van de website en Ibabs. Men is wat minder tevreden over de vindbaarheid. Zo werkt binnen Ibabs het zoeken met zoektermen niet optimaal. Dit is dan ook de belangrijkste wens voor het nieuwe raadsinformatiesysteem GemeenteOplossingen. Raadsleden wensen tenminste een zelfde functionaliteit als het huidige Ibabs en daarnaast nog wat gebruiksvriendelijker. Er wordt een tip gegeven om een korte training te geven over het nieuwe systeem.

Media
(Burger-)raadsleden gebruiken ook andere informatiebronnen zoals Sliedrecht24, Het Kompas of AD De Dordtenaar voor informatie over raadsaangelegenheden en AD De Dordtenaar en het RIS van de Drechtraad voor regionale raadsaangelegenheden en de landelijke dagbladen voor landelijk nieuws. Als de vraag wordt gesteld: ‘Waar zoekt men voor de agenda van de raad en raadsaangelegenheden over Sliedrecht (meerdere antwoorden waren mogelijk-red.), dan volgt een top 5 met: Sliedrecht24 (61%), Het Kompas (52%), AD De Dordtenaar (52%), De Merwestreek (33%) en Anders (dus e-mail, internet, Ibabs) (24%). 

Manier vergaderen
Over het algemeen zijn raadsleden tevreden over het voorbereiden en begeleiden van BOB–vergaderingen door de griffie. Alleen de kwaliteit van de geluidsopnamen is niet altijd even goed. Over het BOB vergadermodel is 43% tevreden (erg tevreden zelfs 5%, erg ontvreden 5%, neutraal 25%, niet tevreden 24%- red.). Bijna één op de drie laat ‘ontvreden’ vallen. Bij oordeelsvorming is er soms te weinig debat en bij besluitvorming weer een herhaling van punten. Ook zijn er suggesties gedaan om de organisatie van deze vergaderingen te optimaliseren. 

Communicatie naar inwoners
Er is een hoge tevredenheid over contact met de griffie en bereikbaarheid, zowel via telefoon, Whatsapp, mail als kantoor. Voor dit laatste blijft het wel omslachtig dat ook (burger-)raadsleden zich eerst moeten melden bij de balie. Een meerderheid is tevreden over de raadscommunicatie naar inwoners. Eénzesde vindt deze onvoldoende en zou meer uitleg wensen over de onderwerpen op de agenda van de raad. Men doet de suggestie om hierbij af te stemmen met communicatie vanuit de gemeente en de communicatie die Sliedrecht24 oppakt (letterlijk staat er als aantekening: ‘Sliedrecht24 communiceert al een groot deel van de informatie: hoeft niet dubbel’).

Slecht vindbaar
Als toelichting bij onvoldoende staat in de samenvatting: informatie op website Sliedrecht is voor inwoners slecht vindbaar, transparantie en uitleg raadsbesluiten zorgt voor meer betrokkenheid en gebruik sociale media (Twitter, Instagram).

Plaats een reactie

*=Verplicht veld