INGEZONDEN BRIEF: De Lijstertunnel

Een goed idee van het CDA om na te denken over de toekomst. Veelal is het goed om voorzieningen, zoals voetbalvelden niet te ver weg te brengen van waar de mensen wonen en om die voorzieningen goed bereikbaar te maken. Je moet toch al ergens een grote rijksweg over en als je de voetbal verplaatst moet je nog een enorme hobbel over, namelijk de Betuweroute.

De situatie zondagmiddag 21 januari 2018 gezien vanuit Sliedrecht-Noord. (© Foto RPAS Peter Donk / Sliedrecht24)

Ik heb even wat gepiekerd over de uitvoering van zo’n tunnel. Ook als je de rijksweg iets omhoog brengt, moet je nog altijd voor de aanleg vier meter de grond in. Het bijzondere gebied waar we in wonen maakt dit zeer complex. Als je een stok vijf meter de grond insteekt, krijg je een bron(well) waar water door omhoog komt tot soms op het maaiveld.

Indien je vier meter diep een bouwput maakt zal heel de bodem van de put omhoog willen komen. Je moet dan gaan bemalen om de druk van het water weg te krijgen. Deels wil je dat water terug brengen in de grond. Een gevolg van het wegmalen van dat grondwater is dat in een gebied van tot wel een kilometer straten en rioleringen verzakken. De grond is al zeer gevoelig voor verzakken dus binnen een paar jaar moet je in Sliedrecht-Oost heel veel gaan repareren en rioleringen vervangen.

Los daarvan leert een beetje Googlen mij dat zo een tunnel altijd meer kost als 20 miljoen. Dat kost namelijk een aantal simpelere uitvoeringen van tunnels al. Is dat verantwoord? De opbrengst van 7 ha bedrijfsterrein (nu voetbal) is op zijn hoogst 20 miljoen. Dan moet je het eerst nog verkocht zien te krijgen. Ofwel de bereikbaarheid kost meer als de opbrengst van de grondontwikkeling. En dan moet je met je fietsje nog steeds de Betuweroute over en is de nieuwe voetbal nog altijd weer verder weg.

Voor vrachtverkeer ligt het gebied tussen de Zwijnskade en de rioolzuivering dichter bij de snelweg dan het huidige terrein van de voetbal. Daar past ruim zeven hectare bedrijfsterrein en aanleg aldaar bespaar je 20 miljoen euro aan tunnel. Ofwel dan hou je geld over en je hoeft geen nieuwe voetbalvelden aan te leggen. Ook dat kost miljoenen.

Vertel mij maar wat aan bovenstaande niet klopt.

Ook PRO Sliedrecht laat wel eens een proefballon op dat goed is natuurlijk. Het idee van woningbouw op het Kerkerak. Het Kerkerak is ongeveer 12 ha. Indien je het zou kunnen verwerven kost dat minstens € 500,– per vierkante meter. Totaal dus minstens 60 miljoen euro en je bedrijvigheid ben je kwijt. Een aantal bedrijven die belangrijk is voor het hele dorp raak je kwijt. Sliedrecht zakt dus! Je hebt bijvoorbeeld een zandhandel nodig. En waar moeten de overige bedrijven heen? De polder?

Sliedrecht heeft in de polder tussen Station-Centraal en station Hardinxveld-Giessendam 12 ha. Daar woningen bouwen en bedrijven op het Kerkerak houden scheelt dus 60 miljoen Euro. Plus dat de woningbouw daar ook de gemeente Sliedrecht meer dan 30 miljoen opbrengt. Dan heb je dus wel geld om de ontsluiting te regelen en de voetbal houd je in je dorp.

Conclusie. Er moet eerst een veel omvattender visie voor Sliedrecht komen i.p.v. allemaal kleine plannetjes. Helaas ben ik nog bij geen van de politieke partijen die visie tegen gekomen. Ik mis ook de discussie. Daarom is het goed dat het CDA en PRO Sliedrecht de discussie op gang willen brengen.

Piet Smits
ondernemer / agrariër

De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op onze website is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

3 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: De Lijstertunnel”

  1. Het CDA stelt een tunnel voor. Waarom dat weet ik niet.
    Een tunnel lijkt mij vele malen duurder dan een viaduct.

    Piet

  2. Er is in 1971/1972 een plan in gediend door de toenmalige voorzitter van de voetbal Th.W. de Kleijn wat behelsde een loopfiets brug t.h.v. het zwembad. Alles was geregeld het kostte de gemeente geen cent, want het werd door sponsors gemaakt en betaald. Alleen restte nog de goedkeuring van B & W en de Rijkswaterstaat. Helaas de laatste keurde het af i.v.m een eventuele verbreding van de rijksweg. Nu 45 jaar later is er pas sprake van een verbreding. Had je al die jaren een loopfiets brug kunnen liggen. Een geschenk aan de gemeenschap. Helaas.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld